Det är ju en fullständigt galen konstruktion och skulle inte sett så ut i dag. En högt placerad
bränsletank med självtrycksanslutning i botten och dessutom en glaskopp som kan frysa sönder är knappast en lösning i dagens anda. Även äldre MF har liknande konstruktioner och
matarpump med glaskopp, men där finns sedan länge pump utan glaskopp för de som har dåliga erfarenheter av vattenfyllda glaskoppar i kombination med kyla. Det är illa nog om en maskin stannar eller inte startar pga. frysning i bränslet pga. att
bränslefilter inte byts som de ska, men förlorar man närmare 100l diesel också så är det ju tråkigt på fler sätt än för miljön!
Förr bytte man utan betänkligheter glaskopp när den frusit sönder och fyllde på nytt
bränsle, men med tiden och många bytta glaskoppar så insåg man det orimliga med konstruktionen. Samtidigt som man såg att glaskoppen saknades på andra installationer med samma motor och de funkade lika bra om inte bättre!
På skördetröskor (S800) satt det en glaskopp vid bränsletanken där största problemet inte var att den frös sönder utan att filtret ovanför koppen hade en förmåga att täppas till så att matarpumpen på den betydligt högre monterade motorn inte sög bränsle och motorn stannade. Lösningen där blev att ta bort glaskoppen vid tanken och utrusta förfiltret med en
slamavskiljare under filtret som var betydligt effektivare än den lilla silen ovanför glaskoppen och allt funkade betydligt bättre än tidigare även om trösktanken fortfarande fällde "rost" som tidigare. Och det var lika med tröskorna, frös glaskoppen vid tanken sönder under vintern så var tanken tom när den skulle startas nästa säsong! Även det eliminerades med att flytta upp slamkoppen i nivå med motorn, sprack den koppen så rann det inte ut många droppar under vinterförvaringen och det fick fixas i samband med uppstart nästa säsong. Så största erfarenheten man har av dessa glaskoppar är att ta bort dem oavsett i vad de är monterade.