Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vattenrenare Volvo BM 650

20 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Xavfred (trådstartaren)

#1 » 22:35:38, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har köpt en ny standard vattenrenare med glas och allt till min 650. Tyvärr inte identisk med den som sitter på min mycket sena 650, serienummer över 28.... Är det någon som vet var man kan få tag på en som är likadan. Den som jag har en standard från Olssons i Ellös. Den är för kort och utan skruv för att trycka ut vatten från glaskoppen. Skruvarna in i motorblocket passar enbart om jag förlänger den metallflätade slangen som går ut från avskiljaren. Varför skiljer egentligen detta från tidiga 650. Har upptäckt en del saker såsom nivåsticka till växellådan osv som också verkar ha gjorts om på nyare modeller.
Xavfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:21, 05-01-2013
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650



MN

#2 » 09:24:26, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag köpte en sådan (?) vattenavskiljare från OIE men fanskapet var omöjlig att få tät pga dålig passform på gummiringarna så jag returnerade den. Om du prompt vill ha en så köp fån ngn renomerad dieselverkstad istället.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Xavfred (trådstartaren)

#3 » 16:24:02, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Verkar som jag har samma problem med vattenavskiljaren!! In och utslang torra och fina. Men bakom koppen droppar det. Någon som har några bättre alternativ man kan köpa på nätet.
Xavfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:21, 05-01-2013
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650

MN

#4 » 18:11:39, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

rospigg

#5 » 21:05:05, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni provat att kladda på fett på packningen? Det brukar hjälpa, men om husets tätningsplan är som en puckelpist är det enda rätta att returnera-då uppmärksammas problemet av leverantör/grossist.
Om du gör en packning själv, använd inte armerad gummiduk, jag tillverkade en ny packning, läckte, -vätskan kröp igenom gummiduken vid armeringens trådar!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

LeifAndersson

#6 » 22:59:56, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skippa vattenavskiljaren! Behövs inte och är bara en risk för driftproblem. Är det det minsta vatten i den på vintern så är det stor risk att den fryser sönder och all diesel rinner ut på marken! Dubbelfiltret klarar av att ta hand om eventuellt vatten utan hjälp av en glaskopp, och inte fryser det sönder heller även om kopparna är rätt fulla med vatten. På alla våra maskiner med D/TD 42 där det funnits glaskoppar är de borttagna sedan länge, och inte är de saknade på något vis. Obra att ha 100l diesel på backen bara för att man av någon anledning vill ha en glasskopp där man kan titta på bränslet! :sad:
Underligt om just 42 motorerna skulle behöva en vattenavskiljare, när andra motorer med samma dubbelfilter klarar sig utmärkt utan! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Xavfred (trådstartaren)

#7 » 19:49:52, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med! Ska försöka göra en packning och testa annars blir det en annan modell. Nu blir man ju även skraj över det faktum att de kan frysa sönder?? Tack för alla tips. Återkommer med vilken lösning jag gjorde. Den vattenavskiljare som du visade MN passar den direkt på en 650 eller måste den modifieras?
Xavfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:21, 05-01-2013
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650

Xavfred (trådstartaren)

#8 » 22:22:15, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade eventuellt felet. Precis som antytts är det bristfällig tillverkning. Vattenrenarkoppen har relativt vassa och knottriga kanter som sticker upp dvs mellan packning och glas blir det inte tätt. Har nu använd slip-pasta och tillverkat en ny packning av kork. Får se om det blir bättre.
Xavfred
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:21, 05-01-2013
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650

Peter Persson

#9 » 10:05:08, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte den på OIE också och den läckte tills jag slipade kanterna på koppen, det var gjutskägg av glas som ställde till det.
Min förra frös sönder :vissla: Kanske skulle ha skippat den istället men fick ju tanken drenerad iaf...
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

LeifAndersson

#10 » 14:10:40, 15-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en fullständigt galen konstruktion och skulle inte sett så ut i dag. En högt placerad bränsletank med självtrycksanslutning i botten och dessutom en glaskopp som kan frysa sönder är knappast en lösning i dagens anda. Även äldre MF har liknande konstruktioner och matarpump med glaskopp, men där finns sedan länge pump utan glaskopp för de som har dåliga erfarenheter av vattenfyllda glaskoppar i kombination med kyla. Det är illa nog om en maskin stannar eller inte startar pga. frysning i bränslet pga. att bränslefilter inte byts som de ska, men förlorar man närmare 100l diesel också så är det ju tråkigt på fler sätt än för miljön! :sad: Förr bytte man utan betänkligheter glaskopp när den frusit sönder och fyllde på nytt bränsle, men med tiden och många bytta glaskoppar så insåg man det orimliga med konstruktionen. Samtidigt som man såg att glaskoppen saknades på andra installationer med samma motor och de funkade lika bra om inte bättre!
På skördetröskor (S800) satt det en glaskopp vid bränsletanken där största problemet inte var att den frös sönder utan att filtret ovanför koppen hade en förmåga att täppas till så att matarpumpen på den betydligt högre monterade motorn inte sög bränsle och motorn stannade. Lösningen där blev att ta bort glaskoppen vid tanken och utrusta förfiltret med en slamavskiljare under filtret som var betydligt effektivare än den lilla silen ovanför glaskoppen och allt funkade betydligt bättre än tidigare även om trösktanken fortfarande fällde "rost" som tidigare. Och det var lika med tröskorna, frös glaskoppen vid tanken sönder under vintern så var tanken tom när den skulle startas nästa säsong! Även det eliminerades med att flytta upp slamkoppen i nivå med motorn, sprack den koppen så rann det inte ut många droppar under vinterförvaringen och det fick fixas i samband med uppstart nästa säsong. Så största erfarenheten man har av dessa glaskoppar är att ta bort dem oavsett i vad de är monterade.
Senast redigerad av LeifAndersson 20:32:24, 15-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jannejoel

#11 » 15:53:48, 15-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tömmer den ett par gånger per år?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

LeifAndersson

#12 » 20:29:44, 15-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är liksom meningen att den ska tömmas ibland. Bäst vore om den blev tömd strax innan den tänker fryser sönder, men det kan ju vara lite marigt att veta. Ska man vara säker får man nog tömma den varje dag i så fall! Men då får man ju fråga sig om det är värt det bara för att kunna se sitt bränsle i en glasburk, och vad man nu har för glädje av det egentligen?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

xc banbyggare

#13 » 22:27:12, 15-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

@LA - Ursäkta kidnappningen, men undrar bara om det kan vara lite samma konstruktions"fel" på klubbens "nya" JD 1140. Har bytt alla filter o vätskor på densamma, hittade något som låter liknande det som beskrivs i denna tråd. Har tyvärr bara en icke-representativ bild på koppen, mera för läget av nämnda glaskopp... (har även målat o bytt lite dekaler) :photograph:
Bild
Blev lite orolig över det där med att "tappa" hela tanken med diesel eftersom vi försöker fylla densamma inför vinteruppehåll, dessutom en ridklubb med miljömedvetna medlemmar (målar inte ens hinder med spillolja...)
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

InläggDetta inlägg har raderats av xc banbyggare den 22:28:12, 15-12-2017.
Anledning: dubbelt...

BM 4 ever

#15 » 22:41:06, 15-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asså det syns ju om det är vatten i koppen, då tömmer man.Simple as that. Annars får man skylla sej själv. Om man låter bli att hälla vatten i tanken så blir det ju inte fullt i koppen ofta. Förstår inte riktigt problemet. Bra att få bort vattnet så det inte skadar pumpen.
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se