zsilander skrev:torbjorn_forsman skrev:Nej, men rimligtvis borde det ju vara något som det går att ansluta ett rör av samma dimension som det hopvikta från oljetrycksuttaget på motorn till.
Ska ta lös mätarn och kolla på den idag
Men kan man köra med delsyntet olja i denna motor? Eller finns det riska att det käkar sönder packningar?
Vilken olja skulle du rekommendera att köra med för att lösa upp sot och avlagringar bäst?
Mvh. Patrik
Billig helsyntetolja bör bli utmärkt. Jag har inget emot Biltemaolja, kanske inte billigast och bäst men lättillgängligt - det blir ingen omväg för mig att passera Biltema på väg hem från jobbet.
Det enda fall jag känner till där moderna motoroljor kan förstöra motordelar, är en del udda franska motorer från 50- och 60-talet (t ex Panhard) där det förekommer kamaxeldrev av fiberbakelit av undermålig kvalitet, som inte tål de sotlösande tillsatserna.
En del av de allra första motorerna med trycksmörjning (tidigt 30-tal) hade olämpligt gjorda oljekanaler i vevaxeln, där det kunde samlas stora mängder avlagringar om man körde med olja som inte löste sot alls, där kunde man råka ut för att stora klumpar lossnade och satte igen smörjhålen till vevlagren när man första gången bytte till en olja med någon form av sotlösande tillsatser. Men sådana problem är historia nu - det är ju säkerligen minst 60 år sedan sådana motorer utsattes för sotlösande oljor första gången. Motortillverkarna lärde sig också snart att undvika sotsamlande skrymslen i oljekanalerna.