Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 230 Victor -60 ”Liv & Leverne”

104 inlägg • Sida 1 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

zsilander (trådstartaren)

#1 » 19:47:28, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla Maskinister!
Vart tipsad om att posta här av en bekant så jag är helt ny på forumet :grin:

Jag har just köpt mig min första jordbrukare och med vetskapen att den börjar ryka när den blir varm. Visst tänkte jag och köpte den som ett vårprojekt!
Det är alltså en BM 230 Victor - 60. Den har stått still senaste 7-8 åren.

Spillde i ny olja, glykol och bytte dieseln i tanken.
Batteriet var sönderfruset så det fick bli provstart med vanligt bilbatteri.
Snurrade på låååångsamt men 1.5 varv så hoppa den igång. :hurra:

Mycket riktigt så började den å ryka.. Ur oljepåfyllningen.
Har haft lös vevhusventilationen och oljefällan var totalt ihopkleggad så den ligger å löser upp sig just nu i bensin.
Ska montera ihop det nån kväll här och prova ifall det funkar bättre sen men jag tyckte ändå att det kompade lite väl mycket ur oljepåfyllningen..

Hur ska dessa motorer bete sig?
Och ifall det inte blir bättre när jag testar med rengjord vevhusventilation, kan det vara toppackning som kan ha gått? Dåliga foder/ringar?


Tack på förhand.
Patrik

1 person gillar det här inlägget.
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16



rospigg

#2 » 20:12:59, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej & välkommen till Maskinisten, Zsilander!
Om den startar så lätt är nog motorn i ett gott skick.
Håll ordentlig koll så det inte kommer in kylvatten i motoroljan.
Om fodertätningarna är vissna så är det raka vägen ner i sumpen för kylvattnet!
Självklart ska du även hålla koll på kylvattnet, oljeinblandning, bubblor och nivå.
Tuffa på så sakteliga men Victorn för att utröna varför den tror att den ska vara en rökmaskin.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#3 » 22:05:11, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den inte blir bra på en gång efter rengöring av vevhusventilationen, så låt den gå rejält belastad några timmar med ny olja, så att ev fastbeckade kolvringar mm får en chans att lossna när oljans sotlösande egenskaper börjar göra rätt för sig.
Rigga gärna upp en provisorisk oljetermometer (t ex digital stektermometer med givaren fastnajad vid oljefilterburken och lämplig isolering utanpå), och försök hålla oljetempen över 80 grader.
Det är vanligt att kolvringarna fastnar om motorn aldrig har fått gå så länge i sträck att även oljan blir riktigt varm, eller om man har använt olämplig olja (tyvärr finns det somliga som tror att gamla dieseltraktorer inte får köras med modern smörjolja, utan ska ha någon förhistorisk blandning utan sotlösande egenskaper).

7 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zsilander (trådstartaren)

#4 » 00:18:21, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar :D

Återkommer när jag monterat vevhus vent. och varmkört ordentligt!
För jag tror den har bara använts till att slunga snö på en liten tomt om vintrarna som tar kanske 10min och skotta av.
Så det är nog mycket möjligt att den har koksat ihop kolvringarna av det och sen vet man inte hur ofta oljan är bytt eller vilken olja dom kört på heller!

Men är det någon som provat såna där "engine flush" medel? Har själv aldrig vågat prova nå såna :)

/Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

torbjorn_forsman

#5 » 02:09:57, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sköljoljor, som de heter på svenska, var något som användes innan motoroljorna började få sotlösande tillsatser på 50-talet. Jag tror inte det finns många nu aktiva maskinister som har någon praktisk erfarenhet av dem. På senare år har man ju hört att man har använt diesel som sköljolja i svårt igengrodda motorer, ibland med lyckat resultat, ibland med mindre lyckat dito.
Min åsikt är att moderna motoroljor brukar göra jobbet fullt tillräckligt bra, om de bara får chansen genom lagom oljetemp under tillräckligt lång tid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zsilander (trådstartaren)

#6 » 20:18:27, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret! :)

Jag har monterat tillbaka vevhusventilationen och provkört.
Ur vevhusvent. ryker det "normalt" eller vad man ska kalla det. Det andas inte som genom oljepåfyllningen.
Laddade upp en video här så ni kan se hur den beter sig: https://youtu.be/hSIy2cTCUf0

Ska jag då fortsätta med att låta den bli riktigt varm ett tag för att se ifall det blir bättre? För jag får ingen olja i kylarvattnet eller viceversa.
Det är bara att den ryker och andas genom oljepåfyllningen. Och oljan som ni ser på filmen har läckt ut från ventilkåpspackningen.

Hittade även denna som ser ut som ett kopparrör som är pluggad? Vad är detta till?
Bild
Bild


/Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

rospigg

#7 » 20:37:40, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hopvikta röret kan (obs. kan) vara till oljetrycksmätaren.
Om mätaren fungerar så är det bara att "smyga" det röret från mätaren och se var det ansluter på motorn.
(och det viktigaste av allt-tala om att jag hade fel! :lmao: )
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

ls76

#8 » 21:19:15, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hopvikta röret ÄR till oljetrycksmätaren, kan inte tänka mej att ts har någon funderande oljetrycksmätare.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

zsilander (trådstartaren)

#9 » 22:10:37, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket riktigt att oljetrycksmätaren inte fungerar!
Hur är denna ikopplad? Ska man dra ett nytt rör hela vägen till mätaren?

/Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

Ove.G

#10 » 22:32:03, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Venilarionsröken tyder på otäta kolvringar o foder
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

63an

#11 » 22:46:03, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De rykte så jag fick hela rummet fullt med blått stoff, tror ringarna är trasiga också å styrningar annars var de ju bestämd i gången så inget att be för enbart börja riva helst före julafton så du bidrar till vår underhållning :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#12 » 23:08:17, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Venilarionsröken tyder på otäta kolvringar o foder


På vilket sätt menar du att ett foder skulle kunna vara otätt? Att det är genomnött eller upprostat så det är fri passage mellan kylmantel och förbränningsrum/vevhus?

Beträffande möjligheten att kolvringarna inte tätar, så är den som synes redan avhandlad längre upp i tråden, och det är stor sannolikhet att det går att åtgärda utan att riva motorn helt enkelt genom att ge tillsatserna i en modern motorolja bra förutsättningar att göra sitt jobb.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#13 » 23:24:51, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det uteslutet att det kan vara så att motorn är renoverad (då den startar mycket lätt)
och har fått för bra olja under inkörningen, kolvringarna har inte haft möjlighet att slita in sig-cylinderpolering.
Det rimmar illa att den ska vara otät i kolvringarna och ändå starta så lätt som TS skriver i första inlägget.

(en bekant helrenoverade en gammal motorcykel, den drog väldiga mängder olja, efter många timmars letande efter fel kom någon med frågan vad för olja han hade i tanken. Naturligtvis hade han en riktigt fin olja-där var felet! (om loppen henades ur eller ej mellan inkörningarna vet jag tyvärr inte) men efter inkörning med "dålig" olja kom förbrukningen ned åtskilligt
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

zsilander (trådstartaren)

#14 » 09:23:28, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte fått någon information om att motorn skulle vart renoverad av tidigare ägaren.
Jag ska försöka köra den riktigt varm en gång. Har inget att belasta traktorn med så blir lite svårt.
Men får se om det blir några förbättringar efter detta. Annars får jag börja riva toppen och kika!

Återkommer med svar!

/Patrik

1 person gillar det här inlägget.
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

Ove.G

#15 » 10:48:18, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Ove.G skrev:Venilarionsröken tyder på otäta kolvringar o foder


På vilket sätt menar du att ett foder skulle kunna vara otätt? Att det är genomnött eller upprostat så det är fri passage mellan kylmantel och förbränningsrum/vevhus?

Beträffande möjligheten att kolvringarna inte tätar, så är den som synes redan avhandlad längre upp i tråden, och det är stor sannolikhet att det går att åtgärda utan att riva motorn helt enkelt genom att ge tillsatserna i en modern motorolja bra förutsättningar att göra sitt jobb.
Erfarenhet av nämda orsak.
Har ibland ignorerat betydelsen av lite repor och färgskiftninar i fodren och bara honat med nya kolvringar o lager men märker att stenarna inte arbetar effektivt.
Nada samma rök i skorstenen. Gör om o gör rätt, byte foder, som ny.
På en perkins med torra foder bm 500 hade varmskärning i 4 an, bara honade med ny kolv, går bra fortfarande.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: benganr, MimabTorbjorn och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se