Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 230 Victor -60 ”Liv & Leverne”

104 inlägg • Sida 2 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ls76

#16 » 14:17:20, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

zsilander skrev:Det är mycket riktigt att oljetrycksmätaren inte fungerar!
Hur är denna ikopplad? Ska man dra ett nytt rör hela vägen till mätaren?

/Patrik

Ja.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil



zsilander (trådstartaren)

#17 » 12:15:19, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om den inte blir bra på en gång efter rengöring av vevhusventilationen, så låt den gå rejält belastad några timmar med ny olja, så att ev fastbeckade kolvringar mm får en chans att lossna när oljans sotlösande egenskaper börjar göra rätt för sig.
Rigga gärna upp en provisorisk oljetermometer (t ex digital stektermometer med givaren fastnajad vid oljefilterburken och lämplig isolering utanpå), och försök hålla oljetempen över 80 grader.
Det är vanligt att kolvringarna fastnar om motorn aldrig har fått gå så länge i sträck att även oljan blir riktigt varm, eller om man har använt olämplig olja (tyvärr finns det somliga som tror att gamla dieseltraktorer inte får köras med modern smörjolja, utan ska ha någon förhistorisk blandning utan sotlösande egenskaper).



Jag har kört traktorn i 3timmar nu och fått upp oljetempen men den är likadan fortfarande. Så jag ska till å börja riva toppen här framöver. Måste bara skruva ihop skotern som står isärskruvad just nu, annars blir ingenting klart :grin:
Jag kommer fortsätta uppdatera när jag börjar riva sen :D


/Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

zsilander (trådstartaren)

#18 » 12:16:56, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls76 skrev:
zsilander skrev:Det är mycket riktigt att oljetrycksmätaren inte fungerar!
Hur är denna ikopplad? Ska man dra ett nytt rör hela vägen till mätaren?

/Patrik

Ja.
Hälsn.
Bosse


Jag kollade över röret och dom har satt i en oljetempsmätare istället för en oljetrycksmätare.. Därav det ihopnypta röret..

/Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

torbjorn_forsman

#19 » 20:04:57, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

zsilander skrev:
torbjorn_forsman skrev:Om den inte blir bra på en gång efter rengöring av vevhusventilationen, så låt den gå rejält belastad några timmar med ny olja, så att ev fastbeckade kolvringar mm får en chans att lossna när oljans sotlösande egenskaper börjar göra rätt för sig.
Rigga gärna upp en provisorisk oljetermometer (t ex digital stektermometer med givaren fastnajad vid oljefilterburken och lämplig isolering utanpå), och försök hålla oljetempen över 80 grader.
Det är vanligt att kolvringarna fastnar om motorn aldrig har fått gå så länge i sträck att även oljan blir riktigt varm, eller om man har använt olämplig olja (tyvärr finns det somliga som tror att gamla dieseltraktorer inte får köras med modern smörjolja, utan ska ha någon förhistorisk blandning utan sotlösande egenskaper).



Jag har kört traktorn i 3timmar nu och fått upp oljetempen men den är likadan fortfarande. Så jag ska till å börja riva toppen här framöver. Måste bara skruva ihop skotern som står isärskruvad just nu, annars blir ingenting klart :grin:
Jag kommer fortsätta uppdatera när jag börjar riva sen :D


/Patrik


Blev oljan mycket svart efter de tre timmarnas körning? Det tyder i så fall på att det finns mycket gammal smuts för oljan att lösa upp i motorn. Och, för den delen, har du använt en olja som kan förväntas vara bra på att lösa sot?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zsilander (trådstartaren)

#20 » 21:15:08, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
zsilander skrev:
torbjorn_forsman skrev:Om den inte blir bra på en gång efter rengöring av vevhusventilationen, så låt den gå rejält belastad några timmar med ny olja, så att ev fastbeckade kolvringar mm får en chans att lossna när oljans sotlösande egenskaper börjar göra rätt för sig.
Rigga gärna upp en provisorisk oljetermometer (t ex digital stektermometer med givaren fastnajad vid oljefilterburken och lämplig isolering utanpå), och försök hålla oljetempen över 80 grader.
Det är vanligt att kolvringarna fastnar om motorn aldrig har fått gå så länge i sträck att även oljan blir riktigt varm, eller om man har använt olämplig olja (tyvärr finns det somliga som tror att gamla dieseltraktorer inte får köras med modern smörjolja, utan ska ha någon förhistorisk blandning utan sotlösande egenskaper).



Jag har kört traktorn i 3timmar nu och fått upp oljetempen men den är likadan fortfarande. Så jag ska till å börja riva toppen här framöver. Måste bara skruva ihop skotern som står isärskruvad just nu, annars blir ingenting klart :grin:
Jag kommer fortsätta uppdatera när jag börjar riva sen :D


/Patrik


Blev oljan mycket svart efter de tre timmarnas körning? Det tyder i så fall på att det finns mycket gammal smuts för oljan att lösa upp i motorn. Och, för den delen, har du använt en olja som kan förväntas vara bra på att lösa sot?



Den blev helt bäcksvart så sot och avlagringar finns det nog gott om i motorn.
Men det som jag fundera på är att borde det inte kompa mer ur vevhusventilationen om ringarna vore dåliga, och inte bara ur oljepåfyllningen?
Och den är så jäkla lättstartad även om det är -15 grader ute. Finns ork i maskinen så det tyder ju inte på att det är dåliga ringar? Har ju dock inte verktyg att komptesta motorn tyvärr..
Eftersom det bara är kompression ur oljepåfyllningen så borde det väl vara nått i toppen? T ex packning, ventiltätningar/styrningar?
Eller tänker jag helt galet?

Jag vill inte säga att du på något sätt har fel utan det här är funderingar jag själv har :P

Mvh. Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

zsilander (trådstartaren)

#21 » 21:20:59, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här får ni några bilder på vrålåket! Är ju omlackad i nån babyblå färg med blommor på :thummar: :thummar:
Så i framtiden när jag fått den gå ordentligt maskinellt så blir det väl en omlack på den.
Slungan köpte jag med också så det blir väl en genomgång av den senare också. Den är kaanske lite väl tung för Victorn då man i princip inte har någon styrning alls när man har den upplyft.

Bild
Bild

Mvh. Patrik

5 personer gillar det här inlägget.
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

zsilander (trådstartaren)

#22 » 21:24:41, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

zsilander skrev:
ls76 skrev:
zsilander skrev:Det är mycket riktigt att oljetrycksmätaren inte fungerar!
Hur är denna ikopplad? Ska man dra ett nytt rör hela vägen till mätaren?

/Patrik

Ja.
Hälsn.
Bosse


Jag kollade över röret och dom har satt i en oljetempsmätare istället för en oljetrycksmätare.. Därav det ihopnypta röret..

/Patrik


Såhär ser mätarna ut som sitter där.
Bild

Mvh. Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

torbjorn_forsman

#23 » 21:32:49, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det bara blåser ur vevhusventilationen och inte ur oljepåfyllningen så kan det bero på att motorn är så igengrodd att det knappt finns något fritt utrymme för gaserna att passera mellan ventilkåpan och vevhuset (vanligtvis via öppningarna för stötstängerna). Är det öppet som det ska vara däremellan, så bör det blåsa lika mycket på båda ställena oavsett varifrån gaserna kommer.
I så fall bör man nog räkna med flera oljebyten och renkörningar innan det är ordning på allting.

Hmm...hur ser den där mätaren märkt "Oil" ut på baksidan? Är den rent elektrisk, går det ett tunt kapillärrör till den, eller har den en gängad nippel för ett ungefär 3/16" eller 1/4" kopparrör?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zsilander (trådstartaren)

#24 » 21:42:47, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om det bara blåser ur vevhusventilationen och inte ur oljepåfyllningen så kan det bero på att motorn är så igengrodd att det knappt finns något fritt utrymme för gaserna att passera mellan ventilkåpan och vevhuset (vanligtvis via öppningarna för stötstängerna). Är det öppet som det ska vara däremellan, så bör det blåsa lika mycket på båda ställena oavsett varifrån gaserna kommer.
I så fall bör man nog räkna med flera oljebyten och renkörningar innan det är ordning på allting.

Hmm...hur ser den där mätaren märkt "Oil" ut på baksidan? Är den rent elektrisk, går det ett tunt kapillärrör till den, eller har den en gängad nippel för ett ungefär 3/16" eller 1/4" kopparrör?


Aha okej! Tack för infon! :thumme:

Jag har inte kollat så noga hur den ser ut på baksidan då den inte är ikopplad överhuvudtaget. Den sitter bara där. Men är det en oljetempmätare eller har jag fel?

Mvh. Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

torbjorn_forsman

#25 » 21:55:21, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det ser ut som en oljetryckmätare. Om det hade varit en tempmätare så borde den ha haft ett rött fält till höger på skalan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zsilander (trådstartaren)

#26 » 22:10:58, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag tycker det ser ut som en oljetryckmätare. Om det hade varit en tempmätare så borde den ha haft ett rött fält till höger på skalan.


Då ska jag kolla lite nogrannare på den! Vet du/någon vad det ska vara för gänga på muttern som ska sitta på baksidan isåfall?

Mvh. Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

torbjorn_forsman

#27 » 23:42:47, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, men rimligtvis borde det ju vara något som det går att ansluta ett rör av samma dimension som det hopvikta från oljetrycksuttaget på motorn till.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zsilander (trådstartaren)

#28 » 11:06:31, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nej, men rimligtvis borde det ju vara något som det går att ansluta ett rör av samma dimension som det hopvikta från oljetrycksuttaget på motorn till.


Ska ta lös mätarn och kolla på den idag :smile:

Men kan man köra med delsyntet olja i denna motor? Eller finns det riska att det käkar sönder packningar?
Vilken olja skulle du rekommendera att köra med för att lösa upp sot och avlagringar bäst?

Mvh. Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

63an

#29 » 11:19:21, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör slag i saken å ta bort ventilkåpan så ser du hur läget är om gammalt klet! :photograph: :photograph:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ivar Risslén

#30 » 12:44:48, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätaren till höger är vanligen en tempmätare för kylarvattnet.
Se till att få fart på den andra mätaren som är oljetrycksmätare innan du gör så mycket mera. Orginal så är den mekanisk och då går det ett smalt rör mellan motor och mätare. Röret ser ut som ett bromsrör till en bil.
Det går fint att använda delsyntet och även helsyntet. Jag har aldrig haft problem med att jag har hällt för bra olja i en gammal motor. Köp olja i stor förpackning så blir den inte så dyr per liter och undvik Biltema, den är inte så billig som regel utan det finns billigare av känd kvalitet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se