zsilander skrev:Det är mycket riktigt att oljetrycksmätaren inte fungerar!
Hur är denna ikopplad? Ska man dra ett nytt rör hela vägen till mätaren?
/Patrik
Ja.
Hälsn.
Bosse
torbjorn_forsman skrev:Om den inte blir bra på en gång efter rengöring av vevhusventilationen, så låt den gå rejält belastad några timmar med ny olja, så att ev fastbeckade kolvringar mm får en chans att lossna när oljans sotlösande egenskaper börjar göra rätt för sig.
Rigga gärna upp en provisorisk oljetermometer (t ex digital stektermometer med givaren fastnajad vid oljefilterburken och lämplig isolering utanpå), och försök hålla oljetempen över 80 grader.
Det är vanligt att kolvringarna fastnar om motorn aldrig har fått gå så länge i sträck att även oljan blir riktigt varm, eller om man har använt olämplig olja (tyvärr finns det somliga som tror att gamla dieseltraktorer inte får köras med modern smörjolja, utan ska ha någon förhistorisk blandning utan sotlösande egenskaper).
ls76 skrev:zsilander skrev:Det är mycket riktigt att oljetrycksmätaren inte fungerar!
Hur är denna ikopplad? Ska man dra ett nytt rör hela vägen till mätaren?
/Patrik
Ja.
Hälsn.
Bosse
zsilander skrev:torbjorn_forsman skrev:Om den inte blir bra på en gång efter rengöring av vevhusventilationen, så låt den gå rejält belastad några timmar med ny olja, så att ev fastbeckade kolvringar mm får en chans att lossna när oljans sotlösande egenskaper börjar göra rätt för sig.
Rigga gärna upp en provisorisk oljetermometer (t ex digital stektermometer med givaren fastnajad vid oljefilterburken och lämplig isolering utanpå), och försök hålla oljetempen över 80 grader.
Det är vanligt att kolvringarna fastnar om motorn aldrig har fått gå så länge i sträck att även oljan blir riktigt varm, eller om man har använt olämplig olja (tyvärr finns det somliga som tror att gamla dieseltraktorer inte får köras med modern smörjolja, utan ska ha någon förhistorisk blandning utan sotlösande egenskaper).
Jag har kört traktorn i 3timmar nu och fått upp oljetempen men den är likadan fortfarande. Så jag ska till å börja riva toppen här framöver. Måste bara skruva ihop skotern som står isärskruvad just nu, annars blir ingenting klart
Jag kommer fortsätta uppdatera när jag börjar riva sen
/Patrik
torbjorn_forsman skrev:zsilander skrev:torbjorn_forsman skrev:Om den inte blir bra på en gång efter rengöring av vevhusventilationen, så låt den gå rejält belastad några timmar med ny olja, så att ev fastbeckade kolvringar mm får en chans att lossna när oljans sotlösande egenskaper börjar göra rätt för sig.
Rigga gärna upp en provisorisk oljetermometer (t ex digital stektermometer med givaren fastnajad vid oljefilterburken och lämplig isolering utanpå), och försök hålla oljetempen över 80 grader.
Det är vanligt att kolvringarna fastnar om motorn aldrig har fått gå så länge i sträck att även oljan blir riktigt varm, eller om man har använt olämplig olja (tyvärr finns det somliga som tror att gamla dieseltraktorer inte får köras med modern smörjolja, utan ska ha någon förhistorisk blandning utan sotlösande egenskaper).
Jag har kört traktorn i 3timmar nu och fått upp oljetempen men den är likadan fortfarande. Så jag ska till å börja riva toppen här framöver. Måste bara skruva ihop skotern som står isärskruvad just nu, annars blir ingenting klart
Jag kommer fortsätta uppdatera när jag börjar riva sen
/Patrik
Blev oljan mycket svart efter de tre timmarnas körning? Det tyder i så fall på att det finns mycket gammal smuts för oljan att lösa upp i motorn. Och, för den delen, har du använt en olja som kan förväntas vara bra på att lösa sot?
zsilander skrev:ls76 skrev:zsilander skrev:Det är mycket riktigt att oljetrycksmätaren inte fungerar!
Hur är denna ikopplad? Ska man dra ett nytt rör hela vägen till mätaren?
/Patrik
Ja.
Hälsn.
Bosse
Jag kollade över röret och dom har satt i en oljetempsmätare istället för en oljetrycksmätare.. Därav det ihopnypta röret..
/Patrik
torbjorn_forsman skrev:Om det bara blåser ur vevhusventilationen och inte ur oljepåfyllningen så kan det bero på att motorn är så igengrodd att det knappt finns något fritt utrymme för gaserna att passera mellan ventilkåpan och vevhuset (vanligtvis via öppningarna för stötstängerna). Är det öppet som det ska vara däremellan, så bör det blåsa lika mycket på båda ställena oavsett varifrån gaserna kommer.
I så fall bör man nog räkna med flera oljebyten och renkörningar innan det är ordning på allting.
Hmm...hur ser den där mätaren märkt "Oil" ut på baksidan? Är den rent elektrisk, går det ett tunt kapillärrör till den, eller har den en gängad nippel för ett ungefär 3/16" eller 1/4" kopparrör?
torbjorn_forsman skrev:Jag tycker det ser ut som en oljetryckmätare. Om det hade varit en tempmätare så borde den ha haft ett rött fält till höger på skalan.
torbjorn_forsman skrev:Nej, men rimligtvis borde det ju vara något som det går att ansluta ett rör av samma dimension som det hopvikta från oljetrycksuttaget på motorn till.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster