Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 230 Victor -60 ”Liv & Leverne”

104 inlägg • Sida 3 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#31 » 13:04:48, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

zsilander skrev:
torbjorn_forsman skrev:Nej, men rimligtvis borde det ju vara något som det går att ansluta ett rör av samma dimension som det hopvikta från oljetrycksuttaget på motorn till.


Ska ta lös mätarn och kolla på den idag :smile:

Men kan man köra med delsyntet olja i denna motor? Eller finns det riska att det käkar sönder packningar?
Vilken olja skulle du rekommendera att köra med för att lösa upp sot och avlagringar bäst?

Mvh. Patrik


Billig helsyntetolja bör bli utmärkt. Jag har inget emot Biltemaolja, kanske inte billigast och bäst men lättillgängligt - det blir ingen omväg för mig att passera Biltema på väg hem från jobbet.
Det enda fall jag känner till där moderna motoroljor kan förstöra motordelar, är en del udda franska motorer från 50- och 60-talet (t ex Panhard) där det förekommer kamaxeldrev av fiberbakelit av undermålig kvalitet, som inte tål de sotlösande tillsatserna.
En del av de allra första motorerna med trycksmörjning (tidigt 30-tal) hade olämpligt gjorda oljekanaler i vevaxeln, där det kunde samlas stora mängder avlagringar om man körde med olja som inte löste sot alls, där kunde man råka ut för att stora klumpar lossnade och satte igen smörjhålen till vevlagren när man första gången bytte till en olja med någon form av sotlösande tillsatser. Men sådana problem är historia nu - det är ju säkerligen minst 60 år sedan sådana motorer utsattes för sotlösande oljor första gången. Motortillverkarna lärde sig också snart att undvika sotsamlande skrymslen i oljekanalerna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



zsilander (trådstartaren)

#32 » 22:33:18, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Gör slag i saken å ta bort ventilkåpan så ser du hur läget är om gammalt klet! :photograph: :photograph:



Haha. Jag var ute å skruvade lös ventilkåpan just när du skrev det här :grin:

Det jag hittade var att topplockspackningen har tryckts ut i en av kanalerna där ena stötstången går och där kommer kompet ut också. Så jag lär väl riva toppen och byta packning. Ska även plana toppen och slipa in ventilerna på samma gång :thumme:
Bild
Bild

Tog även lös oljetrycksmätaren och kika på den. På baksidan finns "rör" till utöver den med gängor. Vad ska sitta där? eller ska den bara sticka ut?
Bild

/Patrik
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

lesse

#33 » 22:42:40, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belysning ????

1 person gillar det här inlägget.
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

enok75

#34 » 22:53:53, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ovanstående riktigt skrev skall det sitta en lampa där

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

torbjorn_forsman

#35 » 22:55:19, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gängade röranslutningen på oljetrycksmätaren ser ut som en gammal amerikansk koppling för enkelkonat kopparrör (samma sort som än idag används för kylmedium på t ex luftvärmepumpar). Troligtvis är det en UNF-gänga. Det bör inte vara några problem att få tag i en passande överfallsmutter, och konan går att göra med t ex Biltemas koningssats för kopparrör.
Men kolla att mätaren är hel innan du lägger ner något större arbete på rörinstallationer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#36 » 22:57:01, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidernas! Dags för trisslott? Den ser ju fin å ren ut å blir intressant när du startar upp igen hur den beter sej sedan? Bara byt oljefilter snart OM de är slaggrester sen greja till rör för oljetrycket men passa på å testa mätaren NU så du ser området 0-X alltid kul att veta ca: :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rospigg

#37 » 00:50:16, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Starta upp och kolla om det är en tydlig blåsning där toppackningen ser ut att ha vandrat, filma gärna! :thummar:
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Kungsis

#38 » 01:41:28, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Victor levde ett liknande liv som TS, innan jag köpte den. Och den hade precis samma egenheter. Det tog ca 3år med täta oljebyten i kombination med lite hårdkörning, innan den blev som den skulle. Jag körde även ett tag med Biltemas helsyntetolja. Det kändes och lät inte ok, (så jag belastade inte traktorn under den tiden) men sablar vad den tvättade rent. Kolla även resten av oljorna. Speciellt i slutväxlarna brukar den se förskräcklig ut. Och glöm inte att smörja startmotorn och vattenpumpen.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

zsilander (trådstartaren)

#39 » 22:13:17, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

NU har jag äntligen tagit tag i gamle Victorn! :hurra:
Haft massa annat tok för mig så har inte funnits tid till detta tyvärr :/
Igår drog jag igång bettan å körde iväg den till garaget jag skruvar i. Stoppade i diskmaskinstablett i kylarsystemet vilket visade sig vara ganska bra då det kom ut en hel del gojs..
Spolade av motor och växellåda innan jag började riva.
Tog å rev lös toppen och man såg tydligt att packningen hade farit så jag lämna in toppen på planing idag och får tillbaka den på måndag. Så nu måste jag sätta mig och beställa sotningssats, remmar, filter och allt annat som kan tänkas behövas!
Så under kvällen idag blev det mest rengörning av packningsytor, ventilkåpa, termostathus och så passa jag på att rikta oljepåfyllningslocket som hade fått sig en smäll.
Någon som vet av vart man kan få tag på pinnbultar till toppen? Ena har dåliga gängor så skulle behöva få tag på en.

Och nu kommer lite bilder från gårdagen och ikväll!
Ha en bra Fredag alla Maskinister :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

Kallsmeden

#40 » 09:20:47, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollera foderhöjderna innan återmonteringen av toppen för att utesluta sjunkna foder.
/Kallsmeden

2 personer gillar det här inlägget.
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

zsilander (trådstartaren)

#41 » 10:59:17, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallsmeden skrev:Kontrollera foderhöjderna innan återmonteringen av toppen för att utesluta sjunkna foder.
/Kallsmeden


Ska kika de!
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

zsilander (trådstartaren)

#42 » 09:23:33, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har stött på ett problem och det är att mitt grenrör har gått av mellan grenröret och vattenkanaler. Själva "förstärkningen" eller vad man ska kalla det.

Finns det Någon som ruvar på ett någonstans som man kan få köpa? Eller är det bara att beställa ett nytt från OIE?
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

zsilander (trådstartaren)

#43 » 21:20:22, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag vart lite seg på att uppdatera igen :vissla:

Jag har hittils planat toppen och monterat tillbaka den med resultat att den inte längre kompar ur oljepåfyllningen :thummar:
Bild
Bild
Bild

Renoverat vattenpumpen som nu läcker istället.. Troligtvis i kolringstätningen som ska täta mot skovelhjulet då det rinner ut vatten ur det lilla fetthålet som syns på fjärde bilden här under.. så ska riva isär den imorgon igen..
Bild
Bild
Bild
Bild

Provat svetsa grenröret då det sprack på ett ställe så får vi se ifall det håller.
Bild

Tagit isär och rengjort remspännings anordningen på vevaxeln.
Bild
Bild

Bytt alla remmar.
Bild

Tillverkat en generatorspännare då den som satt där var i bitar..
Bild

Bytt alla kylarslangar
Spolat ur hela kylsystemet
La på lite färg på några grejer då jag sodablästra dom för att det skulle bli rent och färgen blev inte original den här gången :vissla: men det var mest för det inte ska rosta ännu mer :smile:

9 personer gillar det här inlägget.
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

zsilander (trådstartaren)

#44 » 00:12:46, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag starta ju den här tråden för att det kompade ur oljepåfyllningen och det har ju löst sig med att byta toppackningen.
Jag ska ju fortsätta greja på med traktorn så frågan är om jag ska starta en ny projekttråd eller fortsätta i den här?
Och går det att ändra rubriken isåfall?
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

jannejoel

#45 » 08:11:59, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderator kan ändra rubriken om du stannar för det.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se