Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lyftarmar fram Bm Buster 320?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

jeppe1 (trådstartaren)

#1 » 23:39:05, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan alla glada Maskinistare!
Jag har tröttnat på att låna andras maskiner eller haka av min kran så denna hänger i armarna bak på min Buster när jag bara ska flytta på något lite snabbt hemma. Pga kranen bak så byggdes för denna säsong ett blad att ha fram med bom så kranen får åka med på vintern med. Blev lite win/win då den fungerar som bakvikt. De var ju positivt. Kör tillochmed utan kedjor. Men problemet kvarstår att armarna är upptagna bak.... När det drogs fram hydraulik så föddes idén om att ha armar fram till enklare uppgifter typ pallgafflar och för klyven. Jag tänkte utgå med dom från några fästen som finns på framaxeln och använda mig av samma kolv till detta som till snöbladet. Då kommer två frågor till er andra som är lite kluriga här på forumet. Fäste för toppstång tänkte jag sätta vid sidan av kolven. Funkar det eller ska jag bygga ett fäste så det hamnar i centrum? Samt det största problemet.... Hur ska jag får armarna att röra sig i sidled samtidigt som jag har en kolv i mitten som ska lyfta dem? Eller är de en idé jag ska skrota? Bilder kommer!


Gå till lösningen
Senast redigerad av jeppe1 01:20:50, 31-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"



jeppe1 (trådstartaren)

#2 » 00:05:02, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bilddetta är fästena i framaxel som jag tänker ha som bas till armarna
Bilddenna bilden är för att se kolvens fäste. Jag tror det lutar åt ett fäste utanför till toppstång
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

jeppe1 (trådstartaren)

#3 » 23:28:07, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn är sönder. Detta projekt ligger nere just nu.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

kymi

#4 » 21:52:19, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för kran på Bustern?Jag har en Star som satt fast-monterad på min,har därmed armarna bak fria.Men har ingen nytta av den,tyckte den skymde sikten bakåt..Vad har hänt med traktorn?
kymi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:51, 30-11-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 3040

jeppe1 (trådstartaren)

#5 » 23:46:20, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Rottne junior bak i svansen och den är väldigt smal upptill då "klykan" går ihop tidigt i konstruktionen. Inte i vägen till de jag har. Den är bakvikt just nu till snön. (När den kommer)Jag gillar den skarpt för den är smidig på alla sätt förutom då att hydraulsvängen fattas. Men delarna ligger här. Det är bara tiden som saknas. Så kranen tänker jag inte byta än på länge. Nej jag vet inte om olja gått varm eller varit för dålig men axeln i huset till trepunkten har svarvat sig ner i själva huset den sitter i. Och det är så pass illa så om man skulle fräsa ur hålet och få i en bussning så finns det inte gods nog kvar för att det ska hålla. Så får byta hela min terra trol.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"

jeppe1 (trådstartaren)

#6 » 20:38:22, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla de få som följer denna tråd. Projektet är avslutat! Följande hände efter att tråden startade: Terra trolen läckte värre än en te-sil mitt i all snö som ändå kom. Hela oljetanken tömdes ut bak på bustern.. Efter några flaskor brääkleen och en säck med trasor så konstaterades de att den var helt utsliten. Den var reparerad en gång tidigare och detta i sin tur hade gått åt hel,,,,e igen. Nu hopplöst att laga. En reservdelstraktor är skaffad och min funkar igen. Samtidigt montersades en hitch som var något hembyggd. Varpå skogskranen inte ville vara med riktigt höjdmässigt för att kroka upp en vagn på hitchen. Kranen låg på draget när kroken var högre än öglan. Har man inte problem så skaffar man sej. Nu sitter kranen monterad på vagnen istället och mina armar bak är fria. Problemet löst. Bra eller dåligt? Får vi se bara hur många gånger jag ska välta vagnen innan jag lär mig denna med lite mindre motvikt.


Detta inlägg har valts som lösning


4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jeppe1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:35, 30-03-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320 Buster "skogis"


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se