Hej alla och gott nytt år på er
Funderar lite av och till på det här med att bygga hydrostatisk drift som komplement till mekaniska växellådan och nu tänkte jag starta en tråd för att utreda möjligheterna för detta då jag sett att andra gått i samma funderingar. Dessa varianter funderar jag på...
1. Hydraulmotor via kraftuttag. Har själv drivhjulsberoende kraftuttag som alternativ. Visst borde lamellkopplingen vara den svagaste punkten i det driftalternativet... dvs att den slirar innan något annat rasar?
2. Gå på med hydraulmotor på den främre kardanaxeln. Nackdel: måste ha i 4wd för att det ska funka och osäkerhet kring hur mycket transmissionen tål när kraften kommer in den vägen till transmission.
3. Bygga en slags robsondrift på insidan av bakfälgarna. Bägge sidor. Typ skotermatta och drivhjul om det går att till o gå jämnt upp..Tips på det ? Nackdel: Blir ju diffat om man kör bägge sidor via samma ventil.. 2 olika ventiler för o styra oberoende av varandra känns svårt men.....
Som ni hör så är jag i idestadiet ännu men skulle vilja klargöra en gång för alla om vi kan tro att det är görbart...
Om det är det. Hur hade ni gjort ?
Är själv kanske ganska givet mest inne på alt 1 men hur skulle man kunna lösa i och urkoppling för att fortfarande kunna nyttja kraftuttaget som vanligt ?
Såga på el kom med konstruktiva hejarop så ser vi vart det leder
Mvh