Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hydrostatdrift

61 inlägg • Sida 3 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Lingerino (trådstartaren)

#31 » 12:24:12, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast man har ju framaxeln på backen så bakhjulen kan ju inte gå åt olika håll ändå.... Nån smart som kan förklara för mig hur det skulle uppföra sig rent praktiskt ?
Lingerino
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:05, 11-07-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Bolens HT-20
Hemmabyggd minigrävare
Arctic 400
Yamaha Big Bear 350



JengaPRO

#32 » 16:25:56, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lingerino skrev:Hej alla och gott nytt år på er

Funderar lite av och till på det här med att bygga hydrostatisk drift som komplement till mekaniska växellådan och nu tänkte jag starta en tråd för att utreda möjligheterna för detta då jag sett att andra gått i samma funderingar. Dessa varianter funderar jag på...

1. Hydraulmotor via kraftuttag. Har själv drivhjulsberoende kraftuttag som alternativ. Visst borde lamellkopplingen vara den svagaste punkten i det driftalternativet... dvs att den slirar innan något annat rasar?

2. Gå på med hydraulmotor på den främre kardanaxeln. Nackdel: måste ha i 4wd för att det ska funka och osäkerhet kring hur mycket transmissionen tål när kraften kommer in den vägen till transmission.

3. Bygga en slags robsondrift på insidan av bakfälgarna. Bägge sidor. Typ skotermatta och drivhjul om det går att till o gå jämnt upp..Tips på det ? Nackdel: Blir ju diffat om man kör bägge sidor via samma ventil.. 2 olika ventiler för o styra oberoende av varandra känns svårt men.....

Som ni hör så är jag i idestadiet ännu men skulle vilja klargöra en gång för alla om vi kan tro att det är görbart...
Om det är det. Hur hade ni gjort ?

Är själv kanske ganska givet mest inne på alt 1 men hur skulle man kunna lösa i och urkoppling för att fortfarande kunna nyttja kraftuttaget som vanligt ?

Såga på el kom med konstruktiva hejarop så ser vi vart det leder :)

Mvh


Vad ska du ha den till? Vad är applikationen?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Lingerino (trådstartaren)

#33 » 16:30:26, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest till precitionskörning, redskpasbyten mm... hade som sagt inte tänkt mig ett scenario där man ska dra full huggarvagn i motlut, även om det hade varit trevligt såklart...
En viktig aspekt i det hela är att det hade varit roligt o bygga också :)
Lingerino
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:05, 11-07-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Bolens HT-20
Hemmabyggd minigrävare
Arctic 400
Yamaha Big Bear 350

ja-bond77

#34 » 16:55:38, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska ha en drivmotor per hjul! Då har du drivning på alla, eller åtminstone tre hjul. Har du bara en drivmotor på etta bakhjulet har du bara drivning på ett hjul förutom om du diffar. Kuggdrivning i krans tror jag inte är nåt större problem, det är ju inget i traktorn som går sönder om du får ett järn emellan. Bara montera drivmotorn i nån brytbultsinfästning så att den kan komma undan om det kommer nåt hårt emellan. Tusentals tröskor rullar med kransdrivning så nåt stort problem kan det inte ha varit. Kransarna är ju täckta där men säkert kan gruskorn på enstaka millimeter leta sig in om man badar...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Lingerino (trådstartaren)

#35 » 17:25:31, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det... problemet med 2 hydraulmotorer är väl att det då också blir diffat konstant... är ju lite svårt att styra hydrauliskt och kompensera med flödesökning för det yttre hjulet när man svänger....
Lingerino
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:05, 11-07-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Bolens HT-20
Hemmabyggd minigrävare
Arctic 400
Yamaha Big Bear 350

bonnen513

#36 » 17:39:20, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo dom skulle kunna gå åt olika håll särskilt om du har bra fäste på framhjulen, så det funkar sämre än om kraften kommer från rätt håll
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#37 » 17:42:30, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken tapp är det drivhjulsberoende kraftuttaget på?
Har du 540 på övre och drivhjb på nedre?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Lingerino (trådstartaren)

#38 » 17:54:04, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma tapp på 540 och drivhjb.. har bara en
Lingerino
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:05, 11-07-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Bolens HT-20
Hemmabyggd minigrävare
Arctic 400
Yamaha Big Bear 350

QV_

#39 » 18:09:55, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag vet inte men dom flesta batteriskruvdragare är nog PWM styrda.


OT

En modern borstlös motor är "3 fas" och drivs med likström.
Fast jag skulle inte kalla det "PWM" eftersom man flyttar runt plus och minus mellan lindningarna.

PWM = att man förändrar det % förhållandet mellan av och på tid och det tror jag inte man gör på dessa borstlösa motorer.
Däremot förändras frekvensen vid varvtalsförändringar. = frekvensstyrd.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bonnen513

#40 » 21:05:16, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

då tror jag hydraulmotorn sitter bäst på kardanaxeln till framhjulen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Lingerino (trådstartaren)

#41 » 21:38:12, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo... säkert så... man får väl tänka sig för med belastningen bara isf... frågan är ju vad lagringarna tycker om att man drar eller trycker på kardan radiellt... och om det går få dit nåt utan att det sticker ner en massa under traktorn
Lingerino
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:05, 11-07-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Bolens HT-20
Hemmabyggd minigrävare
Arctic 400
Yamaha Big Bear 350

Jac

#42 » 23:27:51, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lingerino skrev:Tack för det... problemet med 2 hydraulmotorer är väl att det då också blir diffat konstant... är ju lite svårt att styra hydrauliskt och kompensera med flödesökning för det yttre hjulet när man svänger....


Hur menar du?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Lingerino (trådstartaren)

#43 » 23:43:27, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med 2 hydraulmotorer, 1 vid varje däck som delar hydraulflöde med varandra går lika fort... Blir det inte då samma sak som att köra diffat ?
Lingerino
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:05, 11-07-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Bolens HT-20
Hemmabyggd minigrävare
Arctic 400
Yamaha Big Bear 350

Lingerino (trådstartaren)

#44 » 23:48:00, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller blir det så att den yttre får mer flöde automatiskt när hydrayltrycket minskar på den pga av att man styr samtidigt som trycket ökar på inre hjulet.... Flödet går ju iaf fit vi har minst tryck för tillfället.

1 person gillar det här inlägget.
Lingerino
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:05, 11-07-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Bolens HT-20
Hemmabyggd minigrävare
Arctic 400
Yamaha Big Bear 350

uppland2

#45 » 00:55:14, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lingerino skrev:Med 2 hydraulmotorer, 1 vid varje däck som delar hydraulflöde med varandra går lika fort... Blir det inte då samma sak som att köra diffat ?

Om de är seriekopplade torde de gå lika fort, inte om de är parallellkopplade.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se