Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Arbetsbelysning, halogen eller annan som hålls snörfri

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Myhran

#16 » 21:50:36, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

O.T

QV_ skrev:Har man xenon på bilen så måste man ha strålkastarrengörning, detta eftersom de inte blir så varma. Dom smälter snö men inte som Halogen.


Inte riktigt därför man måste ha strålkastarrengörare,

Lagkravet för att man måste ha strålkastarrengörare ihop med xenon är pga bländningen,
Notera även att det endast är lagkrav med nivåreglering/strålkastarrengöring på xenon/led ljus över ett visst lumenvärde.

Därav kan ex Vw Amarok och Vw beetle ha xenon/led utan vare sig nivåreglering eller strålkastarspolare då det enbart är monterat 25w xenon i dessa och man kommer då inte upp över lumenvärdet för att det skall vara ett lagkrav.

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54



uppland2

#17 » 23:02:25, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Vad vill man styra på huvudstrålkastaren? förutom hel/halv och DLR.


Ganska mycket. De flesta nyare bilar låter ljuset gå fram till den framförvarande bilen utan att släppa upp det så högt att det bländar den man åker bakom (tror det var VW som började med det för 10-15 år sedan). Beroende på avståndet behöver ljuslängden regleras. Om du åker efter en bil på en mörk väg vill du ha helljus i sidorna så du ser om det t.ex. kommer upp ett djur ifrån sidan, men naturligtvis inte rakt fram för då skulle du blända bilen framför. Om vägen inte förlöper rakt behöver avbländningen justeras i sidled efterhand som vägen kröker. Om det är vatten på vägbanan vill du inte ha så mycket belysning nedåt (tänk omvänt dimljus), eftersom det ger bländning för mötande. Har du en högreflekterande skylt vill du dra ner belysningen i dess riktning för att inte själv bländas, men utan att förlora upplysningen av resten av synfältet--och när du kommer närmare behöver avbländningen dynamiskt justeras efterhand som vinkeln ändras. Kör du fortare vill du ha starkare ljus som når längre, och omvänt vill du inte ha för starkt helljus när du kör långsammare eftersom du då skulle vara tvungen att blända av tidigare. Du vill ha mjuka övergångar mellan olika ljusbilder eftersom det är jobbigt för ögat när man snabbt tänder eller släcker en lampa. Svänger du vill du ha mer ljus åt det håll du svänger. När bilen känner att den är på motorväg med skilda körbanor behöver ljusbilden vara annorlunda än på andra vägar. Känner bilen att den kör i vänstertrafik behöver ljusbilden hanteras annorlunda än om den är i högertrafik. Många bilar idag har ljuset sammankopplat med navigatorn så att du får kurvljus innan du kommer fram till en kurva eller rondell och börjar vrida på ratten. O.s.v.

Vår förra bil från 2003 hade BiXenon med bara hade två lägen, och jag skulle inte vilja tillbaka till det igen.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

QV_

#18 » 23:23:06, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just detta betvivlar jag att det är LED som är ett krav.
Nu Finns LED och nu kan man göra detta och mycket annat men att det måste vara LED betvivlar jag.
Men man hoppas att halvljuset blir bättre. Inte bara för föraren utan även för mötande...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

busse (trådstartaren)

#19 » 09:34:04, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

maggen skrev:Jag upplever inget problem med led och snö, dom är ju kall så ingen snö smälter och fastnar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Framtiden får utvisa hur det funkar med igenläggning av snö, temperatur, vind och snötyp spelar ju stor roll på hur igensatt traktorn blir med snö. Vid dåligt väder går det ju fort att ha flera dm snö även på de kalla ställena på traktorn som tex stänkskärmar. Nå man får se hur det funkar, kan ju i alla fall inte bli sämre då jag behåller originallamporna
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#20 » 13:46:46, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring o prata med www.midland.se - hans Belos har inge som helst problem med yrsnön när han slungar. Mkt snö i Gävle bukten!

Kört mkt MC om vintern.
BMW RT/RS kåpor har dubbla glas = jmf med xenon "värme".
När det yr upp snö, som vid snöslungning, krävs det -värme- för att hålla strålkastaren i funktion... Halogen är vad som gäller.

Investeringen i LED armaturerna är inte alls bortkastat :-)
Du finner god användning för dem.

När man förbjöd glödlamporna i EU så tog man bort -värmen- de gav... Nu finns det "värme-väggar" att köpa... givetvis drar de mer el än vad glödlamporna drog...
Ovan länk till Strands om strålkastare med värmeslingor i var helt väntad produkt; en produkt jag saknat sedan jag tog körkortet :-)

100W glödljus i en bra arbetsstrålkastare är vad du behöver när du kör snöslunga - min personliga åsikt, och erfarenhet.

Har du foto på den trasiga armaturen?
Kanske har jag liggandes sådan, kanske har annan Maskinist sådan i sina gömmor. Värt å fråga ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#21 » 15:57:39, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får se tror definitivt att man kommer att ha användning av LED-lamporna och i visst före kommer dom ju säkert att funka bra även med slungan, på traktorn som brukar gå med vikplogen tror jag att dom kommer att funka riktigt bra och traktorerna används ju till annat än bara snöröjning. Kommer att koppla in dessa på en separat brytare så att man kan välja om man vill ha LED och halogen var för sig eller tillsammans. Tänker att det också kan vara bättre om man skulle få nåt tjorv på ena eller andra "arbetsbelysningskretsen" då har man ju två separata system.

Halogen vet jag funkar för det har man ju kört med i de 29 år som jag harvat på isvägarna med slunga.


Så här ser lampan ut, enda bilden jag har på den. Dock är den fixad men nytt glas hos glasmästaren för 60 kr men om nån har en med fräsch reflektor är det hel klart intressant. Är en rund "plutt" på ena sidan där man sätter fast två plasthalvor som fästbulten sen går igenom. Har H11 lampa som sitter fast direkt på baksidan av lampan, väldigt smidigt att byta då man bara behöver vika fram lampan utan att skruva isär nåt. Jag skulle ju skaka ur glasbitar från en exploderad H11 lamp då missödet inträffade och jag tappade den.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ply36 och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se