Vanligtvis kopplar man in motorvärmaren mellan två nipplar på sidan av motorblocket, som båda är direkt anslutna till kylmanteln (termostaten får alltså inte vara inblandad i den kretsen). Nipplarna bör sitta så långt som möjligt från varandra i både längd- och höjdled för att man ska få bra självcirkulation, motorvärmaren ska placeras så lågt som möjligt (helst lägre än den nedre nippeln). Det är viktigt att slangarna dras så att det inte kan bli
luft stående någonstans i dem - alltså fall hela vägen från block till
motorvärmare på både övre och nedre
slang, eventuell luft ska kunna ge sig iväg till motorns kylmantel av sig själv. Om det finns hyttvärme på maskinen så bör man se till att det finns en värmekran och hålla den stängd då motorvärmaren används, annars finns det risk att all vattencirkulation sker genom hyttvärmepaketet och motorn knappt blir varm.
Små slangvärmare med låg effekt och avsedda att kopplas in i undre kylarslangen nära vattenpumpen är en dålig nödlösning, som har använts på en del små personbilsmotorer där det inte finns möjlighet att få dit en blockvärmare och det skulle bli för komplicerat för en klåpare på nybilsverkstad att göra en bra installation med anslutning till t ex värmepaketets slangar. Med den inkopplingen får man ingen riktig fart på självcirkulationen eftersom den stängda termostaten hindrar vattenflöde via kylaren. Möjligen får man lite
värme i vattenpumpen och kanske den cylinder som är närmast vattenpumpen.