Nej, men det blir inte bra eftersom torra cylinderfoder måste bearbetas efter montering. Foderbyte på Perkinsmotor är ett jobb för proffsen på en motorrenoveringsverkstad.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej"
På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
har jag fan aldrig hört! Konstigt. Men ni har ju en poäng med 'kannring'
Watever. Oftast tycker jag det räcker med att byta kolvarna och hona cylindrarna. Det beror en hel del på vilken diesel traktorn gick på när det fanns högsvavlig diesel på marknaden.
Köpa kolvar med rätt diameter. De flesta cylindrar jag sett på senare år har varit helt oslitna, även om kolvarna glappat rejält. Men man vet ju inte förrän man rivit motorn vad man behöver göra.
Nu har jag inte renoverat mer än en perkins men några andra.
De "hempulare" som jag genom åren har sett glada i hågen montera nya kolvar och ringar i slitna slitna foder på Perkinsmotorer har fått dem att nypa vid första körningen med rejäl belstning.
Om man ska lyckas med en motorrenovering så måste man veta vad som är slitet och hur mycket. Följ verkstadshandbokens anvisningar för uppmätning av slitage och besluta därefter vilka åtgärder som är lämpliga.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej"
På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
Jo, det står ju svart på vitt vilka toleranser som gäller, bara att mäta. Jag har dock inte behövt byta foder även om kolvarna varit slut. Vet inte varför kolvarna gått åt däremot. Jag tycker det är lite skumt.
Hej! Byter foder på grund av spricka i överkant, har hört mig för lite om de foder jag skall köpa, och enligt verkstaden är dessa foder färdigbearbetade. Hoppas det kommer att fungera