Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fiat 80-90 Matarpump läcker *Löst

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mikael.PG (trådstartaren)

#1 » 20:55:53, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Verkar inte finnas någon hejd på hur mycket det kan jävlas alltså. Idag upptäckte jag att det var en stor pöl med diesel under traktorn och ser att det verkar ha läkt från matarpumpen. Bifogar bild (lånad från OIE):
Bild

Ser ut att läka från packningen som pilen pekar på? Visst är det en packning? Möjligtvis att det läcker från "locket" ovanpå pumpen med det såg inte ut riktigt så, väldigt svårt att komma åt och se så mycket då lastarramen är lämpligt i vägen för det mesta.

Men hursomhelst så förmodar jag att jag måste byta matarpumpen och är det bara skruva lös bränslerören och 2 muttrar och dra ut den och dit med den nya? Eller är det något mer som måste göras?

Sen förstår jag inte hur den kan frysa sönder eller gå sönder bara sådär? Har inte varit speciellt kallt och körde med traktorn tidigare i veckan och då läkte det inte en droppe. Är det vanligt att matarpumpar fryser sönder?

MVH
Arg traktorägare!!!

PS Glaskoppen som finns på bilden, vart sitter den?

*Edit: Har CAV pump


Gå till lösningen
Senast redigerad av Mikael.PG 19:53:46, 25-01-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510



jannejoel

#2 » 22:19:09, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har troligen stått vatten i den
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

mathiast

#3 » 22:46:57, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åldern tar membranen i dom,bytt massor sådana.
Kylan gör att ett åldrat membran spricker,glaset är bara stöd vid fotot
Det läcker förmodligen i ett skvallerhål i plasten mellan membranen


Detta inlägg har valts som lösning

mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Mikael.PG (trådstartaren)

#4 » 23:05:23, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Har troligen stått vatten i den

Hmm det är nog så, ändå har jag hällt T-röd i tanken. Kanske ska ha nått annat :klia: ? Är "Red Line Water Remover & AntiFreeze" bra grejjer?

mathiast skrev:Åldern tar membranen i dom,bytt massor sådana.
Kylan gör att ett åldrat membran spricker,glaset är bara stöd vid fotot
Det läcker förmodligen i ett skvallerhål i plasten mellan membranen

Okej då blir det att byta pumpen då, verkar inte finnas att få tag i nya membran så det får väl bli en ny pump. 266:- på OIE var ju ingen större kostnad, kunde varit värre. Den kanske aldrig är gjort något åt på 6500 timmar så det kanske var dags nu. Är den lätt att byta? Ser ganska lätt ut på sprängskisserna iallafall.

Tänkte då inte så långt angående glaset, där ser man :lmao:
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

Ivar Risslén

#5 » 02:39:28, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I stället för att hälla en massa olika tillsatser i tanken så töm den eller om det finns någon dräneringsplugg så öppna den och släpp ut bottensatsen.
Ha nya bränslefilter hemma i reserv så du kan byta dom om det behövs.
Tankar du ur dunkar så använd en tratt med en fin sil i typ en gammal fotogentratt. Det är finare sil i de gamla trattarna än i de nya som man köper nu.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikael.PG (trådstartaren)

#6 » 10:42:08, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:I stället för att hälla en massa olika tillsatser i tanken så töm den eller om det finns någon dräneringsplugg så öppna den och släpp ut bottensatsen.
Ha nya bränslefilter hemma i reserv så du kan byta dom om det behövs.
Tankar du ur dunkar så använd en tratt med en fin sil i typ en gammal fotogentratt. Det är finare sil i de gamla trattarna än i de nya som man köper nu.


Tror det ska finnas en dräneringsplugg, ska kolla det, annars får jag slanga ur den. Borde väl gå att återanvända all diesel utom dom sista 20 litrarna ungefär, det mesta skiten är väl i botten?
Bränslefilter ska jag ha och när jag liks är och slabbar så ska jag ta och byta dom, då är det gjort.
Tankar visserligen på mack men tack ändå för tipset med tratten :buga: .

Tycker dock att det är märkligt att den klarade sig när det var neråt -30 för 2 veckor sedan, då borde den ju verkligen ha frusit sönder...

Finns det nån universal vattenavskiljare att sätta före matarpumpen eller är det totalt meningslöst :klia: ? Har ju vattenavskiljare på ena bränslefiltret men det är ju efter matarpumpen, tänkte om det det ger något att ha en extra avskiljare före?

*Edit, diverse stavfel
Senast redigerad av Mikael.PG 11:11:03, 21-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

Ivar Risslén

#7 » 11:07:51, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha något extra före matarpumpen kan inbjuda till mer krångel. Det blir bara ett ställe till som det kan suga tjuvluft i. Det ska räcka med det som sitter som standard.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikael.PG (trådstartaren)

#8 » 11:11:49, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Att ha något extra före matarpumpen kan inbjuda till mer krångel. Det blir bara ett ställe till som det kan suga tjuvluft i. Det ska räcka med det som sitter som standard.


Okej, tack :grin:
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

mathiast

#9 » 14:53:25, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största problemet med dom där är oftast att skit blockerar inloppbanjon då det oftast inte finns grovfilter innan.
Det är inte vatten som tar sönder dom utan ålder och dagens diesel som torkar ut gummidetaljer.
Detaljen i fråga är ju dessutom skitbillig
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

MN

#10 » 15:15:25, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

när du ändå slababr med diesel så kan du ju prova och se hur bra rödsprit löser sig i diesel.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

outback

#11 » 16:42:03, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att den frusit sönder. Hade du haft så mycket vatten i bränslet skulle du inte fått igång den alls.
Utan det är nog åldern som tagit ut sin rätt. Kyla gör att många material ger upp.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Mikael.PG (trådstartaren)

#12 » 20:20:30, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Största problemet med dom där är oftast att skit blockerar inloppbanjon då det oftast inte finns grovfilter innan.
Det är inte vatten som tar sönder dom utan ålder och dagens diesel som torkar ut gummidetaljer.
Detaljen i fråga är ju dessutom skitbillig

Det skulle med andra ord helst ha funnits ett grovfilter före pumpen?
Okej ja tiden tar ut sin rätt, skulle man ha haft i lite 2 taktsolja i tanken, skulle det ha hjälpt?

MN skrev:när du ändå slababr med diesel så kan du ju prova och se hur bra rödsprit löser sig i diesel.

Löser det sig inte alls eller?

outback skrev:Tror inte att den frusit sönder. Hade du haft så mycket vatten i bränslet skulle du inte fått igång den alls.
Utan det är nog åldern som tagit ut sin rätt. Kyla gör att många material ger upp.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Nä det är nog som ni säger, tidens tand gnager hårt ibland.
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

Mikael.PG (trådstartaren)

#13 » 20:36:03, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast mycket vatten hade jag i den ifjol. Klantade mig ordentligt och hade aldrig tömt vattenavskiljaren nån gång så den frös sönder en dag under förra vintern, blev en spricka i glaset vid tappkranen. Så då bytte jag den och körde 1 gång, tömde vattenavskiljaren och körde en gång till efter det och glömde naturligtvis tömma vattenavskiljaren av nån anledning, tror en av lyfttuberna på lastaren börjat läka så min uppmärksamhet var där. Kom på det på kvällen när jag gått och lagt mig i sängen att jag glömt att tömma vattenavskiljaren men tänkte att nog borde den ju klara sig till dagen efter. Jo jädrar, morgonen efter hade glaskoppen exploderat, den låg i 20 bitar under traktorn och det hade läkt ut en hel del diesel (en jäkla massa). Efter det så hällde jag i en flaska av Red Line AntiFreeze och stängde alltid bränslekranen efter varje gång jag kört och den klarade sig resten av vintern utan att frysa sönder.

Därav min första tanke att den har frusit sönder när jag upptäckte läckaget. "Inte nu igen" var min första tanke.
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

kenneth1212

#14 » 22:43:54, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du tömma i sprit (T-röd) i ett bränslesystem måste du kolla att alla delar tål det. Bara för att det tål diesel betyder inte att det klarar alkohol.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
kenneth1212
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:05:54, 01-05-2017

torbjorn_forsman

#15 » 00:35:01, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kenneth1212 skrev:Ska du tömma i sprit (T-röd) i ett bränslesystem måste du kolla att alla delar tål det. Bara för att det tål diesel betyder inte att det klarar alkohol.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


I praktiken så tål åtminstone alla plast- och gummimaterial som rimligtvis kan förekomma i ett bränslesystem, även de flesta olika alkoholer.

Problemen är på en annan nivå:
1) Som redan sagt i tråden, så blandar sig inte etanol (T-sprit) och diesel. Ska man få en alkohol, med förmågan att blanda sig med vatten och hindra isbildning, att också blanda sig med diesel, så får man antingen ta en annan än etanol (kanske kan fungera med t ex isopropanol, butanol eller någon slags glykol), eller komplettera den med andra tillsatser (s k emulgeringsmedel, alltså i princip diskmedel eller flytande tvål).
2) Dieselpumpar är beroende av vanlig dieseloljas smörjande egenskaper. Om man råkar få in vatten eller T-sprit på fel ställe, så är risken stor att saker skär ihop.
3) Gamla söndervittrade gummidelar (slangar, matarpumpsmembran mm) håller ofta ganska tätt mot dieselolja ändå, tack vare att porerna i det gamla dåliga gummit är fyllda med hartser från åldrad dieselolja. De flesta alkoholer löser upp de där hartserna, och när de är borta märker man plötsligt att gummidelar börjar läcka som såll eller falla sönder, fastän gummit egentligen har varit lika dåligt i många år.
4) Om det ingår delar av kork i systemet (t ex om det av någon anledning finns en korkflottör någonstans) så kan den eventuellt vara skyddslackad med en fernissa som löser sig i sprit. Korkpackningar brukar dock inte vålla några problem.

Så om man har problem med kondensvatten och isbildning i diesel, är det bättre att hälla i något frysskydd som är avsett att blandas med diesel än första bästa sprit man har på hyllan.
Den bästa lösningen vore ju annars att förebygga kondens i tanken helt och hållet, det borde vara lätt att göra med ett torkfilter på tankventilationen. Med torr luft i tanken slipper man också problem med alger och annan ohyra i bränslet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se