Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fiat 80-90 Matarpump läcker *Löst

18 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mikael.PG (trådstartaren)

#16 » 18:20:10, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kenneth1212 skrev:Ska du tömma i sprit (T-röd) i ett bränslesystem måste du kolla att alla delar tål det. Bara för att det tål diesel betyder inte att det klarar alkohol.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


torbjorn_forsman skrev:
kenneth1212 skrev:Ska du tömma i sprit (T-röd) i ett bränslesystem måste du kolla att alla delar tål det. Bara för att det tål diesel betyder inte att det klarar alkohol.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


I praktiken så tål åtminstone alla plast- och gummimaterial som rimligtvis kan förekomma i ett bränslesystem, även de flesta olika alkoholer.

Problemen är på en annan nivå:
1) Som redan sagt i tråden, så blandar sig inte etanol (T-sprit) och diesel. Ska man få en alkohol, med förmågan att blanda sig med vatten och hindra isbildning, att också blanda sig med diesel, så får man antingen ta en annan än etanol (kanske kan fungera med t ex isopropanol, butanol eller någon slags glykol), eller komplettera den med andra tillsatser (s k emulgeringsmedel, alltså i princip diskmedel eller flytande tvål).
2) Dieselpumpar är beroende av vanlig dieseloljas smörjande egenskaper. Om man råkar få in vatten eller T-sprit på fel ställe, så är risken stor att saker skär ihop.
3) Gamla söndervittrade gummidelar (slangar, matarpumpsmembran mm) håller ofta ganska tätt mot dieselolja ändå, tack vare att porerna i det gamla dåliga gummit är fyllda med hartser från åldrad dieselolja. De flesta alkoholer löser upp de där hartserna, och när de är borta märker man plötsligt att gummidelar börjar läcka som såll eller falla sönder, fastän gummit egentligen har varit lika dåligt i många år.
4) Om det ingår delar av kork i systemet (t ex om det av någon anledning finns en korkflottör någonstans) så kan den eventuellt vara skyddslackad med en fernissa som löser sig i sprit. Korkpackningar brukar dock inte vålla några problem.

Så om man har problem med kondensvatten och isbildning i diesel, är det bättre att hälla i något frysskydd som är avsett att blandas med diesel än första bästa sprit man har på hyllan.
Den bästa lösningen vore ju annars att förebygga kondens i tanken helt och hållet, det borde vara lätt att göra med ett torkfilter på tankventilationen. Med torr luft i tanken slipper man också problem med alger och annan ohyra i bränslet.


Tack för era svar, mycket intressant. Det kan med andra ord vara min egna iver att hälla T-röd i tanken som orsakat problemet eller åtminstone en del utav det? Är nog inte så många som vet om det där med T-röds "biverkningar" med tanke på att många säger att "he ä ba häll ne te tanken".

Tror tankventilationen är i tanklocket på den här.
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Mikael.PG (trådstartaren)

#17 » 19:29:14, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Nu är matarpumpen iallafall bytt och traktorn går som den ska igen :hurra: . Tror tillochmed den blev lite mer lättstartad :grin:. Eller så är den bara på bättre humör nu när den fått lite kärlek :mrgreen:.
Det var då verkligen inga som helst problem att byta den, bara loss med banjobultarna till bränslerören och två muttrar sen var den bara plocka ut och stoppa dit den nya, dra fast bränsle rören och lufta. Sen starta den så snällt så. Den verkar dock fukta lite i banjon på utloppssidan trots nya kopparbrickor så det var väl det enda negativa men det droppar då inte än så länge, får se vad jag kan göra åt det.

Tusen tack alla ni som gett mig tips och råd :buga: .

MVH Mikael

PS
Vet nån om man kan få tag i repsats till gamla pumpen? Tänkte att en extra kan vara bra att ha.

1 person gillar det här inlägget.
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

outback

#18 » 20:16:50, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat hos olsson i ellös? Om renoveringssats till matarpumpen.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates