Sida 2 av 3

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 11:39:26, 25-01-2018
av badboysclub
Har nu fått ur alla pinnbultar UTOM 3st. Går sakta framåt :lmao: Nån som vet om det går få tag på nya Pinnbultar någonstans? kollat runt på traktordelar och oie mm men hittar inte att dom går köpa :/

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 11:45:49, 25-01-2018
av torbjorn_forsman
Kolla i reservdelskatalog för motorn om du hittar ett reservdelsnummer på pinnbultarna. Googla eller sök på t ex eBay på det numret.

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 11:54:06, 25-01-2018
av td70
Har du kollat på agriline products?

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 12:33:06, 25-01-2018
av Turbodiesel
Toppbultar bör du kunna köpa en sats till den trecylindriga systermotorn, och komplettera med lösa i rätt längd. Ganska dyra för att vara till en så vanlig motor.

http://www.oie.se/Produkter/topp-100019 ... cylDiesel&

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 14:23:49, 25-01-2018
av badboysclub
Då blir det hem å mäta och se så måtten stämmer på bultarna från 3 cylindriga :) Tack för tipset!

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 09:45:36, 26-01-2018
av Orsa
Ett förslag. Brorssons köpte jag från i våras till 595:an.
595:ans A4.318 är utsatta i toppen. En (5-litersfyra med turbo, stora kannor och hög belastning med nära till kanter och kanaler) och ingen volymmaskin, men jag fick snabb och bra hjälp trots att det är uddagrejor. Flänsmuttrarna var originaldelar tom. Minnas inte om OIE hade i katalogen, annars brukar jag köpa diverse där förstås.
http://www.brorssons.se/

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 09:47:58, 26-01-2018
av Orsa
Jo det BÖR vara samma som för 3 cylindriga. Det "samma" motor om du förstår rätt. Men med en cylinder till. Man tänker ju i moduler om det går när man gör maskiner.

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 00:45:47, 11-02-2018
av badboysclub
Nu äntligen har toppen fått ge sig efter mycket värme och våld! Hittade varför motorn var stum å :) Topplockspackningen existerade inte mellan cylinder 1 och 2 :P Rengjort å lagt ikrypolja i cylindrarna över natten

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 01:05:16, 11-02-2018
av Turbodiesel
Utan bild har det inte hänt :mrgreen:

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 14:28:08, 11-02-2018
av badboysclub
Ska se om jag lyckas ladda upp nån bild senare ikväll :)

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 14:36:40, 11-02-2018
av BM 4 ever
Å hur fick du bort dom omöjliga pinnbultarna?

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 14:48:09, 11-02-2018
av AN
badboysclub skrev:Nu äntligen har toppen fått ge sig efter mycket värme och våld! Hittade varför motorn var stum å :) Topplockspackningen existerade inte mellan cylinder 1 och 2 :P Rengjort å lagt ikrypolja i cylindrarna över natten


Gjorde nån liknande operation på en Lill-Nalle, som motorn satt fast.
Men ficka aldrig lös kolvringarna med krypolja, utan fick ta ur kolvarna. En hade även ring-landet spruckit på, så det var ju lika bra. Nu vet jag ju inte om ringarna fastnat i din, men har kolvarna fastnat i fodren är väl chansen stor.
Nu vet jag inte skillnaden på denna motorn och Nalle-motorn(volvo BM 400), mer än cylinderantalet, och att de tre sista siffrorna i beteckningen. Men har denna samma tunna foder, kan du titta noga efter sprickor i fodren. Lite svåra att se innan rengöring. Skulle tro att det kan bli sprickor om man försöker dra runt en motor som sitter fast, men de kanske finns andra anledningar till dem. Men du får ta det med en nypa salt då jag inte är Perkins-expert

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 21:31:38, 11-02-2018
av badboysclub
BM 4 ever skrev:Å hur fick du bort dom omöjliga pinnbultarna?

Ja de vart och borra i bultarna och en jäkla massa kilar mellan block å topp :)

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 21:35:13, 11-02-2018
av badboysclub
AN skrev:
badboysclub skrev:Nu äntligen har toppen fått ge sig efter mycket värme och våld! Hittade varför motorn var stum å :) Topplockspackningen existerade inte mellan cylinder 1 och 2 :P Rengjort å lagt ikrypolja i cylindrarna över natten


Gjorde nån liknande operation på en Lill-Nalle, som motorn satt fast.
Men ficka aldrig lös kolvringarna med krypolja, utan fick ta ur kolvarna. En hade även ring-landet spruckit på, så det var ju lika bra. Nu vet jag ju inte om ringarna fastnat i din, men har kolvarna fastnat i fodren är väl chansen stor.
Nu vet jag inte skillnaden på denna motorn och Nalle-motorn(volvo BM 400), mer än cylinderantalet, och att de tre sista siffrorna i beteckningen. Men har denna samma tunna foder, kan du titta noga efter sprickor i fodren. Lite svåra att se innan rengöring. Skulle tro att det kan bli sprickor om man försöker dra runt en motor som sitter fast, men de kanske finns andra anledningar till dem. Men du får ta det med en nypa salt då jag inte är Perkins-expert

Fodrena såg jäkligt fina ut faktiskt men ska ju så klart inspekteras närmare när motorn lossnat. Lyckades få den att släppa men nöp fast igen när kolven rört sig 1 cm ungefär. Lagt i mer krypolja å hoppas på underverk

Re: Får inte lös toppen på mf 65 A4 192

InläggPostat: 15:18:44, 17-02-2018
av badboysclub
Forfarande inte fått lös motorn:/ kan det stämma att vevaxelbulten är 44mm? Ringnyckel som gäller eller ska det vara nåspecialverktyg? Så trång så man får ju inte på nån hylsa heller :/