Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Massey Ferguson 44B går ej fram eller bak

36 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

texas5020

#16 » 23:27:36, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis till mig har en 44a ståendes...
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...



LeifAndersson

#17 » 23:31:33, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att kolla så att turbinen snurrar när motorn går? Kan ju vara så att turbinen "tappat greppet" i svänghjulet. Inte ovanligt på andra transmissioner där turbinen dras av en "fiberkuggkrans" som kan bli tandlös eller en drivskiva som spricker. Men varken det eller taskig pump förklarar tryckstegringen som den åstadkommer när den väl bygger tryck. Vilket tryck mäter manometern, kopplingstrycket eller convertertryck? Och vad säkerställer att convertern fylls med olja? De där konstruktionerna med converter och hydrashift i separata enheter är det få som riktigt behärskar i dag. Det är ju i sig servicevänligt men det medför teknik man inte riktig har koll på. :sad: Att maskinen inte drar pga. en pump som inte fyller har man varit med om på transmissionerna i bl.a. Case. Men de drar inte efter uppehåll och får de stå på tomgång så brukar de piggna till för att funka utmärkt tills de stått typ över natten och då är det bara att börja om med en längre varmkörning, och när lampan släcks är det bara att tuta och köra. I de var det bara att byta pump så fick transmissionen tryck omedelbart sedan. Ja inte bara, en pump gick på dryga 15k! :sad: Men det underliga var att man kan tycka att pumpen borde ta stryk av att gå "torr" så länge som det faktiskt var frågan om vid varje uppstart?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#18 » 23:33:30, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:En kompis till mig har en 44a ståendes...


44:orna finns i minst två helt olika versioner som knappt har något gemensamt! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tbgabatnir (trådstartaren)

#19 » 10:15:54, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom sugslangen är hel(inspekterad med en liten kamera) och det med garanti finns olja där den suger i växellådan (finns en plugg man kan öppna precis där) lutar det nog åt felande pump. Vad händer med oljan när man stannar maskinen? Rinner den tillbaka till växellådan och slangen blir tom varje gång man stannar? Att det är något problem med att pumpen suger luft är det enda jag kan komma på. Koppla loss sugslangen och sätta i en hink med olja kanske kan vara ett sätt att kolla?

Mätaren registrerar hydrauliska växelns oljetryck (normalt 17kp/cm²). Convertern fylls med olja via tryckreglerventilen (fabriksinställd på 250psi)som sitter på converterhuset. Oljan går från sumpen till pumpen till tryckfiltret (här kommer ingen olja när det inte fungerar) till tryckreglerventilen. Från tryckreglerventilen delas det in till convertern och till reglerventilerna för fram/back hög/låg som sitter på växellådan. Efter convertern går oljan via kylaren till växellådan.

I tryckreglerventilen finns en hårt fjäderbelastad kolv som vid rätt tryck ska öppna en port och släppa in olja i convertern. Om det blir för lågt tryck på oljan så denna bara öppnar typ till hälften vad skulle effekten bli? Skulle man få en traktor som gick sakta och skulle det kunna förklara att det blir för högt tryck på mätaren som mäter växeltrycket då den olja som inte tar sig in i convertern går till reglerventilen för fram/back hög/låg istället?
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Patrik C F Eriksson

#20 » 10:36:06, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Det kan inte vara så att sugslangen har separerat så innerhöljet sugs ihop ena gången och inte nästa gång?
Med vänlig hälsning Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Tbgabatnir (trådstartaren)

#21 » 10:52:21, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte omöjligt att sugslangen kan vara trasig på det sättet. Har bara tagit lös i ena änden och tittat med en inspektionskamera (379:- på Biltema, fantastiskt!) Men det är klart är det innerhöljet som felar kan jag ha missat det. Tyvärr är det svårt att ta lös i pumpänden, man måste montera bort en hydraulslang och tömma hela hydraulsystemet på olja för att komma åt men man får kanske ta den smällen innan man ger sig på att köpa en ny pump.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

LeifAndersson

#22 » 10:53:48, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ligga något i det resonemanget, skulle vilja provtrycka pumpen före regleringsvenrilen, saknar pumpen tryck eller har dåligt tryck så är ju felet isolerat till pumpen. Då själva pumpen eller att den inte får olja av någon anledning. Du har ju rotat så mycket i det där nu så det är nog dags att börja vid källan dvs. pumpen, ger inte den olja så är det inte stor ide att rota i något annat. :???: Och går det att konstatera att pumpen ger olja innan den når reglerventilen så är det bara att gå vidare i flödet och se vart det försvinner, men jag har en känsla av att pumpen är död när alla funktioner försvinner. Att transmissionen är "seg" när den får för sig att dra kan vara rätt normalt med kall transmission, den har en arbetstemperatur på närmare 100 grader så det är en bit till den ska gå som bäst.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tbgabatnir (trådstartaren)

#23 » 11:25:54, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all hjälp allihop.
Planen får bli att göra sig besväret att ta bort sugslangen och verkligen konstarera att den är hel och därefter kolla pumpen. Man kan kolla flödet genom att koppla mellan utgående sidan på filtret till ingången i tryckreglerventilen och flödet ska då vara 45 liter per minut mot 250psi. Ger den under 80% dvs 36 liter ska den bytas ut.

Mattias Byström Sundsvall

1 person gillar det här inlägget.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

LeifAndersson

#24 » 11:53:21, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tbgabatnir (trådstartaren)

#25 » 16:11:34, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har blivit ett uppehåll i arbetet på grund av kyla men nu är jag igång igen. Sugslangen från sumpen i växellådan hade kopplasat på ett ställe, svårt att såga hur mycket det kan ha påverkat men nu är den utbytt men jag får ändå inte pumpen att suga. Hittade på ett amerikanskt forum en kille som haft samma problem med samma transmission och han hade löst det genom att göra en längre sugslang så den gick i en böj över pumpen så det alltid fanns olja i pumpen vid start men då hade jag redan bytt slangen. Jag har provat att fylla olja från filtret ner till pumpen och sen startat och det borde ge samma effekt men det går ändå inte. Kopplade även loss slangen under gång och kände med handen om det verkade vara något sug i pumpen men det verkade inte så, det borde man kunna känna tycker jag.
Hade en teori om att inte oljan kommer tillbaka till växellådan tillräckligt fort då det är ett slutet system. Den ska komma tillbaka via växlarna och även via en gravitationsdränering från converterhuset och den största delen via oljekylaren. En igensatt oljekylare kanske kan göra att oljan inte kommer tillbaka tillräckligt fort och oljenivån i sumpen i växellådan blir för låg? Men kan man inte ens känna att det är något sug från pumpen när man kopplar loss slangen är det kanske troligast den det är fel på. Eftersom jag trots otaliga försök inte lyckats få tryck på transmissionen igen kan jag ju inte heller mäta hur mycket flöde det är på pumpen när den väl fungerar.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

LeifAndersson

#26 » 18:45:49, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara den kollapsade sugslangen som är boven! Får inte pumpen olja så förstörs den snabbt. :sad: Och utan utgående tryck ur pumpen är det ingen anledning att rota i det övriga, det är liksom ingen idé om man säger så. Utan flöde till ventilhuset så är det ju bara tack och hej så att säga! :sad: Kanske en "förpump" på matarledningen vore en lösning i vart fall som felsökning, kanske något handpumpat med fritt flöde igenom? En kompis hade en länspump från en båt som startpump i ett par år på sin urgamla Case innan han bytte pumpen. Vi hittade en begagnad från en brandskadad nyare maskin som passade, och med den monterad så funkade det omedelbart! Fördelen med den pumpen monterad var att den funkade som backventil också, så den släppte inte oljan bakvägen på samma sätt när den var monterad så efter start var det bara ett par tag på den pumpen så slocknade lampan och det var bara att tuta och köra sedan.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#27 » 19:23:32, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan du inte test med slangen stående med fall mot pumpen och fyll den med olja för att se om pumpen "tar"?

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Tbgabatnir (trådstartaren)

#28 » 23:09:01, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för två bra tips. Det borde faktiskt gå att få slangen så att den är i fall mot pumpen och se om det suger överhuvudtaget. Kanske man kan sätta dit en backventil möjligen där den suger från sumpen.
Det jag glömde skriva i förra inlägget var att han som hade samma problem i amerika bytte pumpen men det blev ingen skillnad, då gjorde han sugslangen längre och fick det att funka. Han hade exakt samma sympton med fullt hydrauliskt växeltryck då det funkade och allt. Han hittade inget fel egentligen och jag blir lite orolig då det inte hjälpte honom att byta pump så jag får försöka testa vidare. Han kunde inte heller känna något sug i slangen med handen såg jag nu så det kanske inte betyder någonting att jag inte heller kan det. Klipper in lite av det han som hade samma problem skrev på sitt forum.
..........................................................................................................................................................
When the pump finally does prime and starts to pump, the pressure is higher than normal. The gauge is pretty much maxed out.

We've replaced the charge pump, all the hoses involved, and the converter pressure regulator valve.

A brand new genuine Clark pump was installed, identical to the one we replaced.

Don't get a lot of vaccum on the suction hose with the engine running either. Very slight vacuum felt on when your hand is placed over the end of the hose.

Fingers crossed - so far, so good. We couldn't find anything wrong, what we ended up doing was making up a new pressure hose a little longer so it humped up above the outlet fitting of the charge pump. Thinking was to trap a little oil in there on shutdown so the pump would never be dry on start up.
It's been almost 2 weeks since it left the shop and the problem has not reoccured as yet.
We pulled the old charge pump apart, and didn't see much wrong with it at all for 3800 hrs. worth of wear & tear.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

Tbgabatnir (trådstartaren)

#29 » 19:59:54, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen en liten framgång i kampen mot Massey Ferguson 44B.
Började med att rigga en dunk med några liter olja kopplad direkt till sugslangen till transmissionspumpen och placerade den högt så oljan rann ner till pumpen istället för att pumpen skulle suga upp oljan från sumpen i växellådan. Den sög i sig oljan på nolltid och knycklade ihop dunken också. Då jag trots olika försök inte lyckats få pumpen att suga när jag bakfyllde från filtret så tänkte jag om. Jag tog bort en påfyllningsplugg till sumpen i växellådan och kopplade dit en tryckluftslang istället. Det visade sig att det var ingen konst att trycka oljan med tryckluft från sumpen via pumpen till filtret. Jag startade traktorn och släppte på ett par kilo i lufttryck och direkt fick jag tryck på transmissionen. Jag passade även på att montera en backventil så nu funkar det varje gång (i alla fall 5 gånger i rad) och traktorn går att köra. Den går dock fortfarande väldigt sakta och det hydrauliska växeltrycket fladdrar omkring från fullt till litegrann och hit och dit. Nu har jag kunnat köra in den i värmen (vi har fortfarande 20 grader kallt på nätterna i Sundsvall) och dessutom har jag nu möjlighet att mäta flöde och tryck på pumpen så det kanske går att avgöra om den fungerar som den ska.
Man måste antagligen vara en traktornörd för att förstå vilken glädje en mätare för hydrauliskt växeltryck som rör på sig kan ge!

3 personer gillar det här inlägget.
Tbgabatnir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:11, 15-01-2018
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Massey Ferguson 44B

LeifAndersson

#30 » 20:16:57, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och får du mätaren att röra sig så lär nog maskinen röra lite på sig också! Så det är ju dubbel glädje! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bentas, birger.ivarsson, Google Adsense [Bot], jcb3cx och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se