Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

vit skummig oljepöl under MF 240

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MF_240 (trådstartaren)

#1 » 19:16:25, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

När jag gick förbi traktorn idag, en Massey ferguson 240, så såg jag att det var en stor vit skummig oljepöl under :klia: . Har aldrig sett något liknande innan men jag googlade :skriva2: och listade ut att det måste ha varit vatten i oljan :aaargh: .
Jag kollade under traktorn för att se var det kom ifrån och såg att nästintill hela underredet var täckt i oljan, men främst vid locket under oljerenarsilen, så jag antar att det är hydraul/växellådsolja. Nu kommer jag till frågan, vad har orsakat detta, vatten i oljan är ju inte bra men inte jätte ovanligt men att så mycket olja skulle komma ut på en gång, det måste ha skett på en kort stund också då jag inte hade märkt något innan. Jag funderar även om det kan ha varit en mindre "explosion" som har kastat olja under hela underredet och jag undrar även om någonting kan ha gått sönder av att det har varit vatten i oljan, t.ex pumpen. Vad ska jag göra, byta olja är ju självklart och troligen oljerenarsilen men är det andra saker som ska kollas eller behöver göras medans man håller på, vill ju gärna undvika detta i framtiden.

Tack på förhand :wave:
MF_240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:50, 07-12-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson 240
Same Centurion 75 dt



Eriksson87

#2 » 13:12:37, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mycke vatten i så kan kan det ju ha frusit och spräckt blocket som ex.. Vi hade en 240 som det hade "antagligen" hade frusit i.. Traktorn användes bara sommartid så var på vårkanten vi upptäckte att det inte var vatten i motorn, fyllde på och det rann ut vid cyl 3..
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

goslin

#3 » 14:16:41, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF_240 skrev:Hej

När jag gick förbi traktorn idag, en Massey ferguson 240, så såg jag att det var en stor vit skummig oljepöl under :klia: . Har aldrig sett något liknande innan men jag googlade :skriva2: och listade ut att det måste ha varit vatten i oljan :aaargh: .
Jag kollade under traktorn för att se var det kom ifrån och såg att nästintill hela underredet var täckt i oljan, men främst vid locket under oljerenarsilen, så jag antar att det är hydraul/växellådsolja. Nu kommer jag till frågan, vad har orsakat detta, vatten i oljan är ju inte bra men inte jätte ovanligt men att så mycket olja skulle komma ut på en gång, det måste ha skett på en kort stund också då jag inte hade märkt något innan. Jag funderar även om det kan ha varit en mindre "explosion" som har kastat olja under hela underredet och jag undrar även om någonting kan ha gått sönder av att det har varit vatten i oljan, t.ex pumpen. Vad ska jag göra, byta olja är ju självklart och troligen oljerenarsilen men är det andra saker som ska kollas eller behöver göras medans man håller på, vill ju gärna undvika detta i framtiden.

Tack på förhand :wave:


Hej!
Vilken av nivåerna (motor- eller hydraul- eller transmissionsoljan) har sjunkit? Om det är motoroljan borde väl mängden från en stor pöl synas tydligt på stickan? Jag läste någonstas på forumet om exploderande oljefilter vid sträng kyla och för häftigt gaspådrag vid kallstart? Kan det vara en ledtråd?
MVH
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

MF_240 (trådstartaren)

#4 » 16:56:02, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

goslin skrev:
MF_240 skrev:Hej

När jag gick förbi traktorn idag, en Massey ferguson 240, så såg jag att det var en stor vit skummig oljepöl under :klia: . Har aldrig sett något liknande innan men jag googlade :skriva2: och listade ut att det måste ha varit vatten i oljan :aaargh: .
Jag kollade under traktorn för att se var det kom ifrån och såg att nästintill hela underredet var täckt i oljan, men främst vid locket under oljerenarsilen, så jag antar att det är hydraul/växellådsolja. Nu kommer jag till frågan, vad har orsakat detta, vatten i oljan är ju inte bra men inte jätte ovanligt men att så mycket olja skulle komma ut på en gång, det måste ha skett på en kort stund också då jag inte hade märkt något innan. Jag funderar även om det kan ha varit en mindre "explosion" som har kastat olja under hela underredet och jag undrar även om någonting kan ha gått sönder av att det har varit vatten i oljan, t.ex pumpen. Vad ska jag göra, byta olja är ju självklart och troligen oljerenarsilen men är det andra saker som ska kollas eller behöver göras medans man håller på, vill ju gärna undvika detta i framtiden.

Tack på förhand :wave:


Hej!
Vilken av nivåerna (motor- eller hydraul- eller transmissionsoljan) har sjunkit? Om det är motoroljan borde väl mängden från en stor pöl synas tydligt på stickan? Jag läste någonstas på forumet om exploderande oljefilter vid sträng kyla och för häftigt gaspådrag vid kallstart? Kan det vara en ledtråd?
MVH
/Gösta


Jag kollade motoroljan men tyckte inte att jag såg någon större skillnad från normal nivå men jag kan ha sett fel. Men däremot har jag inte kollat oljan till hydraulen/växellådan (det är ju samma olja) för stickan till den sitter nåt så sjukt otillgängligt, och det är något stag som är precis framför den av någon anledning, men man får väl klura lite tills man kommer på hur man får ut den. Det var ett bra tips med oljefiltret, så det ska jag kolla.
MF_240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:50, 07-12-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson 240
Same Centurion 75 dt

Åsa-Nisse

#5 » 18:29:21, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är möjligen inte så enkelt att locket till oljerenarsilen är löst.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

MF_240 (trådstartaren)

#6 » 21:47:05, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Det är möjligen inte så enkelt att locket till oljerenarsilen är löst.


Inte omöjligt, tack för tipset ska kolla det, men det har ju inte rörts på några år så det skulle ju vara lite lustigt om det var så, men packningen kan ju ha pajjat, torkat ut eller frusit sönder.
MF_240
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:50, 07-12-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson 240
Same Centurion 75 dt


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bassek, Klippan89 och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se