Sida 1 av 1

Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 16:38:32, 06-02-2018
av Johanbacken
Hej,

jag har en volvo BM 650 och har nyligen köpt en snöslunga. Problemet är bara att snöslungan stannar när den fylls med snö. Av mina efterforskningar här på maskinisten att döma, kan detta bero på att kraftöverföringen (lameller?) slirar. Det uppstår mycket riktigt ett surrande ljud när snöslungan stannar, så det kan stämma. Jag har också förstått att lamellerna kan "spännas" genom att dra åt de två skruvar som sitter över och under varandra till vänster om kraftuttaget. Nu har jag dragit åt dessa skruvar så gott jag kan, men slungan stannar ändå när den fylls för snabbt med snö. Min kamrat som har en likadan traktor och en liknande snöslunga säger att traktormotorn nog snarare bör stanna innan kraftöverföringen stannar (han har med andra ord inte samma problem som jag har).


Vad ska jag göra? Kräver de två justerskruvarna specialverktyg (det ser ut lite som ett nyckelhål i botten av skruven)? Kan jag på annat sätt göra att kraftuttaget inte slirar? Eller är det något helt annat som är felet...?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Med vänlig hälsning,
Johan på Johanbacken, Strömsunds kommun

Re: Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 17:01:11, 06-02-2018
av ls76
Du har ett PM.
Hälsn.
Bosse

Re: Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 17:05:57, 06-02-2018
av LeifAndersson
De skruvar du talar om är pluggar som gör att du kommer åt justeringen under. Hur hårt du drar pluggen har ingen betydelse. Men tyvärr har du nog bränt lamellerna när du testat att köra med feljusterad koppling. :sad:

Re: Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 17:15:49, 06-02-2018
av Johanbacken
LeifAndersson skrev:De skruvar du talar om är pluggar som gör att du kommer åt justeringen under. Hur hårt du drar pluggen har ingen betydelse. Men tyvärr har du nog bränt lamellerna när du testat att köra med feljusterad koppling. :sad:


Hej!
Jaha, då kanske jag hellre skulle ha skruvat ut dessa och försökt bilda mig en uppfattning om vad som befinner sig under. Vad trist om jag bränt lamellerna.... Men då tänker jag att jag provar att skruva loss pluggarna och spänner vad som nu måtte befinna sig innanför pluggarna (medsols?) och sedan testar att köra. Om det då fortfarande slirar, så måste lamellerna vara brända alltså?

Med vänlig hälsning,
Johan

Re: Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 18:35:40, 06-02-2018
av LeifAndersson
Du får den att dra riktigt bra om du justerar anliggningskraften i kopplingen, men har den gått varm blir det problem med att den inte kopplar ur riktigt i stället. Men den kommer säkert att dra din snöslunga, men du kan få slå av motorn för att få i kraftuttagsväxeln.
Tillägg: Har du anvisningar hur man justerar kopplingen, annars kan jag kopiera det avsnittet i VHB och skicka till dig.

Re: Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 20:39:30, 06-02-2018
av Ingoberra
Har kraftuttagsaxeln brytbult eller smatterkoppling?

Re: Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 21:30:43, 06-02-2018
av eqlazer
Med gången brytpinne så hade det ju inte gått att köra den igen utan att byta pinnen. Och smatterkoppling hade definitivt hörts.
Det kanske sitter lamellkoppling på slungan? Men om kraftöverföringsaxeln är helt still när slungan stoppar så är problemet i traktorn.

Re: Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 13:33:29, 11-02-2018
av Johanbacken
LeifAndersson skrev:Du får den att dra riktigt bra om du justerar anliggningskraften i kopplingen, men har den gått varm blir det problem med att den inte kopplar ur riktigt i stället. Men den kommer säkert att dra din snöslunga, men du kan få slå av motorn för att få i kraftuttagsväxeln.
Tillägg: Har du anvisningar hur man justerar kopplingen, annars kan jag kopiera det avsnittet i VHB och skicka till dig.


Hej! Ja skicka gärna anvisningarna...

Har skruvat bort pluggarna och tittat innanför nu. Det syns inte omedelbart ngn annan justeringsmöjlighet. Tog ngr bilder! Men ser inte hur jag lägger in dem här på forumet...

Re: Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 14:08:03, 11-02-2018
av LeifAndersson
Den här bilden från 350/600 illustrerar bäst hur det går till.
Du lägger lamellkopplingens spak i urkopplat läge: Sedan trycker du in det fjädrande låsstiftet #A med ett lämpligt verktyg genom det övre plugghålet, sedan rullar du hjulet som stiftet låser uppåt ett antal "snäpp" och kollar hur spaken känns i inkopplingsläget. När du känner ett distinkt motstånd när lamellen kopplas i med spaken så är du nära. Justera så du får ta i "lagom" när spaken går i läge för drift och stannar där, lika så ska det vara "lagom" kraft för att lossa lamellen. Det där med fjädervågar och sådant är inte tillämpligt på så här gamla traktorer, sådant funkade når alla leder var nya och allt gick lätt. Vi justerar med en momentnyckel på axeln ur kraftuttagshuset, men det är överkurs "till vardags"!

Tillägg: För att få låset i läge som på bilden får du vrida tappen tills du ser samma sak som på bilden genom plugghålen!



Bild

Re: Kraftöverföringen slirar?

InläggPostat: 17:15:53, 11-02-2018
av Johanbacken
TUsen tack Leif! Jag tror fasen jag fick till det! Provade efteråt ta riktigt mkt snö i slungan och inga tecken på att kopplingen slirar. Motorn sackade till och med lite. Perfekt!