Sida 1 av 1

MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 18:23:55, 12-02-2018
av BjörnR
Hej!

Har ärvt ned en MF35 3cyl diesel som jag använt lite nu i vinter för snöskottning. Jag har alltid använt motorvärmare innan start av denna maskin vid kallgrader men vid minusgrader drar motorn inte runt på starten. Noterade idag att oljan som med största sannolikhet som är i motorn är en SAE 40 -olja.

Nu till min fundering efter att ha läst lite rekommendationer för motorolja m.m, Är det akut för mig att byta olja eller kan man anta att smörjningen duger för denna olja när motorvärmare används?(varit lättstartad med motorvärmare). Kan man anta att skador uppstått på grund av dålig smörjning eller slitage när den blivit körd i kyla (-12?)

Om byte är akut, vad skall isåfall användas på vintern?

Hjälp och råd uppskattas.

Med vänlig hälsning

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 21:50:57, 12-02-2018
av torbjorn_forsman
Om oljetrycket verkar normalt, och om du kör motorvärmaren så länge att även oljetråget och oljefiltret är någotsånär varma innan start, så bör det inte vara något större problem.
Tänk på att för att startmotorn ska orka dra runt en motor med mycket seg olja, så räcker det med att kylvattnet och cylinderfodren är varma så att oljan inte längre limmar fast kolvarna. Men oljan i oljetråget kanske fortfarande är så seg att den knappt går att pumpa, eller att det går så tungt för oljepumpen att någon brytpinne i drivningen till den går sönder.

Men det kan vara lämpligt att byta till något som är lite mer lättflytande i kyla, t ex SAE 10W-30, om du vill ha bättre beredskap för kallstart utan många timmars värmning. Och om oljan verkar mycket lortig så kanske det ska göras ett byte av olja och filter i vilket fall.

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 21:55:06, 12-02-2018
av fretchi
SAE 40, finns det ens numer?
När blev oljan bytt sist? Om oljan sist byttes på den tiden monograde var på modet skulle jag påstå att ett byte bör göras snarast, oavsett klimat.

Menar du 15W-40 som är en normal entreprenadolja är det ingen fara bara du använder motorvärmare om det blir lite strängare kyla.

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 22:08:12, 12-02-2018
av BjörnR
Tack för era svar. Skall försöka byta oljan så fort som möjligt, men började noja lite över att det redan ställt till problem, med den olja som var i. Den har varit mycket lättstartad med motorvärmare och jag upplever att den gått lätt på startmotorn efter man kört motorvärmare, dock har oljetrycket på mätaren varit ganska högt tills dess man fått upp ordentlig drifttemperatur på kylvattnet.

Hoppas det inte varit någon fara / slitaget varit alltför stort så att man i princip kört sönder något. Hur varm oljan blir i tråget av motorvärmaren har jag svårt att säga men förmodligen värms den väl inte upp sådär jättemycket.

Oljan blev bytt för något år sedan. Jag är ganska säker på att det är URSA HD SAE-40

http://texaco.preem.se/globalassets/pro ... 0w-20-.pdf

Tack,

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 22:30:01, 12-02-2018
av torbjorn_forsman
Det går ju att dra upp oljestickan innan start för att kolla hur seg oljan i tråget är.

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 22:41:16, 12-02-2018
av 63an
Står mf.n ute så värms den inte ett skit, gäller nog de flesta motorer med konventionella värmare :vissla:

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 23:02:19, 12-02-2018
av BjörnR
63an skrev:Står mf.n ute så värms den inte ett skit, gäller nog de flesta motorer med konventionella värmare :vissla:



Du har nog helt rätt i detta.

Nåväl. Gissar att det bara är att "hoppas" inget hänt och byta olja...?

Eller vad tror ni?

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 23:05:35, 12-02-2018
av 63an
Japp!

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 11:38:03, 13-02-2018
av ac tc
Nog värmer en blockvärmare allt upp oljan i tråget också, kanske inte till +40 men väl nog för att den ska vara pumpbar utan fara.
- rak 40 olja är väl inte optimalt i vårt klimat direkt men ska funka om du använder värmaren.
Däremot kan jag tänka mig att du har ett dåligt batteri alt en snart slut startmotor om den inte drar runt i -12.

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 12:03:10, 13-02-2018
av torbjorn_forsman
Det tar lång tid innan oljan i tråget blir uppvärmd. Tänk på att blockvärmaren värmer vattnet i kylmanteln, och från kylmantelns underkant är det minst 20 cm ner till oljenivån i tråget. Om traktorn står ute i blåsigt väder kanske tråget kyls så kraftigt att oljan aldrig blir nämnvärt varm, står den vindskyddat till finns det bättre chanser.

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 16:23:53, 13-02-2018
av Burträskarn
Det finns ingen anledning till panik. Har du oljetryck har du också med all sannolikhet smörjning. Stiger trycket mot det röda fältet på mätaren är det dock en indikation att oljan är för trögflytande. Det omvända gäller då det blir varmt. Min 35:a har inte högt tryck då det är över 25 grader varmt och traktorn får slita lite, men så länge den är på det gröna så är inte jag särskilt orolig... :driver:

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 16:39:34, 13-02-2018
av MN
Byt olja mot en multigrade och sluta oroa dig.
MN

Re: MF35 olja, viskositet samt motorvärmare. Akut byte?

InläggPostat: 11:31:11, 14-02-2018
av ac tc
MN skrev:Byt olja mot en multigrade och sluta oroa dig.
MN

- Precis.