Sida 1 av 1

Skillnad på a3 152 och ad3 152 motor?

InläggPostat: 08:32:07, 13-02-2018
av sunilx
Hej, undrar om nån vet om det är mer än kolvar och topplock som skiljer mellan dessa maskiner? Har märkt att det säljs skillda vevstakar till dessa, så dom är väl oxå olika eller?

Re: Skillnad på a3 152 och ad3 152 motor?

InläggPostat: 08:35:07, 13-02-2018
av Turbodiesel
A-motorn är en för/virvelkammarhistoria med spridarna monterade rakt upp. AD-motorn är direktinsprutad.

Det är inte jättemånga delar som är likadana mellan dessa båda modeller och alla dess utföranden, så beställ gärna grejer till rätt motor.

Re: Skillnad på a3 152 och ad3 152 motor?

InläggPostat: 20:39:22, 13-02-2018
av sunilx
jo, tänkte bara då ändå skall byta åtminstone topplock,kolvar, kanske oxå måste byta stakar...

Re: Skillnad på a3 152 och ad3 152 motor?

InläggPostat: 21:28:27, 13-02-2018
av Turbodiesel
Du kan inte skifta topplock mellan A & AD-motorerna, om det är det du tänkt dig, AD har en extra rad med toppbultar. Vissa pirattoppar till den gamla (A) typen är katastrofalt dåligt tillverkade, så där är det en bättre idé att renovera originalet. Det gäller dessutom de flesta delar till 3.152. Vänd gärna en extra gång på originaldelarna istället för att proppa motorn full med attrapper bara för att det är billiga delar.

Re: Skillnad på a3 152 och ad3 152 motor?

InläggPostat: 23:09:39, 13-02-2018
av sunilx
Ok,jaså fler bultar, då byter man inte till ad topp iaf. har minst två ventilsäten som redan är för "djupa" enligt verkstadshandboken och i dåligt skick! Hur är kvaliten på nya ventiler? Brorsan har en reservdels motor som dock har varit ett varv ner i saltvatten men varit fylld med diesel efter doppet, kanske får höra om jag hittar delar som duger till där!

Re: Skillnad på a3 152 och ad3 152 motor?

InläggPostat: 00:28:58, 14-02-2018
av Turbodiesel
En motorverkstad kan sätta in ventilsäten om det behövs, det går ju att minst att reparera den gamla toppen upp till kostnaden för en ny utan att göra bort sig. Något för låga (men täta med acceptabel tätkant) ventiler är inte heller hela världen om det handlar om en reparation till fungerande skick, och ingen "renovering" som det så vackert heter. Har du ordning på avgasröret så rostar de inte mer sedan, och klarar sig lång tid.

Ventiler har jag monterat många från OIE, och de har motsvarat förväntningarna hittills. Å andra sidan är det mycket få av dessa gamla grunkor som går tvåskift i produktion idag.