Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Tankmätare MF 165

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

simson8 (trådstartaren)

#1 » 14:31:57, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankmätaren på min MF 165 visar alltid full tank. Jag sticker ner en krok i tanken och rör flottören upp och ner men instrumentet visar ingen ändring. Så fort motorn startas så visas "full tank" oberoende av hur mycket som är i. Tror ni det är instrumentet som är kass eller är det flotören? Sladdarna verkar vara OK.
simson8
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:48, 04-11-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 31D
MF 165



torbjorn_forsman

#2 » 15:29:26, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla bort ledningen mellan instrument och givare och se om instrumentet går ner på 0 då. Det kan ju vara kabelfel - t ex avbrott eller kortslutning till jord.
De flesta tankmätare visar fullt vid låg resistans i givaren och tomt vid hög resistans, men det finns en del som är tvärt om.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

texas5020

#3 » 00:30:58, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min är likadan, det här blir intressant ! Har inte rotat i det alls ännu, det är på "Ska göra" listan.

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

simson8 (trådstartaren)

#4 » 18:56:22, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Koppla bort ledningen mellan instrument och givare och se om instrumentet går ner på 0 då. Det kan ju vara kabelfel - t ex avbrott eller kortslutning till jord.
De flesta tankmätare visar fullt vid låg resistans i givaren och tomt vid hög resistans, men det finns en del som är tvärt om.


Nu har jag kopplat bort ledningen till flottören men instrumentet rör sig inte när jag bryter strömmen. Det visar fortfarande full tank. Vad innebär det?
simson8
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:48, 04-11-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 31D
MF 165

torbjorn_forsman

#5 » 00:19:43, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplade du bort ledningen i givaränden eller i instrumentänden? Mät och kolla dels om det finns spänning på ledningen med tändningen på, dels om ledningen har kortslutning till jord. Om det finns spänning, prova att kortsluta den till jord och se om instrumentets utslag ändras då.

Om instrumentet är ett s k korsspoleinstrument så har det ingen returfjäder och då är det fullt normalt att visaren stannar kvar i det läge den var då strömmen bröts.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

simson8 (trådstartaren)

#6 » 19:23:11, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kopplade du bort ledningen i givaränden eller i instrumentänden? Mät och kolla dels om det finns spänning på ledningen med tändningen på, dels om ledningen har kortslutning till jord. Om det finns spänning, prova att kortsluta den till jord och se om instrumentets utslag ändras då.

Om instrumentet är ett s k korsspoleinstrument så har det ingen returfjäder och då är det fullt normalt att visaren stannar kvar i det läge den var då strömmen bröts.


Nu har jag kopplat bort ledningen i givaränden (med traktorn igång) och där kan jag mäta 5 volt mellan ledningen och jord. Då jag kortsluter ledningen till jord så går instrumentet ner på noll och visar tom tank.
När jag stoppar traktorn så blir naturligtvis ledningen spänningslös (något tändningsläge finns ej på startnyckeln). Med stoppad motor så ohm-mäter jag mellan ledningen från instrumentet (ledningen bortkopplad från givaren) och jord och får då noll ohm, d.vs. ren kortslutning.

När jag ohm-mäter bara på givarens två poler så får jag ingen kontakt alls. Verkar vara avbrott i givaren. Jag har samtidigt rört flottören upp och ner men inget händer.
Vad drar vi för slutsatser av detta?
simson8
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:48, 04-11-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 31D
MF 165

torbjorn_forsman

#7 » 20:33:59, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tyder på att instrumentet är helt, och gjort för att visa tom tank då givaren står i sitt lågohmiga ändläge och vice versa, samt att det är avbrott i givaren.
Vad hade du multimetern ställd på för ohm-mätområde? Jag skulle tro att det egentligen borde vara åtminstone något tiotal ohm mellan instrumentets givaranslutning och jord.
Resistansen i en hel givare kan man vänta sig är 0-30 ohm vid tom tank och någonstans kring 100-500 ohm vid full tank.

Det är nog dags att lyfta upp givaren ur tanken och titta närmare på om det går att få ordning på den eller om det är bäst att byta den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

simson8 (trådstartaren)

#8 » 21:55:03, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det tyder på att instrumentet är helt, och gjort för att visa tom tank då givaren står i sitt lågohmiga ändläge och vice versa, samt att det är avbrott i givaren.
Vad hade du multimetern ställd på för ohm-mätområde? Jag skulle tro att det egentligen borde vara åtminstone något tiotal ohm mellan instrumentets givaranslutning och jord.
Resistansen i en hel givare kan man vänta sig är 0-30 ohm vid tom tank och någonstans kring 100-500 ohm vid full tank.

Det är nog dags att lyfta upp givaren ur tanken och titta närmare på om det går att få ordning på den eller om det är bäst att byta den.


Ja, det blir nog att beställa en ny givare från Ellös. På din fråga vad jag hade multimetern på så är svaret att jag vred vredet över flera mätområden. Bland annat det lägsta "X1", alltså det som står på skalan gånger 1. Det slog i mot noll även där, MEN....... Det är inte säkert att instrumentet var riktigt kalibrerat. Någon ohm var det kanske om jag bemödat mig att kalibrera ordentligt.
Skönt att instrumentet är OK i alla fall. :smile:

1 person gillar det här inlägget.
simson8
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:48, 04-11-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 31D
MF 165

mattiaz

#9 » 09:52:46, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju passa på att mäta resistansen på givaren i tanken samtidigt som du rör på givaren. Då kan du säkerställa att set är givaren.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Gunnar i Sörby

#10 » 16:24:35, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag kollade på min fungerande 165.
Resistansen i givaren (med bortkopplad kabel) var svår att mäta, men ca 15ohm vid tom tank och ca 70 (men fladdrande) vid full tank.
Vid bortkopplad kabel (= avbrott i givaren) visade instrumentet full tank.
Så det verkar som TS har avbrott i givaren

6 personer gillar det här inlägget.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

simson8 (trådstartaren)

#11 » 19:32:04, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar i Sörby skrev:Hej,
Jag kollade på min fungerande 165.
Resistansen i givaren (med bortkopplad kabel) var svår att mäta, men ca 15ohm vid tom tank och ca 70 (men fladdrande) vid full tank.
Vid bortkopplad kabel (= avbrott i givaren) visade instrumentet full tank.
Så det verkar som TS har avbrott i givaren


Tack för det Gunnar....
Jag skall beställa en givare. :-)
simson8
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:48, 04-11-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 31D
MF 165


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Neesgaard och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se