Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 430 trycker luft i intaget, lossa spridare, topplockspackning Perkins D25?

140 inlägg • Sida 5 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

63an

#61 » 20:25:12, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns en tid när korkpackningar skulle mjukas upp i varmvatten men de var länge sedan :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag



Janson1

#62 » 21:30:32, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ventiljusteringschema i en del manualer, om inte så kan man justera en cylinder i taget när den står i tändläge.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ante.b (trådstartaren)

#63 » 17:49:41, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:Ska monter toppen, ska man bara lägga dit toppackning som det är förutsatt att allt är rent och torrt på block och topp?



Kollade på topplockspackning och kan inte finna någon text om vilken sida som ska vara neråt någon som vet? finns en avig sida på packning om man kollar noga på hur den är ihopressad packningen,

står i VHB. att packninga ska inoljas före montering rätt eller fel?

ska även skruva dit termostat huset och locket i andra gaveln på toplocket med nya packning, räcker det med packningen utan kladd med peramtex?
Någon som vet hur hårt bultarna ska dras?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#64 » 20:10:04, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte nån detalj i packningen som gör att den inte är helt symmetrisk och alltså avgör hur den ska vändas? T ex ett hål för oljekanalen till vipparmsmekanismen.

En del äldre sorters topplockspackningar skulle man pensla linolja på före montering, men det gäller knappast för en packning som är tillverkad under de senaste 30-40 åren. Montera packningen torr om det inte står något annat i monteringsanvisning som följde med den nya packningen.

Papperspackningar till termostathus och liknande ska normalt alltid monteras torrt, om inte verkstadshandboken uttryckligen säger något annat. Om det inte står något i handböckerna om åtdragningsmoment, så dra på känn eller följ en generell tabell för åtdragningsmoment för aktuell skruvdimension (se t ex "gulingarna" i en gammal Luna-katalog).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#65 » 20:42:24, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Finns det inte nån detalj i packningen som gör att den inte är helt symmetrisk och alltså avgör hur den ska vändas? T ex ett hål för oljekanalen till vipparmsmekanismen.

En del äldre sorters topplockspackningar skulle man pensla linolja på före montering, men det gäller knappast för en packning som är tillverkad under de senaste 30-40 åren. Montera packningen torr om det inte står något annat i monteringsanvisning som följde med den nya packningen.

Papperspackningar till termostathus och liknande ska normalt alltid monteras torrt, om inte verkstadshandboken uttryckligen säger något annat. Om det inte står något i handböckerna om åtdragningsmoment, så dra på känn eller följ en generell tabell för åtdragningsmoment för aktuell skruvdimension (se t ex "gulingarna" i en gammal Luna-katalog).



ska man smörja på pinnbultarna till toppen ? och isåfall med vad?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

MN

#66 » 21:17:47, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Perkinsen i MF135 ser jag INTE hur man kan tveka om vilken sida som är upp! Ledtråd: Kolla hål i fram- och bakkant på packningen.

MN



Bild

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#67 » 22:45:25, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:ska man smörja på pinnbultarna till toppen ? och isåfall med vad?


Om det står i VHB att de ska smörjas, så följ de anvisningarna. Annars kan det väl vara lämpligt att smörja gängorna och muttrarnas anliggningsytor med motorolja, om det inte står något alls om saken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#68 » 22:48:33, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
ante.b skrev:ska man smörja på pinnbultarna till toppen ? och isåfall med vad?


Om det står i VHB att de ska smörjas, så följ de anvisningarna. Annars kan det väl vara lämpligt att smörja gängorna och muttrarnas anliggningsytor med motorolja, om det inte står något alls om saken.


menar den ogängade delen på pinnbulten, toppen var tjurig att få lös, rost och avlagringar.
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

fretchi

#69 » 22:52:31, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smörj inte, om det inte står angivet. Och står det att du ska smörja så använd en droppe olja, eller två. Mer behövs inte. I värsta fall letar oljan sig ner mellan packningsytorna innan du hunnit dra åt, och ställer till det för packningen så tätningsförmågan kan försämras.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#70 » 22:55:52, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:
menar den ogängade delen på pinnbulten, toppen var tjurig att få lös, rost och avlagringar.


Då är det nog mer värt att putsa av den ogängade delen av pinnbultarna ordentligt t ex med roterande stålborste. Rensa ur hålen i toppen också om det inte redan är gjort.
Innan du monterar toppen, prova att gänga på alla muttrar på alla pinnbultar och kolla att det inte är några konstigheter med gängorna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#71 » 15:40:04, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
ante.b skrev:
menar den ogängade delen på pinnbulten, toppen var tjurig att få lös, rost och avlagringar.


Då är det nog mer värt att putsa av den ogängade delen av pinnbultarna ordentligt t ex med roterande stålborste. Rensa ur hålen i toppen också om det inte redan är gjort.
Innan du monterar toppen, prova att gänga på alla muttrar på alla pinnbultar och kolla att det inte är några konstigheter med gängorna.


Rengjort pinnbultarna idag så att det går lätt med muttern, ska alla pinnbultar ha samma höjd med de andra pinnbultarna? nödvändigt att känna på alla pinnbultarna?
Har även börjat rengöra blocket, ska man ta bort allt sot avlagring på kolv och upptil på fodret och dess kant? Har använt WD40 men de tar dåligt på sotet så tips mottages på något som löser detta problem
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#72 » 16:11:21, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

WD-40 är inte avsedd som rengöringsmedel, det är en sprayolja som har vissa rostskyddande egenskaper.

Sot (kolavlagringar) är rent allmänt omöjligt att lösa upp på kemisk väg, det man möjligen kan göra är att lösa upp t ex olja eller salter som binder samman sotet, så det blir lättare att skrapa eller borsta bort. Oljigt sot biter kraftigt alkaliska blandningar (hetvatten och lut, maskindiskmedel etc) på,men sådana saker fräter ju också bort aluminium så dem är det uteslutet att använda på en motor med aluminiumkolvar. Jag skulle föreslå att tvätta med något fettlösande (bensin, isopropanol eller någon märkes-sprayburk med liknande innehåll) och i övrigt ge sig på sotet med skavstål, stålborste, skrapor osv.
Det är ingen mening att göra kolvtoppen helt ren och sotfri, den bränns ju ändå ren då motorn belastas hårt och sotar igen vid nästa kallstart eller lång tomgångskörning.
Ta bort vändkanter i fodren - vare sig de utgörs av sot eller icke bortnött metall - behöver man som regel bara göra i samband med kolvringsbyte.
Tätningsytan mot topplockspackningen brukar det fungera bra att skrapa ren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#73 » 16:23:26, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:WD-40 är inte avsedd som rengöringsmedel, det är en sprayolja som har vissa rostskyddande egenskaper.

Sot (kolavlagringar) är rent allmänt omöjligt att lösa upp på kemisk väg, det man möjligen kan göra är att lösa upp t ex olja eller salter som binder samman sotet, så det blir lättare att skrapa eller borsta bort. Oljigt sot biter kraftigt alkaliska blandningar (hetvatten och lut, maskindiskmedel etc) på,men sådana saker fräter ju också bort aluminium så dem är det uteslutet att använda på en motor med aluminiumkolvar. Jag skulle föreslå att tvätta med något fettlösande (bensin, isopropanol eller någon märkes-sprayburk med liknande innehåll) och i övrigt ge sig på sotet med skavstål, stålborste, skrapor osv.
Det är ingen mening att göra kolvtoppen helt ren och sotfri, den bränns ju ändå ren då motorn belastas hårt och sotar igen vid nästa kallstart eller lång tomgångskörning.
Ta bort vändkanter i fodren - vare sig de utgörs av sot eller icke bortnött metall - behöver man som regel bara göra i samband med kolvringsbyte.
Tätningsytan mot topplockspackningen brukar det fungera bra att skrapa ren.


ok då behöver jag inte rengöra mer än bara ytan på blocket där packningen ska ligga?
Hur var det med längden på pinnbultarna? ska alla vara i samma höjd?

kontroller om de är dragna?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#74 » 16:31:23, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej hur det är på just den där motorn, längden på pinnbultarna är ju inte direkt ett kritiskt mått, så det kan vara rätt grova toleranser på den. Men det skadar förstås inte att kolla att alla är nerdragna i botten och att det inte verkar som om gängorna i blocket är på väg att ge sig vid någon av dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#75 » 16:46:57, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vet ej hur det är på just den där motorn, längden på pinnbultarna är ju inte direkt ett kritiskt mått, så det kan vara rätt grova toleranser på den. Men det skadar förstås inte att kolla att alla är nerdragna i botten och att det inte verkar som om gängorna i blocket är på väg att ge sig vid någon av dem.



Ja drar man på dubbla muttrar om man ska dra dem? misstänker att det sitter som berget, hur mycket ska de dras?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: myra, Ostlin och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se