ante.b skrev:Ska monter toppen, ska man bara lägga dit toppackning som det är förutsatt att allt är rent och torrt på block och topp?
torbjorn_forsman skrev:Finns det inte nån detalj i packningen som gör att den inte är helt symmetrisk och alltså avgör hur den ska vändas? T ex ett hål för oljekanalen till vipparmsmekanismen.
En del äldre sorters topplockspackningar skulle man pensla linolja på före montering, men det gäller knappast för en packning som är tillverkad under de senaste 30-40 åren. Montera packningen torr om det inte står något annat i monteringsanvisning som följde med den nya packningen.
Papperspackningar till termostathus och liknande ska normalt alltid monteras torrt, om inte verkstadshandboken uttryckligen säger något annat. Om det inte står något i handböckerna om åtdragningsmoment, så dra på känn eller följ en generell tabell för åtdragningsmoment för aktuell skruvdimension (se t ex "gulingarna" i en gammal Luna-katalog).
ante.b skrev:ska man smörja på pinnbultarna till toppen ? och isåfall med vad?
torbjorn_forsman skrev:ante.b skrev:ska man smörja på pinnbultarna till toppen ? och isåfall med vad?
Om det står i VHB att de ska smörjas, så följ de anvisningarna. Annars kan det väl vara lämpligt att smörja gängorna och muttrarnas anliggningsytor med motorolja, om det inte står något alls om saken.
ante.b skrev:
menar den ogängade delen på pinnbulten, toppen var tjurig att få lös, rost och avlagringar.
torbjorn_forsman skrev:ante.b skrev:
menar den ogängade delen på pinnbulten, toppen var tjurig att få lös, rost och avlagringar.
Då är det nog mer värt att putsa av den ogängade delen av pinnbultarna ordentligt t ex med roterande stålborste. Rensa ur hålen i toppen också om det inte redan är gjort.
Innan du monterar toppen, prova att gänga på alla muttrar på alla pinnbultar och kolla att det inte är några konstigheter med gängorna.
torbjorn_forsman skrev:WD-40 är inte avsedd som rengöringsmedel, det är en sprayolja som har vissa rostskyddande egenskaper.
Sot (kolavlagringar) är rent allmänt omöjligt att lösa upp på kemisk väg, det man möjligen kan göra är att lösa upp t ex olja eller salter som binder samman sotet, så det blir lättare att skrapa eller borsta bort. Oljigt sot biter kraftigt alkaliska blandningar (hetvatten och lut, maskindiskmedel etc) på,men sådana saker fräter ju också bort aluminium så dem är det uteslutet att använda på en motor med aluminiumkolvar. Jag skulle föreslå att tvätta med något fettlösande (bensin, isopropanol eller någon märkes-sprayburk med liknande innehåll) och i övrigt ge sig på sotet med skavstål, stålborste, skrapor osv.
Det är ingen mening att göra kolvtoppen helt ren och sotfri, den bränns ju ändå ren då motorn belastas hårt och sotar igen vid nästa kallstart eller lång tomgångskörning.
Ta bort vändkanter i fodren - vare sig de utgörs av sot eller icke bortnött metall - behöver man som regel bara göra i samband med kolvringsbyte.
Tätningsytan mot topplockspackningen brukar det fungera bra att skrapa ren.
torbjorn_forsman skrev:Vet ej hur det är på just den där motorn, längden på pinnbultarna är ju inte direkt ett kritiskt mått, så det kan vara rätt grova toleranser på den. Men det skadar förstås inte att kolla att alla är nerdragna i botten och att det inte verkar som om gängorna i blocket är på väg att ge sig vid någon av dem.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: myra, Ostlin och 18 gäster