Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 430 trycker luft i intaget, lossa spridare, topplockspackning Perkins D25?

140 inlägg • Sida 8 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

rospigg

#106 » 16:51:49, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ferguson brukar ha sådana tätningar, typ mkt. korta slangbitar, på dieselrören.
Kolla MF 135, t.ex, då det är likadan motor som du har i 430:n
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



Ivar Risslén

#107 » 17:16:33, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oie har även till BM 430. De finns i olika storlekar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ante.b (trådstartaren)

#108 » 18:52:01, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Oie har även till BM 430. De finns i olika storlekar.

ok men röret har en kona så gummit ska ju bara ligga mellan botten på hålet och konan på röret,

finns det många storlekar?

Sedan när de kommer till ventilinställning så ska man vrida vevaxeln så Ö D visas mitt i insp. hålet,
men så ska båda ventilerna till 1:an vara stängd är det närmast fläkten som räknas som cyl 1?

Är alltid ventilern till 1a cylindern stängda eller varierar det på olika varv på veven?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#109 » 21:31:59, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det är en fyrtaktsmotor så har den utväxling på 2:1 mellan vevaxeln och kamaxeln. Du måste alltså dra runt vevaxeln två varv för att kamaxeln ska gå ett varv. Det är alltså bara på vartannat vevaxelvarv som båda ventilerna på cylinder 1 kommer att vara stängda vid övre dödpunkt (och en bra bit på bägge sidor om ÖD) , om du står på fel varv så "överlappar" de, dvs avgasventilen är på väg att stänga och insugningsventilen på väg att öppna. Lämpligen bevakar man vad vipparmarna har för sig medan man vevar runt motorn.

Beträffande vilken cylinder som är nr 1 så bör det stå i verkstadshandboken. Ursprungligen (1920-30-talet) var amerikansk standard att räkna cylindrarna framifrån medan europeisk (i synnerhet tysk) standard var att börja räkna från svänghjulet. Efter andra världskriget gick de flesta tyska motortillverkare (med vissa undantag, bl a Deutz och VW) över till att räkna på amerikanskt sätt, antagligen under ockupationsmaktens inflytande, franska firmor höll fast vid räkning från svänghjulet ända fram på 80-talet (minst), och engelska firmor tycks ha gjort på olika sätt från fall till fall.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#110 » 06:40:46, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en 4-cylindrig motor så justerar man oftast 1:an när 4:an ventilväxlar och tvärt om samma med 2 och 3, ....då behöver man inte hålla reda på märkningen på svänghjul eller remskiva, titta bara på vipparmarna.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1

#111 » 07:20:41, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju denna individ trecylindrig... Enklast blir då nog bara att vrida remskivan ett halvt varv extra varje gång insugsventilen har stängt per cylinder
(vrida i rotationsriktningen) och sen bara justera den cylinderns ventiler per gång, efter tredje vändan klart!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ante.b (trådstartaren)

#112 » 09:58:23, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Nu är ju denna individ trecylindrig... Enklast blir då nog bara att vrida remskivan ett halvt varv extra varje gång insugsventilen har stängt per cylinder
(vrida i rotationsriktningen) och sen bara justera den cylinderns ventiler per gång, efter tredje vändan klart!


Vilket håll är rotationsrikningen??
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Ove.G

#113 » 10:11:26, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är att justera ventilerna med motorn på tomgång.

Skickat från min H9436 via Tapatalk
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Janson1

#114 » 10:26:54, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på fläkten, eller lägg in högsta växeln och provrulla framåt, eller testa snabbt på startern. Om du inte kan få till det här med rotationsriktning så får du leta upp det nästan hela varvet som ventilerna är stängda på och välj sedan mitten och justera sen ventilerna till rätt tolerans.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#115 » 13:55:17, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Enklast är att justera ventilerna med motorn på tomgång.

Skickat från min H9436 via Tapatalk


På en dieselmotor så rekommenderas det inte. Det kan resultera i krökta ventiler då det ett litet avstånd mellan kolv och ventiltallrik. Mycket olämpligt råd att ge till nybörjare med liten erfarenhet av skruvning. Att man gör det själv på egna motorer är en annan sak, jag brukar aldrig ens försöka med det för det skvätter en massa olja.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ove.G

#116 » 17:15:18, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du råkat ut för det.
Ivar Risslén skrev:
Ove.G skrev:Enklast är att justera ventilerna med motorn på tomgång.

Skickat från min H9436 via Tapatalk


På en dieselmotor så rekommenderas det inte. Det kan resultera i krökta ventiler då det ett litet avstånd mellan kolv och ventiltallrik. Mycket olämpligt råd att ge till nybörjare med liten erfarenhet av skruvning. Att man gör det själv på egna motorer är en annan sak, jag brukar aldrig ens försöka med det för det skvätter en massa olja.


Skickat från min H9436 via Tapatalk
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Ivar Risslén

#117 » 19:15:59, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var vanligt att göra på det sättet på gamla Oplar. Det fanns t.o.m. en kåpa att montera över kamkedjan så att det inte skulle skvätta en massa olja. Nu är det en skillnad på en bensin och en dieselmotor i avstånd mellan kolv och ventil. Det är inte ens värt att chansa för det kan innebära en massa extra jobb.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ove.G

#118 » 20:34:42, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och gamla Volvo.
Det sitter i så jag gör det på diesel
Också och det stänker inte så mycket på tomgång.

Skickat från min H9436 via Tapatalk
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

ante.b (trådstartaren)

#119 » 22:26:10, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Ja och gamla Volvo.
Det sitter i så jag gör det på diesel
Också och det stänker inte så mycket på tomgång.

Skickat från min H9436 via Tapatalk




Hur ställa ventilerna how to do ?


samma spel på in o utsug??
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#120 » 22:37:41, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:
Ove.G skrev:Ja och gamla Volvo.
Det sitter i så jag gör det på diesel
Också och det stänker inte så mycket på tomgång.

Skickat från min H9436 via Tapatalk




Hur ställa ventilerna how to do ?


samma spel på in o utsug??


Följ anvisningarna i verkstadshandboken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se