Hej hopp!
Är ju inte så ofta och hälsar på denna skönhet. Men för en månad sedan
ungefär var jag här och lastadd ett flyttlass på huggarvagnen. Ett riktigt tajkon lass. Allt var frid och fröjd och parkerade henne för att genomföra flytt en annan helg men då började det spruta kylvätska från skarven mellan topp två och tre
Hade dock tidsnöd så det fick anstå.
Idag kom jag hit igen rustad med nya toppackningar och insikten att topparna inte dragits exakt med momentnyckel och sedan glömts bort att även efterdra. Så då har man lärt sig det.
Drog topparna nu för att utröna om det kunde räcka med att byta bara en. Och det var tätt!
fick dock problem med ventilbryggorna på både två och tre. Pinnbulten till den har en m8 igängad och utan den i blir den väldigt vek. Satte i gängstångstumpar och borrade upp ventikåporna till 12 mm. Allt frid och fröjd och jag var glad tills jag slog på kylvätska
det var INTE tätt. Och nu lät motorn konstigt. Jaha bara börja byta toppackningar då. Bytte fört på trean och upptäckte då en krökt
stötstång den hade inte lagt sig i utaget på justerskruven utan på kanten så den hade slagit i kolven. Men det är fördelen med stötstångsmotorer. Stången tar smällen. Riktade stången nöjaktigt och Plockade ihop. Läckte fortfarande. Jagha bara att byta på tvåan med. Och hittar en krökt stång till! Men va :cencur: Jefla slarver man är!
Samma manöver igen, rikta stången och ihop med det och nu blev det stopp på kylvätske läckaget äntligen
Plockade ihop färdigt med moment dragna toppar nu.
Sedan fick den stå och gå sig varm medan jag pumpade
hjul och fyllde slutväxlar och fixade och donade.
En kass pinnbult..
Trevligt och lättmekat
iaf Kass tvåans toppackning. Treans var det nog inget större fel på men den kasserades också. (vek den för att inte till äventyrs förväxlas)
Imorgon blir det efterdragning och avfärd mot färjan. Är ju lite nervöst. Håll tummarna..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.
"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde