Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Förslag på lämplig gårdstraktor för snöslunga?

70 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hasse-91 (trådstartaren)

#1 » 11:35:49, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allihopa!
Lång historia kort, jag bor i dom djupa Hälsinge skogarna och har nu insett att jag behöver en traktor för snöröjning. Vi får generellt mycke snö här tyvärr och det är knappt att en 8hk snöslunga klarar av att skotta av allt ibland.

Jag är inte så jätte hemma på vad det finns för lämpliga traktorer, så tänkte höra om ni har några förslag här. Som sagt så ska den inriktas på snöröjning med en bakmonterad snöslunga. Kravet jag ser är åtminstone störtbåge, kraftuttag och trepunktslyft. Gärna någon form av frontlastare också, men det verkar göra att priset går upp ganska rejält tyvärr.... Jag är inte ute efter en stor traktor utan en som precis klarar av mina behov. Jag har kikat runt på blocket i prisklassen 0-20 000:- 20k är det absolut mesta jag har råd med att lägga ut på en traktor, det som skulle kännas bäst för plånboken är runt 10k.
Har sett några Volvo BM, Ford och Fergusson på blocket som verkar intressanta.
Jag har inget emot att skruva lite, så köper hellre nått med små fel om jag får den billigare och att det finns reservdelar att skaffa.
Har ni några förslag på traktorer som är värda att hålla utkik efter? Utbudet på blocket i Gävleborgs län är inte direkt brett...
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna



strumpa

#2 » 12:00:42, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog leta efter en fordson eller MF, gärna de lite större modellerna, typ Fordson super major och MF 65. Bra prislapp på dessa, lite mer pulver i motorn och gott om reservdela. Dessutom har dessa dubbelkoppling (tror jag, nån kanske har bättre koll) vilket kan vara bra att ha om det är mycket snö och slungan kan få stå och äta i kapp.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

gedholm

#3 » 12:13:48, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag tror det blir svårt att hitta nån traktor för det priset ,hur ser tomten ut? är det stora backar och du har snö i skopan kan det bli svårt att ta sig fram,vid blötsnö funkar sk. V- slunga dåligt ,men att skotta snö med traktor är mycket roligare än med snöslunga
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

Hasse-91 (trådstartaren)

#4 » 12:33:02, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:Jag skulle nog leta efter en fordson eller MF, gärna de lite större modellerna, typ Fordson super major och MF 65. Bra prislapp på dessa, lite mer pulver i motorn och gott om reservdela. Dessutom har dessa dubbelkoppling (tror jag, nån kanske har bättre koll) vilket kan vara bra att ha om det är mycket snö och slungan kan få stå och äta i kapp.

Okej! Är det "bra" traktorer så att säga? Har ingen erfarenhet av varken Fordson eller MF. Pappa hade en Volvo BM 430 när han levde och morfar hade en Nuffeld (eller hur de stavas).
Vad kan sånna ligga i för prisklass då? Inte ramlat över någon på blocket vad jag kan minnas. Ja justia, dubbelkoppling va det ja. De kan vara positivt!
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

magloman

#5 » 12:35:56, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mf135 bör gå att hitta till dom pengarna men egentligen inget att ha lastare på.
Lastartraktor bättre o köpa nästa gång när du vill lägga mer pengar. Börja med en för snöslunga. 135 har dubbelkoppling. Haft en sån. Var väldigt nöjd med den.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Hasse-91 (trådstartaren)

#6 » 12:39:10, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gedholm skrev:Hej jag tror det blir svårt att hitta nån traktor för det priset ,hur ser tomten ut? är det stora backar och du har snö i skopan kan det bli svårt att ta sig fram,vid blötsnö funkar sk. V- slunga dåligt ,men att skotta snö med traktor är mycket roligare än med snöslunga

Jag har ju sett några Grålle, Viktor, Terrier och Fordson Major i den prisklassen på blocket. Sen vet jag inte om det är ett bra alternativ för mej dock.
Tomten är mest plan, men även mindre sluttning. Inga direkt större backar förutom byvägen som går förbi här, det är en enda stor backe mer eller mindre. Så om jag måste bära bort snön så ska jag ut på den. Jo angående snöslunga så får jag se om jag hittar någon snöfräs i bra pris då den ska funka bättre vid tö än enstegs slunga. Men det får märkas sen. Ja men absolut, håller mer eller mindre på att ha ihjäl mej med snöslungan nu med tanke på den snömängd vi har fått. Vi är uppe i runt 130cm här hemma nu...
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

Hasse-91 (trådstartaren)

#7 » 12:43:37, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Mf135 bör gå att hitta till dom pengarna men egentligen inget att ha lastare på.
Lastartraktor bättre o köpa nästa gång när du vill lägga mer pengar. Börja med en för snöslunga. 135 har dubbelkoppling. Haft en sån. Var väldigt nöjd med den.

Den såg intressant ut, inte för stor heller vad jag kan se med tanke på min lilla förvaringsplats.
Ja det kanske är bättre att tänka om på det viset. Har som sagt ingen jätte nytta av en traktor med lastare, en dyker det upp en i lämplig prisklass så kan det kanske vara värt att slå till ändå.
Då tar jag och skriver upp MF 135 till "att köpa listan".
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

strumpa

#8 » 13:38:32, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med MF 35/135 är väl prislappen, går man upp till 65/165 modellerna är det betydligt lättare att hitta en som passar din plånbok. Starkare traktor får du på köpet :driver: Men är förvaringen ett problem så måste ju det vägas in i ekvationen också.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

gaffa

#9 » 13:50:03, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fordson Dexta och superdexta går att hitta för 15 tusen bra maskiner med Perkinsmotor.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

JD400

#10 » 14:07:37, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur resonerar du när du tänker köpa traktor + slunga/fräs? Är det inte billigare att skippa slungan/fräsen och istället skaffa en traktor med lastare och röja med den? Snöröjer själv med lastare och tycker det funkar bra men har ingen erfarenhet av slunga på traktor. Lastaren kan man ha till mycket annat också. Krävs förstås att man kan göra av snön nånstans men det krävs ju oavsett lösning. Ett bakblad är väl ett ännu billigare alternativ som jag har kört med en del och funkar ok om man börjar trycka ut långt åt sidorna.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Hasse-91 (trådstartaren)

#11 » 14:15:05, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:Nackdelen med MF 35/135 är väl prislappen, går man upp till 65/165 modellerna är det betydligt lättare att hitta en som passar din plånbok. Starkare traktor får du på köpet :driver: Men är förvaringen ett problem så måste ju det vägas in i ekvationen också.

Okej! Hur kan det komma sej att dom större är billigare så att säga?
Det är ju svårt att jämföra med bilder på google, men vad jag kan se så är modell 165 den största jag får plats med.
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

Hasse-91 (trådstartaren)

#12 » 14:18:36, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Fordson Dexta och superdexta går att hitta för 15 tusen bra maskiner med Perkinsmotor.

Jo jag har sett en Dexta ute på Blocket. Visste dock inte om det va nånting att ha :)
Dom är nu uppskrivna på listan!
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

Hasse-91 (trådstartaren)

#13 » 14:20:30, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Hur resonerar du när du tänker köpa traktor + slunga/fräs? Är det inte billigare att skippa slungan/fräsen och istället skaffa en traktor med lastare och röja med den? Snöröjer själv med lastare och tycker det funkar bra men har ingen erfarenhet av slunga på traktor. Lastaren kan man ha till mycket annat också. Krävs förstås att man kan göra av snön nånstans men det krävs ju oavsett lösning. Ett bakblad är väl ett ännu billigare alternativ som jag har kört med en del och funkar ok om man börjar trycka ut långt åt sidorna.

Ja alltså hittar jag en traktor med lastare som passar in i min budget så köper jag givetvis den om det är nånting att ha. Men vad jag har sett än så länge på blocket så har alla traktorer med lastare antingen inte varit nått att ha eller så har dom spräckt budgeten rejält. En slunga hittar jag häromkring för 2-4 tusen. Fräs verkar ligga på 8-15 ungefär så det lär det inte bli såhär i början.
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

JD400

#14 » 14:43:58, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, ok, man kan hitta en slunga så pass billigt alltså. Trodde de låg högre i pris. :thumme:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

strumpa

#15 » 15:30:24, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hasse-91 skrev:
strumpa skrev:Nackdelen med MF 35/135 är väl prislappen, går man upp till 65/165 modellerna är det betydligt lättare att hitta en som passar din plånbok. Starkare traktor får du på köpet :driver: Men är förvaringen ett problem så måste ju det vägas in i ekvationen också.

Okej! Hur kan det komma sej att dom större är billigare så att säga?
Det är ju svårt att jämföra med bilder på google, men vad jag kan se så är modell 165 den största jag får plats med.

Många vill ha en liten nätt gårdstraktor och det trissar upp priset.

Kom att tänka på en sak till. En snöslunga yr något förbannat så 135/165 har nog en betydligt bättre hytt för ändamålet.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: OlofM och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se