Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Tryck i vevhus på Iseki TS2220 -81

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

VonKasta (trådstartaren)

#1 » 18:54:43, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan allihopa, har köpt mig en äldre Iseki kompakttraktor med vad jag efter att ha läst runt lite bla här är bestyckad med en tvåcyl Isuzu 2ab1 diesel.
Problemet är att efter några min börjar den trycka ur sig motorolja genom avluftningsslangen samt ”svampen” på ventilkåpan. Tycker mig känna att motoroljan luktar dirselavgaser. Nu vet jag inte riktigt hur en såhär skall låta när man kallstartar men tycker den ”haltar” lite som om en cyl har dåligt komp.
Det lilla jag vet om den är att den stått still i några år vad jag förstått.

Någon som har efarenhet av om det brukar vara något vsnligt med dessa?
Mina egna gissningar är en gången toppackning som blåser mot oljekanal, alternativt fastrostade kolvringar, eller värre. Oavsett vilket blir det väl att lyfta av toppen och inspektera till att börja med, men jag tänkte ändå att jag chansar och ställer en fråga här, kunskap kan nan ju aldrig få för mycket av :thumme:
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


mathiast

#2 » 19:25:45, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft en del smådieselar som värmenypigt och då spräckt ringlanden
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

VonKasta (trådstartaren)

#3 » 19:46:10, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha ja det låter ju som det skulle kunna hända i en fastrostad motor med om man bara våldar igång den.
Hur blev loppen att se ut i de maskinerna, räckte det med en honing?
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

mathiast

#4 » 19:55:11, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loppen har faktiskt varit tämligen oskadade,kolvarna har varit repiga och framför allt ringlanden mellan ringarna har varit kassa
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

VonKasta (trådstartaren)

#5 » 20:45:40, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter bra, vore ju kalas om det räcker att inspektera och ev hona loppen och byta kolvar och ringar. Kanske göra iordning toppen också när man ändå är isär.
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

mathiast

#6 » 20:50:13, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bortsett från att kolvurslingarna förmodligen är svindyra ;-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

VonKasta (trådstartaren)

#7 » 21:04:53, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det återstår att se! Som tur är köpte jag maskinen till vad jag tror är ett bra pris av en mkt ärlig man som berättade om problemet, så jag har lite utrymme i budget. Det verkar ju vara en ganska använd motor så det iallafall går att få tag i delar trots att den har några år på nacken.
Tack för informationen, lär uppdatera med bilder bär jag tagit isär när nu det blir.
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

VonKasta (trådstartaren)

#8 » 21:08:12, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär ser den ut iallafall, all el och hydraulik funkar, golvet är nyligen rostlagat och den är nymålad o fin.
Bild
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

torbjorn_forsman

#9 » 23:37:39, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få se nu, tvåcylindrig fyrtaktsmotor. Det är väl förmodligen en parallelltwin, och i så fall har den kraftiga tryckväxlingar i vevhuset som ställer till problem med att det trycks ut olja om inte motmedlen som motorkonstruktören borde ha fått dit fungerar som de ska.
Den enklaste lösningen är en backventil på vevhusventilationen, en lite mer sofistikerad lösning är en slidventil som öppnar vevhusventilationen ett kort ögonblick under varje varv.
Om något är otätt in till vevhus eller ventilkåpa, oavsett var det är någonstans, så kommer en sådan motor att trycka ur sig olja och vevhusgaser - och det är inte alls säkert att den gör det på det otäta stället.
Börja med att kolla att allt uppenbart håller perfekt tätt (slangar, ventilkåpepackning, oljepåfyllningslock, oljesticka osv). Om back/slidventiler, oljeavskiljare, flamskydd mm är någotsånär lätta att komma åt för rengöring, så prova med en sanering och kolla att allt verkar helt, rätt hopsatt osv. Skaffa fram reparationshandbok för motorn och läs på om hur vevhusventilationen är tänkt att fungera, innan du börjar skruva.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#10 » 07:08:17, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det är ingen paralelltwin,när ena kolven går ned så går den andra upp och den har en väldigt simpel vevhusvent
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

VonKasta (trådstartaren)

#11 » 11:47:20, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju en öppen vevhusvent så ingen raketforskning där. Den skall ju bara tryckutjämna när allt fungerar som det skall, nu verkar ju något ”blåsa ner” i vevhuset, företrädelsevis förbränningsgaser.
Hittade en bild på motorn i det utförande den har monterad i en bobcat, min ser lite annorlunda ut.
Vid skruv 16 sitter en slanganslutning och en slsng är uppdragen över/bakom motorn och ur denna ädroppar det alltså olja efter ca 10 min.
Vidare har jag inte samma arrangemang för oljepåfyllning utan det locket det står oil på sitter i ventilkåpan där man kan se det sitter en täckbricka på bilden. Antar detta är pga utrymmesskäl i en bobcat.
Även här trycker den ur sig olja.
Bild
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

VonKasta (trådstartaren)

#12 » 22:47:00, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror vi kan ha ett problem!


Bild
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

Janson1

#13 » 07:13:58, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, dels har den läckt ut gas vid 7 tiden och det ser lite mystiskt ut kl 12 på kolven? (Eller är det bara en synvilla?) Ser loppen bra ut?
Du skulle nog inspektera kolvarna när toppen ändå är nere, det går väl att göra på plats utan att ta ur motorn. (om nu oljetråget går att ta bort)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400
Numera en Grålle/VW diesel 1952/2002

VonKasta (trådstartaren)

#14 » 14:19:02, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis, nästa steg är att ta ner tråget och peta ur dom.
Loppen ser helt oberörda ut, förmodligen bara ena kolven som är spräckt. Att det börjat äta material betor nog helt enkelt på att jag körde lite med den med vetakap att den var dålig, inte det smartaste men var tvungen.
Sista startförsöket var den väldigt ovillig på och gick bara på 1.5 cyl så det hade inte gått många minuter till innan helhaveri.
Min misstanke är att motorn rostat fast och den kolven som hade oturen att vara i insugstakt knäcktes vid startförsök då kolvtoppen inte ger tillräckligt stöd i den riktningen. Kolven i kompressionstakt klarade sig då den fick belastningen i ”rätt” riktning.
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220

VonKasta (trådstartaren)

#15 » 11:31:20, 19-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror panelen, sotskuren? Kan inte hutta några sprickor.
Loppet är lent som en barnrumpa dock, vändkant man känner med nageln men inget extremt. Har inte mätt ovalitet, kanske inte vill veta heller :D

Bild
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fjeddan, Lindqvist77, selegra och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates