Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Packningssilikon till motorblock-ram?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 12:44:14, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag renoverar en Case 1490 som har en lite ovanlig motorkonstruktion.
Traktorn har en ram som motoblocket sitter i. Ramen utgör då underdelen av motorblock och oljetråg kan man säga. Under ramen sitter sedan ett mindre oljetråg av plåt.
Mellan motorblock och ram ska det vara någon slags tätningsmassa.
I reparationshandboken från 80-talet används "RTV 1573" reservdelsnummer K260983. Enligt CaseIH har detta ersatts med något som heter ZPX51550, " Anaerobic flange sealants" som klarar gap på upp till 0,015tum= 0,38mm, som visserligen går att få tag på, men då får man en liten tub på 50 ml som kostar 350 kr.
I reparationshandboken ser man att en stor silikontub används, sådan man pumpar för hand. Min bedömning är att 2-3 dl kanske går åt.

Vet någon vad man skulle kunna använda istället? Finns det någon annan traktor med denna konstruktion?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



bert

#2 » 13:24:13, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar använda "Blacktite" tror det är Permatex som gör det
Iof så har jag mest använt det till växellådor men där har det hållt tätt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Trondos

#3 » 15:58:16, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samme konstruksjon på min gamle røde 880. :)

Noe sånt burde holde tett der:

https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... 9099#tab03
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetni ... 000040362/
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

torbjorn_forsman

#4 » 16:01:23, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loctite 518 kan tänkas fungera. Silikonbaserade tätningsmassor ska man hålla så långt borta från sina maskiner det går.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#5 » 16:19:27, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen inget fel på silikonbaserad motortätningsmassa. Används den bara rätt så är det en bra produkt, men de flesta använder den fel. Vräker man på så att det blir "silikonskägg" på både in och utsida så är det oerhört obra! Men en väl avvägd mängd applicerad på rätt sätt är en mycket bra tätningshjälp. Men för att ersätta packningar är flänstätning bättre när det är det den är avsedd för. Men rätt använd på rätt ställe är de flesta tätningsmedel från kända tillverkare nyttiga. Tyvärr kan ju inte tillverkaren råda över hur produkten sedan används, utan tillämpningen får användaren ta ansvar för. I de flesta fall vräks det på alldeles för mycket oavsett produkt, det blir inte tätare på något vis för att det pressas fram massor av produkten i anslutning till tätningsytan. Det som pressas fram på utsidan ser mest bara skabbigt ut, men det som hamnar på insidan kan ställa till det så det både räcker och blir över!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#6 » 19:13:29, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hylomar
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#7 » 20:31:53, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hylomar har jag konstaterat inte fungerade den enda gång jag använde den.
Det var på en Citroën BX 16V, där det sitter en förhöjnings/förstyvningsram mellan motorblocket och oljetråget. Mellan blocket och ramen är det meningen att det ska täta med bara flänstätning, mellan ramen och oljetråget ligger en packning. Jag hade ständiga problem med läckage mellan blocket och ramen, och tog ner den flera gånger och försökte täta med olika tätningsmedel. Vad som hände var att det tydligen blev mikroskopiska rörelser mellan blocket och ramen, framför allt intill där ett motorfäste satt fast i blocket, så att tätningsmassan skjuvades loss och krullade ihop sig där. Provade med bl a gammaldags Permatex, olika varianter av motorsilikon, och Hylomar. Det enda som visade sig fungera mer än några veckor var Loctite 518. Det är för övrigt den enda flänstätning jag har hittat där det finns en siffra på skjuvhållfasthet i databladet!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik1977 (trådstartaren)

#8 » 00:27:18, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

loctite 518 är ganska tunn väl? Hur tjocka springor kan den täta?
Här blir några tiondelar. Originaltätningen var en svart mjuk silikonliknande massa.
Det tätningsmedel som hänvisas till ska klara springor på 0,38 mm vilket väl är ganska mycket.

Jag har från loctites återförsäljare här i Sverige fått uppgiften att loctite 5970 ska funka. 300 ml för 372 kr. Någon som har erfarenhet av den?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

tracker

#9 » 07:48:25, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sika motorsilikon.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

tracker

#10 » 07:55:06, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Kallsmeden

#11 » 09:28:41, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag använder packningssilikon drar jag inte förbandet hårdare än med fingrarna under härdningstiden.
Efter 4-8 timmar drar jag åt förbandet till rätt moment, annars kläms tätningsmedlet ut till ingen nytta.
Det skall bara vara ett tunt skikt, de flesta använder alldeles för mycket.
/Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

Michael Meier

#12 » 09:41:45, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik1977 skrev: .... Jag har från loctites återförsäljare här i Sverige fått uppgiften att loctite 5970 ska funka. 300 ml för 372 kr. Någon som har erfarenhet av den?


Just 5970 kanske inte är optimal för spalter mellan 010 till 040, den är lite mer tänkt för större spalter där rörligheten är viktigare än stabiliteten i kemi.
Ju mera ostabilt kem som är i kontakt med motorolja desto större risk för genomgång av olja, 50% försämring efter 2000h X 120 grader C tipsar specifikationen på.

Många kem funkar i fler applikationer, när man väljer kem för en specifik plats är det många faktorer som spelar in, den viktigaste är erfarenhet är vad som funkade tidigare och såklart tillgängligheten på färskt kem som inte har fått köldgrader på sei.

Alla har olika ingångsnivå på problematiken att välja rätt kem, ju fler du frågar desto fler svar vilket inte är negativt egentligen men du får inte tydligheten som du eftersträvar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#13 » 10:07:42, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upplever 518 som ganska hård i konsistensen, ungefär som kylskåpskallt smör. Men min tub har många år på nacken, den kanske är mer tunnflytande i nytt tillstånd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#14 » 10:40:41, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loctite 518 är en mycket bra flänstätning, men klarar bara som de flesta flänstätningarna mycket små spalter, har för mig att det är 0,25mm vilket betyder att den bara är för slipade delningsplan. Ska man fylla spalter blir det frågan om andra produkter, då ofta silikonbaserade, men är bara själva produkten bra så blir också resultatet bra bara man använder rätt produkt för ändamålet. Alla tätningsprodukter är färskvara och måste förvaras enligt rekommendation. Den enda tätningsprodukt som vi använder "överlagrad" är det gamla hederliga "packningsklistret" typ Permatex, det kan bli riktigt trevligt till vissa ändamål när det blivit riktigt segt och klibbigt!
Den produkten tar tid att få fram och måste sättas på tillväxt under rätt lång tid! Gamla Permatexburkar är vi rädda om!! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se