Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

SK Racing

#16 » 15:42:59, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde på 90 talet på vintern(gårdskörning)i BM traktorerna så gällde det o ha varma kläder, hytterna var ju långt ifrån täta och värme blev det ju men det tog tid och belastade en inte motorn utan bara fiskörde lite så blev det inte särskilt varmt, hade en plogbladet på tex 650 o den fick dra jag då blev den ju varm, men lite transport på byvägen så var det ljummet.

Lastmaskinerna med konvurt på var ju varmare i motorn då dom belastades mer, minns någon 621 med värmesystem på taket, bastu när en körde o det var -10/15 grader kallt
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



Ludde eriksson

#17 » 20:23:57, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åså mycket mindre hytt att värma :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

dr_henke (trådstartaren)

#18 » 01:28:56, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var ute och testade lite idag. Upptäckte att det inte finns någon kran att stänga av värmepaketet med det var ju lite oväntat!
Jag tappade ur 1liter kylvätska så det knappt täckte cellerna och satte papp framför hela kylaren, 50 x 57 cm med ett hack för front kardanen.
Noterade att jag minnsan faktiskt har ett rör för kedja till gardin samt 2 hållare (?) där nere. Frågan är om det suttit någon där någonsin? Finns även rör ovan tanken, men in i hytten har jag ingen aning om var vajern eller så är tänkt och kunna ta vägen.
Kylaren är utbytt vet jag så den kan ju ha försvunnit då eller så har den aldrig existerat, instruktionsboken till 600 nämner inget om gardin som 350ins bok gör.

Bild

Bild

Bild


Några minus ute 30 min motorvärmare igen, så en 20 min lugn körning på 800 varv runt på skogen, mätaren är då på mitten av det vita...
Sedan ledsnar jag på skogen och kör runt nere på åkrarna i nästan 40cm snö på en 1200 varv på 7an, då börjar mätaren genast knalla å efter inte så många minuter är den uppe en bit på grönt.

Bild

Kollar, det går faktiskt lite små vågor i kylaren, men inga problem att ha fingret i vätskan. Övre slangen är lite ljummen å hålla i. Däremot termostat locket eller blocket kan man inte hålla på många sekunder.
Slangarna till värmepaketet känns varmare än kylarslangarna.
Måste skaffa någon termometer helt klart!


Scania bonden skrev:Börja med en bit kartong framför kylaren, på fars gamla boxer får man ha gardiner upprullad nästan helt vid krankörning, ca 1200 rpm på motorn, när det är minusgrader.


Vid 1200 varv löper min kran amok! Industri pumpen levererar 33l redan vid 1000 varv och kranen är mer än lovligt glapp så det gäller å smyga...
Ingen som har en riktig gardin liggandes? Kan byta den mot svetspinnar. :razz:


63an skrev:Termostaten ska vara tät inget hål på den! Istället finns i locket 1 hål som ombesörjer lite cirk. kan ha slammat igen, alltså har den fast lite genomströmning så termon ska bli lite på alerten i tid Täck för hela kylaren å ha locket öppet så ser du om de blir rörelse i å ovanför cellerna, kan vara bara kilrepet som slackar eller vad som helst
Kolla packningen till termoöverfallet så hittar du ursparningen på den som visar var hålet ska finnas! Bytte på min för länge sedan å ser packningen då blev jag misstänksam förde gör inte ursparning utan orsak :thumme:


Ok, nu vet jag inte om jag hänger med... Bifogar bild på ny och gammal termostat lånad från oie.

Bild

Jo det finns en större kanal ner till pumpen på kanske en cm eller så i locket på ena sidan. Väldigt ren fin kylvätska i traktorn konstigt nog så igenslammat är nog inget.
Kilrepet är nyss bytt, och har inte slirat så vitt jag vet.
Det går lite småvågor i vätskan faktiskt, så vattnet rör sig. Men det är alltså meningen då kanalen mynnar ovanför termostaten?


Johnj-e skrev:Då kan du tömma ut lika mycket vatten igen, ska inte vara mer än att de täcker cellerna eftersom du inte har något expansionskärl.
Tror inte att de icke isolerade slangarna till värmepaketet kyler såpass mycket så att motorn ej kommer upp i driftstemp

Edit: dålig formulering


Ok tack, den läcker lite från spridarhylsorna och någon droppe från andra ställen men får väll hålla koll nån gång i månaden och fylla på så nivån ligger strax över cellerna.


torbjorn_forsman skrev:Å andra sidan, om en motor ger den mekaniska effekt man önskar men inte den värme man förväntar sig, så är ju det bara ett tecken på bra verkningsgrad som man har anledning att glädjas åt. Så det är knappast troligt att det är något förbränningsmässigt problem som är boven i det här fallet.
Vi bör ju också komma ihåg att eftersom en normal dieselmotor inte har något luftspjäll i insugningsröret så pumpar den igenom onödigt stora mängder luft vid lätt belastning, den luft som går genom motorn och inte deltar i förbränningen kyler ju också en hel del. Det är som att elda en kamin med luckan på vid gavel.

Om kylaren och övre kylarslangen blir varma innan motorblocket har nått upp till rätt temperatur så är det ett tecken på att termostaten släpper igenom vatten fast den inte borde göra det.


Ja motorn känns ovanligt stark, Inte för jag har kört någon annan 600 heller så, men iaf. Men jag vet att det gått en del vatten genom spridarna under åren och att den bott utomhus. ( kran gör den ju för hög för alla portar! ) Dock ska den vara motorrenoverad ganska nyligen, men vore ju trist å behöva det igen men då tolkar jag inte att jag upplever det som att den går kall som något varningstecken på det.


63an skrev:Läs inlägg 9. så vet du! Inspruts inställning/ timing kan vara fel oxå :coffee:


Hum, så kan det ju kanske vara. Borde det yttra sig på andra sätt då också? Det är inga problem att kallstarta, varvillig och stark och motorgången är för det mesta ganska jämn.


SK Racing skrev:När jag körde på 90 talet på vintern(gårdskörning)i BM traktorerna så gällde det o ha varma kläder, hytterna var ju långt ifrån täta och värme blev det ju men det tog tid och belastade en inte motorn utan bara fiskörde lite så blev det inte särskilt varmt, hade en plogbladet på tex 650 o den fick dra jag då blev den ju varm, men lite transport på byvägen så var det ljummet.

Lastmaskinerna med konvurt på var ju varmare i motorn då dom belastades mer, minns någon 621 med värmesystem på taket, bastu när en körde o det var -10/15 grader kallt


Hytten på 600n har varit ganska tät och påkostad som på alla gula bm men all plast å gummi börjar tacka för sig nu. Det snålblåser ganska rejält här å där.
Men låter ju som att dom alla har svårt att bli varma utan belastnining och varv.

Min MF 135a kommer upp i temperatur snällt på vintern men då går den ju för plogning mesta dels också och det går ju lite halv tungt för henne. Däremot i hytten är det ju skral värme på den.
På ett av jobben har "jag" en JD 1640n som jag plogar med och en Valtra N101an, dom är varma både i hytt och motor även när det är tvåsiffrigt kallt å värre.
Men jobbtraktorerna plågar man ju lite mer än sina egna så kanske inte så konstigt att dom blir varma! Dessutom brukar man ha motorvärmaren i konstant på vintern på dom.

Nåväl tack alla som kommit med förslag och kommentarer. Jag tycker väldigt mycket om att klura och göra små förbättringar av saker och ting det är lite av min grej och är dom billiga och enkla desto bättre.

2 personer gillar det här inlägget.
dr_henke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:40:24, 11-11-2010
Ort: Knutby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 Allmatic, BM T600 Industri, MF 1200 Skogsutrustad.

Ivar Risslén

#19 » 01:48:29, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var helt onödigt att du tappade ur lite av kylvätskan. Det som är för mycket trycks ut genom kylarlocket och skvallerröret. Då blir det automatiskt rätt nivå.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#20 » 10:34:13, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att överströmningshålet i överfallet ska vara ca:4mm , de är i min en bit kopparrör inpassat så 4mm invändigt är det Varför ska de vara så? Jo man slipper temp pendling om lite läcker förbi känselkroppen! Jag bytte ut tempmätn. till el å satte en aning isol. vid känselkroppen å då är du framme att kolla din mätare hur den visar? Man kan ändra i gamla maskiner OM man inte tror att de spelar ingen roll men faktiskt kan de göra de om vitala delar (betyder att även gamla konstruktörer kunde tänka) :buga:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

pluton

#21 » 10:36:33, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du skriver i ditt första inlägg: Om du tidigare hade skaplig värme och termostaten fungerar så kan ju värmepaketet vara täppt i kombination med att mätaren inte visar korrekt.
Min grävare har 1113-motor och där blir bra värme i hytten nu på vintern.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Ludde eriksson

#22 » 10:47:12, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävarens motor får nog jobba på ett helt annat vis än i traktorn :klia:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

pluton

#23 » 14:03:36, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag kan lulla runt med lågt varv och låg belastning t om låta den stå stilla på 600-800 varv och det blir varmt i systemet.
Dock så går inte tempmätaren upp mycket mer än TS men jag har i princip konstaterat att den visar fel.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

gixxsu

#24 » 14:59:51, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att den nyligen ditsatta motorvärmaren är fel monterad så att vattnet cirkulerar genom den i stället för genom kylet?
Är inte det den enda modifieringen som du har gjort sedan den ha slutat att gå upp i temp?
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se