Sida 1 av 2

BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 03:09:18, 14-03-2018
av dr_henke
Så idag var jag ute och lassa lite ved med 600an, några minus å lite snöfall, Körde ut 2 halvlass. Inte specielt långt och åka.

Bild

Bild

Började med en halvtimme motorvärmare och sedan direkt ut i skogen. På 2-3h fick jag aldrig upp tempmätaren i det gröna fältet riktigt, är det normalt!?
Motorblocket kändes dock ganska varmt, kylarvattnet i kylaren var lite ljummet sådär kanske 20-30 grader, slangarna till hyttvärmen och det den producerade var lite ljumna de också.

Till traktorns försvar så kör jag runt 800 motorvarv varv i skogen under förflyttning och även vinschen och kranen går fint då. ( Har stor frontpump ) så det är synd å säga att den går hårt. Dessutom hade jag ju värmefläkten på för att jaga bort värsta fukten från rutorna.
Jag satte nyligen dit en slangvärmare modell tekokare mellan avtappningen i blocket och sidan på toppen och passade då på att fylla på fullt med ny fin kylarvätska samt byta termostat för jag funderade om att den läckte igenom. Men nu är det nog om möjligt ännu mindre värme i hytten och i motorn känns det som.

Jag har inte kört alltför mycket riktig vinter med den förr egentligen då det var trassel med vatten som frös i dieseln förut och har inte ägt den så länge. Men tyckte det gick å få skaplig värme i hytten förut och förra ägaren tyckte den var perfekt som värmestuga under huggningen på vintern!

Men är det helt enkelt så att 1113 motorerna inte blir varma på vintern om dom inte varvas eller belastas, och att jag inte plågar den tillräckligt? Eller kyler värmepaketet och de långa slangarna till det och nu även till slangvärmaren av motorn?
Eller är det nått annat som spökar...
Den går fint i motorn, ryker i princip inte, och startar snällt i många minus även utan värmare.
Några ideer?

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 07:19:47, 14-03-2018
av RD350
Fått en dålig termostat? Eller fel gradtal. Jag bytte på min 430 för jag tyckte den gick dåligt upp i värme, köpte en på ellös, då blev den märkbart sämre.

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 07:28:24, 14-03-2018
av Volvot24
Eller kanske fel utformande av termostat.

Vissa har en rörlig bricka som stänger öppnar en väg för vattnet att strömma när själva termostaten är öppen eller om det nu var stängd.
Går då inte att bara sätta i en termostat vilken som helst även om gradtalet är det rätta.

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 09:18:41, 14-03-2018
av jannejoel
Min erfarenhet är att utan kylarmaskering blir dom inte varma. Och som original hade de väl gardin?

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 09:30:04, 14-03-2018
av torbjorn_forsman
Jag kan mycket väl tänka mig att luftdraget från fläkten kyler motorblocket så mycket att den aldrig blir varm även om termostaten fungerar.
Å andra sidan, med termostaten i ordning så borde kylaren och dess slangar inte bli varma alls förrän motorn har kommit upp i rätt temperatur.
Ett tips är att låta hyttvärmen vara avstängd från start och inte dra på den förrän motorn är genomvarm. Och kanske använda värmekranen som manuell termostat, dra ner på hyttvärmen om motortempen sjunker.

Nu vet jag inte hur termostaten och termostathuset ser ut just på den här motorn, men ibland är det inte helt självklart hur termostaten och packningen/packningarna ska monteras för att termostaten verkligen ska ligga stilla och vatten inte ska kunna krypa förbi den.

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 09:55:25, 14-03-2018
av jampo
Har en 218 och den håller värme o motortemp även på tomgång

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 15:23:43, 14-03-2018
av dr_henke
Trevlig med så vad många svar. :smile:

Termostaten jag bytte till är en nytillverkad från Ollsons i Ellös, de saknar de lilla borrade hålet nu för tiden och ser ganska olika ut mot orginalet. Dyra är dom med.
Var ambitiös å kokade den nya och gamla tillsammans hittade dock ingen stektermometer men dom öppnade ungefär samtidigt och jag märkte inget konstigt. De gamla gummipackningarna var ju rätt tråkiga så dom byttes i termostathuset med.
Kan ju inte garantera att det blev tätt och bra då termostat och packning ligger ner och huset träs/läggs på så att säga. Eller att inte mina termostater är måndagsexemplar...

Fläkten vispar ju rätt bra på den trots lågt varv, har en stor växelströms generator som jag hängt på som fläktar den med och kylargardin saknas, vet inte om det bara är bm 350 som har det standard(?)

Fyllde på fullt med kylarvätska nu vid bytet, förut har det bara legat strax över cellerna, kanske gör skillnad är ju någon liter till.
Skulle det kunna vara något trassel som gör att förbränningen inte alstrar så mycket värme längre, spridare, pump, ventiler, kompression, bränsle skillnader etc?

Ska testa lite saker:
Slänga in papp vid kylaren och prova.
Mäta lite temperaturer, kan ju vara att den gamla orginalmätaren inte synkar heller.
Kanske borde blåsa rent och serva värmepaketet med.
Ska prova och stänga kranen och se vad det gör för skillnad också.
Kan det göra någon märkbar skillnad om man isolerar slangarna till värmepaket och slangvärmaren? Är ganska många meter slang som hänger där.

Eller ska jag sluta nojja mig... :razz:

Tack för alla tips! :grin:

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 17:27:37, 14-03-2018
av Scania bonden
Börja med en bit kartong framför kylaren, på fars gamla boxer får man ha gardiner upprullad nästan helt vid krankörning, ca 1200 rpm på motorn, när det är minusgrader.

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 19:13:35, 14-03-2018
av 63an
Termostaten ska vara tät inget hål på den! Istället finns i locket 1 hål som ombesörjer lite cirk. kan ha slammat igen, alltså har den fast lite genomströmning så termon ska bli lite på alerten i tid Täck för hela kylaren å ha locket öppet så ser du om de blir rörelse i å ovanför cellerna, kan vara bara kilrepet som slackar eller vad som helst
Kolla packningen till termoöverfallet så hittar du ursparningen på den som visar var hålet ska finnas! Bytte på min för länge sedan å ser packningen då blev jag misstänksam förde gör inte ursparning utan orsak :thumme:

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 06:51:57, 15-03-2018
av Johnj-e
dr_henke skrev:Trevlig med så vad många svar. :smile:



Fyllde på fullt med kylarvätska nu vid bytet, förut har det bara legat strax över cellerna, kanske gör skillnad är ju någon liter till.
Skulle det kunna vara något trassel som gör att förbränningen inte alstrar så mycket värme längre, spridare, pump, ventiler, kompression, bränsle skillnader etc?

Ska testa lite saker:
Slänga in papp vid kylaren och prova.
Mäta lite temperaturer, kan ju vara att den gamla orginalmätaren inte synkar heller.
Kanske borde blåsa rent och serva värmepaketet med.
Ska prova och stänga kranen och se vad det gör för skillnad också.
Kan det göra någon märkbar skillnad om man isolerar slangarna till värmepaket och slangvärmaren? Är ganska många meter slang som hänger där.

Eller ska jag sluta nojja mig... :razz:

Tack för alla tips! :grin:


Då kan du tömma ut lika mycket vatten igen, ska inte vara mer än att de täcker cellerna eftersom du inte har något expansionskärl.
Tror inte att de icke isolerade slangarna till värmepaketet kyler såpass mycket så att motorn ej kommer upp i driftstemp

Edit: dålig formulering

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 07:46:19, 15-03-2018
av jannejoel
Han vill inte sänka tempen

[Raderat]

InläggPostat: 09:15:57, 15-03-2018
av Johnj-e
InläggDetta inlägg har raderats av Johnj-e den 09:16:38, 15-03-2018.

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 22:45:31, 15-03-2018
av RD350
Eftersom den blev sämre vid termostatbytet bör ju antingen termostaten va felaktig eller läcker vattnet förbi innan den öppnat.

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 23:12:11, 15-03-2018
av 63an
Läs inlägg 9. så vet du! Inspruts inställning/ timing kan vara fel oxå :coffee:

Re: BM Volvo T600, låg arbetstemperatur.

InläggPostat: 07:45:43, 16-03-2018
av torbjorn_forsman
Å andra sidan, om en motor ger den mekaniska effekt man önskar men inte den värme man förväntar sig, så är ju det bara ett tecken på bra verkningsgrad som man har anledning att glädjas åt. Så det är knappast troligt att det är något förbränningsmässigt problem som är boven i det här fallet.
Vi bör ju också komma ihåg att eftersom en normal dieselmotor inte har något luftspjäll i insugningsröret så pumpar den igenom onödigt stora mängder luft vid lätt belastning, den luft som går genom motorn och inte deltar i förbränningen kyler ju också en hel del. Det är som att elda en kamin med luckan på vid gavel.

Om kylaren och övre kylarslangen blir varma innan motorblocket har nått upp till rätt temperatur så är det ett tecken på att termostaten släpper igenom vatten fast den inte borde göra det.