Det finns en rätt färsk tråd skriven av mig där jag krånglade med startspärren på en JD av lite äldre modell. På den var det busenkelt att komma åt kontakten då den inte har nån
hytt med plant golv. Behövde bara lyfta en plåt så satt den strax bakom växelspaken. Antar att det blir värre att komma åt med en modernare hytt, det har jag inte koll på. Skaffade en ny
kontakt från OIE och beroende på modell så verkade det vara en del pyssel enligt den medföljande instruktionen bland annat för att kontakten kanske måste shimsas in och i värsta fall verkade det behöva bytas delar under locket till lådan. På kontakten sitter det en kula som påverkas av växelspaken. Du kan mäta på kontakten att kretsen sluts när kulan blir intryckt. I mitt fall var det istället anslutningen till kontakten som var uppglappad och dålig så det bör man försäkra sig om först. En nödlösning som jag körde med länge är att kortsluta de två kablarna som går till kontakten men då går förstås traktorn att starta med
växel i. Kanske mindre bra i en klubb där kanske flera olika personer använder maskinen?
Om det blir värre eller inte beror nog på var problemet faktiskt ligger. I kontakten, i anslutningen till kontakten eller nåt i lådan (att växelspaken inte mekaniskt kan påverka kontakten korrekt).