Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startspärr JD 1140 -82

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

xc banbyggare (trådstartaren)

#1 » 18:54:45, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Startspärren (grpvxl) krånglar lite till o från på klubbens "nya" arbetshäst, hittills har det löst sig om jag ruckar/snurrar lite på själva växelspaken. (eller är det det som är problemet, att spaken inte sitter "fast")
Är det något man får/kan leva med utan att det blir värre, eller hur svårt är det att åtgärda?
Är det mycket att riva för att komma åt själva kontakten?
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475



JD400

#2 » 22:38:42, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en rätt färsk tråd skriven av mig där jag krånglade med startspärren på en JD av lite äldre modell. På den var det busenkelt att komma åt kontakten då den inte har nån hytt med plant golv. Behövde bara lyfta en plåt så satt den strax bakom växelspaken. Antar att det blir värre att komma åt med en modernare hytt, det har jag inte koll på. Skaffade en ny kontakt från OIE och beroende på modell så verkade det vara en del pyssel enligt den medföljande instruktionen bland annat för att kontakten kanske måste shimsas in och i värsta fall verkade det behöva bytas delar under locket till lådan. På kontakten sitter det en kula som påverkas av växelspaken. Du kan mäta på kontakten att kretsen sluts när kulan blir intryckt. I mitt fall var det istället anslutningen till kontakten som var uppglappad och dålig så det bör man försäkra sig om först. En nödlösning som jag körde med länge är att kortsluta de två kablarna som går till kontakten men då går förstås traktorn att starta med växel i. Kanske mindre bra i en klubb där kanske flera olika personer använder maskinen?

Om det blir värre eller inte beror nog på var problemet faktiskt ligger. I kontakten, i anslutningen till kontakten eller nåt i lådan (att växelspaken inte mekaniskt kan påverka kontakten korrekt).
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

xc banbyggare (trådstartaren)

#3 » 23:41:59, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, enkla lösningen är ju bara att bygla, men det är den lilla detaljen med andra förare....
Får hålla koll på't, blir det värre får jag lyfta på något lock o leta orsak,
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

Michael Meier

#4 » 00:26:29, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Exs, Google Adsense [Bot], Grask, skyhaj och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se