Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bygga egen frontlyft?

36 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mattias Petterson

#31 » 22:05:27, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Börja med att kolla på befintliga, försök o förstå hur o varför det är gjort ett visst sätt.
Gör den inte för kraftig; bättre lyften går sönder nångång än traktorn.

Hur tänkte du nu?, vad händer med traktorn när man kör över snöplogen i full fart ? :uupps:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Stridis2

#32 » 22:31:59, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Okej men ska vinkeln på armarna spela roll? Är det inte bara förhållandet mellan traktorn och redskapet i detta fall en vikplog som avgör hur lätt framänden lyfter?

Egentligen är jag alldeles för slut i luvan för att försöka förklara sådant här, men jag gör ett försök ändå. Ursäkta om det blir rörigt eller oklart.
Kommer du ihåg kraftparallellogram från fysiken i skolan? Att en kraft kan delas upp i två genom att tänka på krafterna inskrivna i en rektangel. Se det som att traktorn befinner sig till vänster om min fina ritning här under och kör mot höger. Lyftarmarna som trycker snöbladet framåt är de blå linjerna. All kraft som bladet utsätter traktorn för fortplantar sig genom denna linje, men man kan dela upp denna kraft i två (de röda pilarna), en som riktas rakt bakåt (som gör att hjulen spinner när den blir för stor) samt en rakt uppåt (som lyfter traktorn när den blir större än framändens vikt). På denna bild syns det tydligt att lyftkraften blir större ju brantare vinkel lyftarmarna har, medan den bakåtriktade kraften är densamma.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#33 » 22:42:13, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
magloman skrev:Börja med att kolla på befintliga, försök o förstå hur o varför det är gjort ett visst sätt.
Gör den inte för kraftig; bättre lyften går sönder nångång än traktorn.

Hur tänkte du nu?, vad händer med traktorn när man kör över snöplogen i full fart ? :uupps:


Vad händer om lyften inte går sönder men nåt brutalt händer? Sliter loss ramen från traktorn? :uupps:

Man borde ju märka om den går sönder och man bör väl åtgärda då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

busse (trådstartaren)

#34 » 13:28:21, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte ihåg mycket från fysiken men lite logiskt tänkande är jag med på ;) Är helt med på resonemanget med kvadraten och rektangel och hur kraften fördelar i den.

Men om man som i mitt fall kommer att använda antingen en toppstång eller cylinder så kommer väl hela kvadraten ( vilket är traktorn och plogen sammankopplade) och det som "fattas" uppåt av rektangeln att röra i ett stycke och på så sätt borde det väl inte spela nån roll för hur lätt framhjulen lättar. Dock måste ju belastningen på armarna och topp stång olika beroende på hur man kopplar.

Säger inte att jag har rätt med bara 9 år i grundskola och 2 år på skogsbruksskola som jag gick ut för 26 år sen men jag tycker att det borde bli så här och att det inte borde bli nån skillnad utöver att den vinklade armen kommer att utsättas för mer krafter i sin sammankoppling mellan plog och traktor. I min skiss motsvarar blått streck traktorn, rött streck plogen, grönt streck lyftarmen och lila streck toppstången.

Tycker att detta i fall är väldigt intressant.

Bild
Originalets URL: https://s5.postimg.org/yld0vzu6f/moment.png
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Mr Per

#35 » 20:20:01, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du lytläge i plogen som tar upp nivåskillnader när du plogar ?
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

busse (trådstartaren)

#36 » 07:53:49, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo plogen har flytläge på så sätt att själva plogen kan lyfta ca 10 cm i förhållande till redskapsfästet så jag kör den utan flytläge via hydrauliken med det flyter mekaniskt. Vet inte hur det påverkar frontlyften men plogen lyfter ju i vilket fall som helst innan traktorn om man inte väljer att "trycka ner" plogen så den inte kan röra sig uppåt.

Inser att det klokast är att ha armarna så lågt man kan om inte annat för att få kraften då plogen trycks bakåt så rakt genom lyftarmarna. Ska börja skissa på detta då jag får tid, lär ju bli nån kompromiss med armarna så lågt det går utan att tappa markfrigång vid framaxeln.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: daddy cool, s2hawk och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se