Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bygga egen frontlyft?

36 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

busse (trådstartaren)

#1 » 18:47:42, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag postar i rätt kategori nu men nån moderator får väl flytta tråden i sånt fall.

Nu har jag fått en ganska vansinnig idé och det är att bygga en egen frontlyft till min New Hollad TN60DA, det finns färdiga lyftar att köpa till traktorn men de verkar kosta runt 25000 kr plus att man sen skall ha styrningen hydrauliken.

Anledningen till att jag funderar på att bygga själv är dels att jag tror att det kan bli billigare, sen gillar jag att göra egna grejer istället för att köpa och dels kan jag få en frontlyft som är exakt som jag vill ha den med ett trimafäste direkt i frontlyften för att kopplas till vikplogen. Anledningen till att skaffa, bygga en fronlyft är att kunna koppla vikplogen på denna lilla traktor för att ha möjlighet att snöröja vid dåligt slungföre på isvägen då det är lågt tonage.

Har möjlighet att rita delarna i AutoCad och den låta den lokala mekaniska verkstaden laserskära ut dom. Utan att veta så tycker jag att man borde klara att fixa detta för runt 10000 kr för laserskurna delar, cylinder, tappar, mm om man nu inte ska ha betalt för tiden som det kommer att ta att designa själva lyften och sen själva ihop sättningen av de laserskurna delarna utan kan ta det från nöjeskontot.

Vad säger ni vansinne eller ej?

5 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



bert

#2 » 18:51:04, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara bygg

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Henric Johansson

#3 » 19:00:05, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mästerfixaren från vårt östra grannland har gjort en. Lite inspiration :
Egentillverkad frontlyft med tilt

Hoppas länken funkar.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

johaniskogen

#4 » 19:13:15, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars finns de ju holms påskjutsbommar med trimafäste, kallas i folkmun för komunalbom..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#5 » 10:23:20, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ögnade lite snabbt igenom tråden om frontlyft bygget men får ta mig tid och läsa den bättre. Intressant verkar den vara men blir det frontlyftbygge för min del blir det en enklare variant.

Påskjutsbom känns lite så där även om det säkert funkar bra men en ren frontlyft borde ju vara det bästa om man bara får till det.

Nästa fråga blir ju hur man ska dimensionera det hela så att man vet att det hela håller för vikplogen? Hur kraftiga fästplattorna som bultas fast på traktorkroppens och hur kraftiga lyftarmarna behöver, kollade på trima lastarfästet på CX70 och där är det 20 mm tjockt järn som är bultat i kroppen. Tänker att man tar 20 mm tjockt material till fästplattorna som sitter på sidorna mot kroppen och sen något kraftigare material kanske 25 mm till lyftarmarna, funderar också på om man skulle dela lyftarmarna och bulta ihop dessa via hål så att man kan reglera längden på armarna, ihop skruvade armar borde ju också bli stadigare då man får dubbla godstjockleken på mitten av armen. Har funderat lite på fästet och tänkte ju först att man skulle göra ett trima fäste direkt i lyften men börjar fundera på om man inte skulle sätter "snabbkopplare" i armarna då jag tror att det bör vara lättare att koppla i och ur dessa mot ett trima fäste.

Sen påverkar ju själva konstruktionen säkert en hel del på hur kraftigt allt behöver vara, det är väl här jag har sämst koll på det hela och risken blir ju då att jag tar i med onödigt kraftigt material för att vara på den säkra sidan.

Vad säger ni om dessa spekulationer?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

bert

#6 » 11:58:56, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsans granne har en gammal Valmet om gått som kommuntraktor där det sitter frontlyft med fast trimafäste på som även är tiltbart
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

magloman

#7 » 13:29:07, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla på befintliga, försök o förstå hur o varför det är gjort ett visst sätt.
Gör den inte för kraftig; bättre lyften går sönder nångång än traktorn.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

busse (trådstartaren)

#8 » 14:29:34, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jobbig är att det är dåligt med frontlyftar att titta på där jag bor och alla andra ska ju bo så ocentralt ;) Får väl googla och försöka se hur lyftarna brukar vara konstruerade. Är det nån som har bra tips på länkar och liknande så tar jag gärna emot det. Tänker mig att ha tiltbart trimafäste men inte med "skev" funktion för det är överkurs för mitt användande då vikplogen är "flytande" och kan skeva nog. Med tiltbart fäste kan man ju till nöds säkert använda en skopa även om den kommer att ha väldigt begränsad lyfthöjd.

En fundering är att det kanske inte är så dumt med delade armar som är ihop bultade vid snöröjning. Då skulle kanske bultarna kunna agera som brytbultar om det tar tvärstopp, frågan är bara hur kraftiga bultar man ska ha för dom ska ju hålla men gå av först om nåt går galet. Då jag låtit laserskära delar brukar det inte kosta så mycket då jag inte har bråttom och det brukar inte vara nån större kostnad att ta en omgång extra så man har reservdelar på lager om nåt går snett.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#9 » 15:02:02, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken med att skruva ihop två delar är att du får brottet strax bakom skarven. Har du klenare skruvar så att du beräknar att de ska smälla av så är risken stor att du får ett ständigt glapp.

PS. Jag googlade på frontlyft bilder och hittade flera leverantörer i sverige och utomlands. En hade pris på c:a 15000 + frakt från Slovenien. DS.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#10 » 16:10:09, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan man ju köpa nåt men då försvinner ju tjusningen med att bygga själv;)

Då man kollar på bilder så verkar det ju inte vara helt ovanligt med att frontlyftarnas armar är delade och sen kan vikas undan då dom inte används. Det är nåt liknande som jag tänker mig, och dessa bör väl vara det första som ger vika vid en ordentlig smäll eller skulle man väl kunna bygga nån form av "utlösningsmekanism" som viker armen vid en kraftig smäll men då blir det väl lite mer avancerad konstruktion.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#11 » 16:35:01, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här sidan har en ritning på en mindre frontlyft som är delvis måttsatt. Man ser konstruktionen och den har skruvade armar. En skruv som håller och en sprint som man kan ta loss och vika upp armarna vid behov.
https://www.traktorpool.se/begagnat/a-T ... nthubwerk/
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#12 » 15:05:00, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för länken med ritningen, är ju bra att ha nåt att kolla på.

Då man kollar på frontlyftar så verkar det ju mer eller mindre standard med dubbla lyftkolvar till armarna. Bör det inte funka med en kolv som sitter på ett tvärstag mellan armarna? Eller blir det stora belastningar på ett tvärstag om man kopplar kolven till det och sen en ända till varje lyftarm? Eller är vitsen med dubbla kolvar att ha "fritt" mellan armarna för att få plats med en eventuell kraftuttagsaxel till redskapet som skall bäras av frontlyften?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Martin.Eriksson

#13 » 15:35:52, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in några bilder på en frontlyft på farsan förra traktor. sitter frontlyft på den nya oxå men den har även pto.
Ser visserligen rätt lika ut, vikbara lyftarmar så man kan vika upp dom annars tar dom i lastarn så lätt om man har lastare. plus att dom bara är i vägen..

Bild
Bild
Bild
och hur man inte vill de ska se ut

Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

busse (trådstartaren)

#14 » 09:30:29, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bilderna.

En sak som skulle vara intressant att veta är hur tjockt gods det brukar vara i armarna? Nästa fundering är just den om att bara ha en lyftcylinder placerad i mitten tycker att det borde vara enklare med bara en cylinder, nån som har koll på varför man brukar ha två cylindrar?

Vad hände med Fergusonen, ser ju ut som att lyften bara suttit fat i främre delen av traktorn och sen har själva traktorkroppen gett vika?

Om det blir lyft bygge tänker jag att man utnyttjar samtliga fästhål som finns på traktorn, fyra M20 hål i fronten och ganska många på sidorna kanske sex M20 hål på varje sida.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

magloman

#15 » 09:54:49, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det ser ut som det är 20 tjocka järn.
Mät upp hålbilden på traktorn så kan man börja med o rita upp dom plåtarna.

En kolv på mitten ställer större krav på länkaget och den blir grövre. Tror det är bättre med två.

Sen vad gäller tilten, kan du kanske bygga med ett toppstag så länge. Senare kan man byta till ett hydrauliskt sådant om behov uppstår. Eller en vanlig hydraulkolv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se