Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bygga egen frontlyft?

36 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Martin.Eriksson

#16 » 09:56:27, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl antagligen lyftkraften som gör att de behövs två kolvar. Vad som hänt med mf vet ja inte men ser inte bra ut iaf.. nä långa järn längs sidan är nog inte dumt. Å tror de sitter järn under å bakåt oxå..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



ja-bond77

#17 » 20:51:13, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär nog räcka bra med enbart en cylinder på typ iD 80mm till en sån liten 60? hästars traktor. Beror ju helt på vilket länkage det blir på utväxlingen men ungefär så... Ett kraftigt tvärrör gör att du kan placera cylindern var som helst utan att nått större svikt eller sprickor sker. 20mm känns lite till själva armarna skulle jag säga, möjligen om man använder hardox eller liknande styvare plåt. Ja med hardox kanske t o m 16mm skulle räcka... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#18 » 20:55:31, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

He-Va's frontlyft tycker jag verkar smart om man vill kunna vika upp armarna. Betydligt stabilare än delade armar som glappar upp sig mycket lättare.
http://www.he-va.com/index.php?page=4-a ... ND-lang=en
Bild

https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner ... ct8yf.html
Bild
Originalets URL: https://st.mascus.com/imagetilewm/product/ingemannlarsen/h,02538dba-95d1-4386-b98b-c04c130d8118_1.jpg
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Torpöbo

#19 » 21:04:49, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originallyften till Case ih MX 51-serien ska tydligen vara välkonstruerad. Kanske något att hämta lite inspiration ifrån.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

busse (trådstartaren)

#20 » 22:07:15, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska spåna vidare på detta med lyften och nu är det nog läge att börja planera lite mer på allvar och börja rita upp delarna. Kollade med mekfirman idag då jag ändå har lite grejer till jobbet som ska göra där, 100 kg laserskuret i 20 mm plåt kostar runt 2500-3000 kr lite beroende på hur delarna ser ut och vilket spill det blir. Kan man hålla sig till 20 mm så hålls priserna nere då det är max tjocklek i deras maskin men dom fixar tjockare men då lämnar dom bort för att skära.

TN60DA är en liten traktor och frontlyften kommer att användas till vikplogen som om jag kollat rätt på nätet väger den 330 kg, så lyften behöver ju inte ha en våldsam lyftkraft. Där emot så misstänker jag att just vikplogen kan utsätta lyften för en hel del stress även om det är en mindre traktor och en mindre vikplog (210 cm om jag minns rätt) som kommer att kopplas samman med lyften.

Nån som har en traktor med lyft gärna av mindre modell som kan mäta lite så man vet om 20 mm tjockt gods kan räcka till, 20 mm bör ju räcka till i själva delarna som fästs i kroppen men det är ju lyftarmarna som kanske känns ut att bli lite klena i 20 mm.

Då det gäller armarna så tror jag inte att jag gör dom vikbara utan istället känns det enklare att göra dessa löstagbara så man helt enkelt tar bort dom under sommarhalvåret då inte plogen skall användas.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Martin.Eriksson

#21 » 22:34:59, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ju göra ett kryss mellan armarna så blir de stabilare om man inte vill ha så grova armar. Sen kan man göra korta armar så man får plogen nära traktorn vilket aldrig är fel..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

atlashjul

#22 » 23:19:03, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan väl ta ex 15mm å lägga dubbelt å sammanfoga på lämpligt sätt, om du vill ha tjockare material någonstans. Om det va begränsning på skärkapaciteten.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

busse (trådstartaren)

#23 » 09:13:09, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låg och funderade lite i sängen på frontlyften innan jag steg upp på morgon och kom på ungefär det som Martin säger. Tänker lite så här, att man gör lyftarmarna i 20 mm tjockt material, har ett kraftigt profilrör mellan armarna en liten bit fram för leden och i detta rör monteras ena änden av lyftcylindern, sen lägger man en förstärkning i 20 mm material på insidan av armarna som går ihop mot profilröret.

Helt klart ska man ha armarna så korta som det bara går då det gäller vikplogen så man får den så nära traktorn som möjligt.Låg och funderade lite i sängen på frontlyften innan jag steg upp på morgon och kom på ungefär det som Martin säger. Tänker lite så här, att man gör lyftarmarna i 20 mm tjockt material, har ett kraftigt profilrör mellan armarna en liten bit fram för leden och i detta rör monteras ena änden av lyftcylindern, sen lägger man en förstärkning i 20 mm material på insidan av armarna som går ihop mot profilröret.

Helt klart ska man ha armarna så korta som det bara går då det gäller vikplogen då bakänden av traktorn genar då man tar en kurva, Vikplogen är helt värdelös på min CX70 med Trima 340 lastare då den kommer väldigt långt fram så svänger man lite tvärare har man bakänden i diket, sen blir väl kraften i sidled större om man ställe plogen diagonalt ju längre fram som plogen kommer.

En snabbt ritad bild på hur jag tänker mig det hela
Bild
Originalets URL: https://s5.postimg.org/5ehwsv1xj/20180322_080011.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

skylinepower

#24 » 00:45:26, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går an og bygge selv, gjorde det på 165n min.
Bild
Men jeg har ikke sylindere, men kan bytte bort justringskjettingene med sylindere så har jeg løft..

Så dette er kun for å hekte noe enklet frempå, som f.eks en steinsvans, og derreter justere høyde mekanisk også tut og kjør :)
allt jag skriver här är översatt från Google Translator.
Jag är norsk
skylinepower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:25:36, 08-04-2012
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

kkildal

#25 » 00:04:41, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei, har en plan om å bygge egen fronthydraulikk, men jeg jukser, har allerede laster på traktoren og det er litt begrenset med plass mellom grill og laster å jeg tenker at armene skal legges opp når de ikke brukes, derfor har jeg kjøpt et par brukte zuidberg trekkarmer, de er laget av 25mm stål

Bild

har egentlig tenkt å kopiere zuidberg løftet, men med noen egne løsninger, skal ha 2 sylindre, det er for at det skal være mulig å ettermontere en pto dersom jeg kommer over det brukt
viktigste med fronthydraulikken når den monteres er i mine øyne at den når langt nok ned, funker veldig dårlig hvis skjær eller annen redskap ikke når ned, har funner ut at 5cm er grei høyde fra bakken og opp til under trekkarmene.

Bild

vil også at når jeg legger opp armene at de skal være så smale som mulig

Bild

traktoren som skal lages fronthydraulikk til:

Bild

zuidbergløft med samme vanger og pto:

Bild

Håper dette gir deg litt inspirasjon :grin:
Det man ikke har, det lager man...

1 person gillar det här inlägget.
kkildal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:14, 27-02-2011
Ort: Meløy
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 265 1983
Massey Ferguson 690 1983
Massey Ferguson 35X 1964
Ferguson TE-A 1947
Hymas 21

busse (trådstartaren)

#26 » 09:04:58, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bilderna!

Nu har jag ganska klart för mig hur jag tänker mig att det hela ska konstrueras, sen får vi väl se om det blir rätt ;) Hittade strömadaptern till datorn med AutoCad så nu är det nog bara att sätta igång och mäta och rita upp lyften. Jag tänker mig att jag gör lyftarmarna och lyftcylindern löstagbara så på sommaren då inte frontlyften skall användas så plockar man hel enkelt bort dom delarna och kvar på traktorn blir bara själva fästeramen som är bultat i traktorn.

I mitt fall vill jag också att lyften skall sitta så högt som möjligt för att inte tappa markfrigång, dels med lyften monterad då man kör i snö med vikplogen men även så att ramen inte kommer under framaxeln de gånger som traktorn används i skogen.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Mr Per

#27 » 19:22:49, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd, tänk på om du sätter infästning till lyftarmarna högt upp så blir vinkeln mer aggressiv på lyftarmarna och skapar lyftkraft på traktorn fram.
Mvh Per

2 personer gillar det här inlägget.
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

busse (trådstartaren)

#28 » 11:07:37, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej men ska vinkeln på armarna spela roll? Är det inte bara förhållandet mellan traktorn och redskapet i detta fall en vikplog som avgör hur lätt framänden lyfter?

Det som talar för lägre infästning så att armarna kommer rakare är ju att kraften går rakare genom armen vilket borde vara bättre ur hållfasthetssynpunkt. Om man tar dessa bilder så tänker jag att det inte borde bli nån skillnad på hur lätt framänden kan lätta eller hur mycket den belastas men det blir ju förmodligen mer belastning på lyftarmarna och cylindern i bild B mot bild A om anstånd och höjd mellan traktor och plog är det samma i bägge bilderna
Bild
Originalets URL: https://s5.postimg.org/nvgi1bflj/20180327_105526.jpg
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Mr Per

#29 » 21:34:45, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du flyttade blad eller har du tänkt köra med flytläge i frontlyften?
/Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

CountyBruff

#30 » 21:49:54, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygger du enligt bild "B" kan du inte köra med flytläge.
Bygger du enligt bild "A" fungerar det med flytläge OM skäret går vinkelrätt mot vägen/gatan.

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se