Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

T21 utan gnista

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bränndal (trådstartaren)

#1 » 14:23:58, 16-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal T21 eller T22 (bensin+fotogen) i stugan som används för lite vedhemkörning nån timme per år. Har fungerat felfritt så länge jag kan minna men så plötsligt förra året så var det bara gnista på 1 utav stiften. Fördelare och lock ser ok. Har ni nån bra idé vad det kan vara för fel?
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800



Robban_C

#2 » 21:38:23, 16-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen erfarenhet av din traktor men gamla bilar och hojar kan jag.

Att lock och rotor ser ok ut är ingen fullständig garanti för att dom är det.
Hur dåliga är tändkablarna? Gamla tändkablar kan verkligen vara tokdåliga.
Ett av stiften ger gnista, hur kraftig är den gnistan? Är den ynklig eller är det tio millimeter fet blå gnista? Avviker de övriga stiften i kondition? Dvs är dom igenslammade, har dom större elektrodavstånd?

Tänk på att ökat elektrodavstånd ställer ökade krav på hög tändspänning.
Och igenslammade (svarta/våta/oljiga) stift kan du alltid elda rent med gasol.
Och elektroderna ska ha vassa kanter. Med tiden blir kanterna avrundade pga slitage. Då får gnistan svårare att hoppa, den hoppar nämligen lättast från en kant eller ett hörn (fråga mig inte varför).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bränndal (trådstartaren)

#3 » 08:52:06, 17-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag nu minns rätt så var det en mycket ynklig gnista på det stiftet som det hände något över huvud taget. Stiften såg rätt likvärdiga ut provade att byta plats på dem och då blev resultatet det samma, gnista på samma cylinder som tidigare, dock lika klen. Får väl försöka leta rätt på ersättningskablar rotor, fördelarlock och stift.
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

Robban_C

#4 » 13:03:16, 17-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stift är inga problem. Inte tändkablar heller, det finns universalsatser till bilar i värsta fall.
Jag vet inte om lock och rotor är besvärligt.

Hursomhelst så är nya friska bitar det som gäller. Fungerar det ändå inte så är det dags att börja felsöka på allvar men innan nya bitar så är det ingen större idé att felsöka nåt mer.

En fundering bara:
Är det magnettändning? Eller finns där brytare och kondensator? Slut kondensator och/eller fel brytaravstånd kan ge dina symtom. Byt dessa också.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bränndal (trådstartaren)

#5 » 14:43:03, 17-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo magnettändning och 6 voltsystem. Har vevat igång den dom sista tre åren för att batteriet har dött. Måste nog införskaffa ett nytt batteri för att knna felsöka effektivare.
Bränndal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:32, 10-10-2006
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474
MB Trac 800

RGB

#6 » 11:43:45, 29-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej öppna locket i bakkant där tändinställningsspaken går in
sedan tar du loss Brytarspetsen och filar/slipar (finputsar brytaren).
Det är ganska enkelt och fungerar några ggr. innan brytaren är helt slut.
Fixade min T31:a på det sättet.

Jag har inte kollat var man får tag i nya brytarspetsar,
utan tänkte montera brytarlöst direkt mot vevaxeln på T31:an.
För jag ser att tändningen fladdrar väl många grader, men den startar iallafall direkt.
Tänkte ta tänddelarna från en Volvo 86:a 245:a.

/RGB
Användarvisningsbild
RGB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 12-11-2006
Ort: Lekeberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF6160+BM641+BM830S+BM237+T31
5st.Zetor6718+6718+6718+4718+4718


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se