Oljevärmare har man inte så stor nytta av för att underlätta
kallstart på en dieselmotor. Det dröjer MYCKET länge innan värmen från oljetråget sprider sig upp till toppen och överdelen av cylinderloppen, där ju värmen behövs för att en diesel ska starta lätt. Oljevärmarens stora förtjänst är att det finns en chans att få igång en genomfrusen motor utan skador även om oljan skulle vara alldeles för trögflytande för vinterbruk, men med moderna multigradeoljor är ju det inget problem. Och så är ju oljevärmare bättre än ingenting på luftkylda motorer som är svåra att värma någon annanstans.
Batterikapaciteten är nog inte så mycket att säga om. Med 60 Ah kan man förstås bara nöta halva tiden på startmotorn innan batteriet är urladdat jämfört med 120 Ah, men å andra sidan är ju moderna startbatterier så mycket bättre på att ha lågt inre
motstånd, att ett fulladdat 60 Ah idag mycket väl kan ge bättre fart på startmotorn än vad 120 Ah gjorde för 50-60 år sedan.