Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lågpristraktorer

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mr_Smurf (trådstartaren)

#1 » 21:39:57, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Var inne på att köpa en kinatraktor, men det fanns så många så jag satte mig och gjorde en jämförelse på specifikationerna på alla kinatraktorer som säljs i Sverige, det som förvånade mig var att det är så klena specifikationer på lastare och trepunktslyft, men för det mesta är det bra vrid i motorerna.

Jag tog med både 35hk och 50hk, för mitt resonemang var att det inte var lönt att ha mindre än 35hk och om det är för lite så är det inte lönt att ta något mindre än 50hk.

Jag har en gammal Belarus T42 nu som efter 40år börjar ha lite krämpor och jag trodde att Belarus precis som Zetor dragit iväg i pris så jag tog först in alls med dom i jämförelsen men det visade sig att de fortfarande står sig rätt bra i kurs mot kineserna, så just nu lutar det åt en Belarus 422.4.

Eftersom jämförelsen kan vara lite kul läsning även för andra också så tänkte jag dela med mig av den.

Ni får ta priserna med en nypa salt för de ändras hela tiden och jag kan inte garantera att alla specar är rätt för det var ibland motstridiga uppgifter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42



uppland2

#2 » 22:33:07, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

T.ex. JD:s billigaste i storleken, 5050E, kostar 279000.-. Vad får man ge avkall på för att komma ner i de här priserna?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

LeifAndersson

#3 » 22:39:22, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som slår mig när jag ser de priserna är vilken fin begagnad "kvalitetstraktor" man kan köpa för de pengarna! I varje fall för mig vore det ett enkelt val!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#4 » 23:44:00, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De var verkligen oerhört dyra! Vad kostar begagnade Kinatraktorer?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Mr_Smurf (trådstartaren)

#5 » 23:58:13, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det som slår mig när jag ser de priserna är vilken fin begagnad "kvalitetstraktor" man kan köpa för de pengarna! I varje fall för mig vore det ett enkelt val!


Så är det, men samtidigt är det lite roligt med nytt också.

Sedan är jag lite nyfiken på ifall kvalitén på vitryssen blivit nå bättre med åren, problemen med bromsarna ska ju vara lösta nu.

När det gäller kineserna så oroar det mig lite att de som säljer kineser byter märke med jämna mellanrum och bara lämnar ett års garanti (i något fall var det bara reservdelsgaranti). De billigaste hade inte ens något standardfäste för skopan på lastarn.

Så för ny traktor med den budgeten så tror jag mer på ryskt stål än kinesiskt blötjärn (vilket syns på den specade lyftkraften).

1 person gillar det här inlägget.
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42

Mr_Smurf (trådstartaren)

#6 » 00:03:44, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad det än blir jag handlar i slutänden så lovar jag återkomma med en recension :)
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42

Mr_Smurf (trådstartaren)

#7 » 00:09:05, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:De var verkligen oerhört dyra! Vad kostar begagnade Kinatraktorer?


Då har jag ändå tagit de lägsta priser jag hittat, det går bra att betala mer... En 30hk Dongfeng med lastare kan du köpa för drygt 200 000 + moms om du känner för det.
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42

magloman

#8 » 00:45:27, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kineser har ju sålts i minst 10år i Sverige, sällan jag ser några beg. Är det så nöjda ägare att dom sällan byter? :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#9 » 08:14:47, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Kineser har ju sålts i minst 10år i Sverige, sällan jag ser några beg. Är det så nöjda ägare att dom sällan byter? :klia:

De kanske bara håller för en ägare..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mattias Petterson

#10 » 08:21:41, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du idag har en 40 år gammal belarus och är nöjd så tycker jag det är solklart att du ska köpa en ny belarus, de verkar prisvärda. Och jag är övertygad om att ryssen är bättre än kinesiskt Blöt järn.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mr_Smurf (trådstartaren)

#11 » 11:15:47, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:T.ex. JD:s billigaste i storleken, 5050E, kostar 279000.-. Vad får man ge avkall på för att komma ner i de här priserna?


Det skulle väl vara att växellådan i de små belarusarna inte är syncad, man får dubbeltrampa som man är van vid när man kör Belarus. Tydligen ska de nya vara mycket lättare att dubbeltrampa än de gamla också.
Men det är inget jag har något problem med och för det mesta så växlar jag bara mellan fram å back.

Sedan är det ju ingen fancy ac/klimatanläggning så är det varmt på sommaren så är det varmt och då får man köra med öppna fönster men värmepaketet var det tydligen väldigt bra effekt på så man behöver inte frysa på vintern i alla fall.

I kinesfallet så skulle jag nog tro att det är klenare gods och enklare konstruktion i allt helt enkelt.
Såg en youtube-film med någon estländare som recenserade en dongfeng och han tyckte att bland annat konstruktionen för 3-punkten var klen jämfört med ryss-traktorerna han var van vid men att det det ändå var en ok traktor för 10 000€.

Dongfeng har någon knepig lösning på sina minsta där hydrauloljan delas med växellådsoljan så om man har hydraulläckage så kan växellådan skära, men jag vet inte hur det är med 50hk traktorn om den har dom dumheterna för sig.

Men vi måste väl ha någon här på forumet som har en kinestraktor som kan uttala sig?
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42

mathiast

#12 » 13:17:57, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att dela oljan mellan växellåda och hydralik används på merparten traktorer oavsett märket.
Har bytt olja i motorn på en kinesgrävare en gång och det som slog mig där var dels att det satt magnet på oljepluggen och dels mängden metallspån på den ;-)
Jag hade inte köpt en kinatraktor om den inte var radikalt jättebillig
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Mr_Smurf (trådstartaren)

#13 » 13:44:13, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Det där med att dela oljan mellan växellåda och hydralik används på merparten traktorer oavsett märket.


Är det även märkestraktorer som har de hyssen för sig? Bra att tänka på om man lånar ut hydrauliska redskap då, för massa metallspån i hydrauliken vill man ju inte ha.
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42

mathiast

#14 » 15:45:59, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar finnas sugfilter på de flesta och även bromsarna sitter ofta i den olja och dom släpper ju lite skit dom med.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Mr_Smurf (trådstartaren)

#15 » 18:25:59, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I år så kan upp till 36kw traktorer säljas med ett undantag som gör att de inte behöver uppfylla Stage III B, men från nästa år försvinner det undantaget och de måste uppfylla utsläppskraven för Stage V om jag förstår saken rätt.
Så då är risken att priserna på små traktorer kliver upp ett steg. :(
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens, frank engman, PeterR och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se