Jap!
Se'n blir frågan -varför- sker det.
Jag presenterade mina personliga erfarenheter, andra sina. Vad som är "sanningen" i detta fall kan bara TS finna. Förhoppningsvis har vi knuffat TS på rätt spår så felsökningen går lättare och snabbare.
Finns en liknande tråd från januari(?) i år, där det -visade- sig bl.a. vara dåliga likriktar dioder i diodbryggan. En annan tråd visade på utsliten kollektor. Har för mig att det för ngr år sedan var en
generator med utslitet lagersäte som orsakade ett wobbel av rotorn.
Osv etc
Vanligt fel förr var att man monterade en ladd-lampa med fel W (antingen slarvig verkstad eller ouppmärksam ägare).
Nu har TS lagt till att varvräknaren fått spel.
OM varvräknaren är elektronisk och mäter urladdningarna på
tändspole, då är det jordfel, och felet troligtvis återfinns vid batteriet eller dess jordning i chassi/block. (har givetvis haft det också...är så å köra moppe på vinter (se avataren)...). MEN, om det är sådant fel -borde- det även ge andra effekter ss svårstartad, plötsliga oförklarliga motorstopp, kraftlöshet stundtals under drift, fladdrande blinkande belysning, om bilradio så ska den knastra o dumma sig någe grymt, osv mm
Jordfel är dock, enligt samtliga mekaniker jag talat med genom åren (mc, bil, buss,
lastbil,
entreprenad) den i särklass vanligaste orsaken till el-störningar, mer så än dåligt
batteri och dålig/trasig generator.