Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Generatorstrul?

32 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Erland Karlsson (trådstartaren)

#1 » 23:33:32, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite funderingar kring generatorn på 665.
Laddlampan slocknar inte helt, utan glöder svagt, knappt synligt i dagsljus.
Vid maxbelastning laddar den drygt 16v.
Varvräknaren är fladdrig och visar för lite.
Men så nån gång har symptomen försvunnit några minuter.

Bara att byta generator väl?
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0



Janson1

#2 » 07:38:45, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl vara värt att kolla så jorden verkligen har 0 spänning, kontrollmät på båda höljhalvorna på generatorn mot tex batteripolen. Små spänningsfall upp till en halv volt kan bli men inte mer.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bert

#3 » 07:46:35, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

16v låter mycket.
Kan det va nåt knas med laddningsregulatorn?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

torbjorn_forsman

#4 » 07:48:25, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och kolla också spänningsfall i plusledningen mellan generator och batteri.
En siffra jag har hört är att summan av spänningsfallen på + och - sidan inte bör överstiga 0,5 V i ett 12 V-system, då generatorn är fullt belastad. Om man kan komma ner under 0,2 V så är det ingen nackdel.

Annars låter symptomen typiska för en trasig diod i likriktarbryggan i en växelströmsgenerator. Om det är glapp någonstans i förbindelserna mellan generator och batteri så är det ingen mening att byta generator innan kablaget är åtgärdat, glappet orsakar spänningsspikar som kommer att förstöra dioder även i den nya generatorn ganska snart.

16 V låter som en lite väl hög laddspänning, men det kan orsakas av att laddningsregulatorn blir lurad av pulserande likspänning på D+ som följd av en trasig diod.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#5 » 14:26:13, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samtliga gånger jag råkat ut för det på Bosch 55-70A så har det varit kolen; de har varit utslitna/för korta.
Detta i kombination med dålig jordning av laddregulatorn ger krypströmmen.

Första stället att skruva har jag lärt mig är att ta loss regulatorn. Kontrollera kolens längd och utseende (slitage, skador) samt se till att jordningen av regulatorn mot generatorchassit är optimalt (gör metall rent, smörj in med anti oxid medel (Omega 77 + Omega 99 brukar jag använda), dra fast).
Brukar inte krävas mer än så, men...
16V... är du säker?... = regulatorn paj.

- Kan självklart vara ngt annat - se inläggen ovan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Erland Karlsson (trådstartaren)

#6 » 06:15:16, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med att även varvräknaren har spel, kommer inte det också från generatorn?
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Janson1

#7 » 06:24:33, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du gjort några mätningar än? Det är vanligt på dagens dieselmaskiner att varvräknarsignal tas från generatorn. Nu har jag ingen aning vad 665 är...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_

#8 » 08:42:26, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att laddlampan lyser beror på att spänningen på var sida om lampan inte är lika.

Normalt matar batteriet laddlampan via tändningslåset på ena sidan och generatorn den andra sidan om lampan.
Så antingen är felet att generatorn lämnar för hög spänning eller att du får för låg spänning från batteriet. Kan också vara en kombo om du har multipla fel vilket vi då inte önskar.

På Amazon där jag då har mest kunskap om glödande laddlampor så är standardfelet att det är ärg mellan mässingsblecken i säkringsdosan. Om man har ärg på batterisidan (som då minskar spänningen till den sidan av laddlampan) så märks det oftas av att laddlampan lyser starkare när man slår till belastningar som matas via tändningslåset (kupefläkt, torkare, osv)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#9 » 10:01:11, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller Bosch växelströmsgeneratorer av lite äldre typ så är ett annat vanligt problem det fjädrande blecket på likriktarbryggan som ska göra kontakt mot laddningsregulatorn (D+) . Om antingen bryggan eller regulatorn är bytt mot en piratdel blir det ofta bekymmer, då kan man vänta sig dåligt material i kontaktytorna (vanligt stål med någon blank flagnande beläggning som kanske såg ut som förkromning när den var ny). I original är det förtennad mässing.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#10 » 10:47:45, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag diskuterade spänningsfall på generatorer med mina kompisar men det är ingen av mina kompisar som håller med mig....
Så vi får väll se vad denna församling tycker.

Jag ser alltså generatorn som en "komplett enhet" så att det är generatorns hölje som är 0volt för laddningsregulatorn (för den är ju inbyggd på nyare) så för mig kommer generatorn att lämna 12volt mätt med generatorns hölje som "jord".

Då får vi följande batterispänning beroende på om spänningsfallet (i detta fall 1 volt) ligger på 12 volt sidan eller jord sidan.
Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#11 » 11:06:02, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap!
Se'n blir frågan -varför- sker det.
Jag presenterade mina personliga erfarenheter, andra sina. Vad som är "sanningen" i detta fall kan bara TS finna. Förhoppningsvis har vi knuffat TS på rätt spår så felsökningen går lättare och snabbare.

Finns en liknande tråd från januari(?) i år, där det -visade- sig bl.a. vara dåliga likriktar dioder i diodbryggan. En annan tråd visade på utsliten kollektor. Har för mig att det för ngr år sedan var en generator med utslitet lagersäte som orsakade ett wobbel av rotorn.
Osv etc
Vanligt fel förr var att man monterade en ladd-lampa med fel W (antingen slarvig verkstad eller ouppmärksam ägare).

Nu har TS lagt till att varvräknaren fått spel.
OM varvräknaren är elektronisk och mäter urladdningarna på tändspole, då är det jordfel, och felet troligtvis återfinns vid batteriet eller dess jordning i chassi/block. (har givetvis haft det också...är så å köra moppe på vinter (se avataren)...). MEN, om det är sådant fel -borde- det även ge andra effekter ss svårstartad, plötsliga oförklarliga motorstopp, kraftlöshet stundtals under drift, fladdrande blinkande belysning, om bilradio så ska den knastra o dumma sig någe grymt, osv mm
Jordfel är dock, enligt samtliga mekaniker jag talat med genom åren (mc, bil, buss, lastbil, entreprenad) den i särklass vanligaste orsaken till el-störningar, mer så än dåligt batteri och dålig/trasig generator.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#12 » 07:43:23, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På fordon med dieselmotor och växelströmsgenerator är det vanligt att varvräknaren mäter frekvensen på växelspänningen från generatorns statorlindning, då har generatorn ett uttag för en av växelströmsfaserna som är kopplat till varvräknaren. Ofta märkt W på tyska generatorer. Om nu glapp, ostabil spänningsreglering och liknande gör att det inte blir en stabil växelspänning där så är det inte konstigt att varvräknaren får frispel.

Om vi ser just på Bosch-generatorer med inbyggd laddningsregulator så förekommer en del laddningsregulatorer med ett motstånd mellan D+ och jord. Det brukar vara ett emaljerat trådlindat motstånd, oftast grönt, som syns tydligt ovanför kolhållarna om man har regulatorn lös. Detta motstånd är till för att dra tillräckligt med ström från D+ för att laddningslampan säkert ska tändas om det blir avbrott i magnetiseringskretsen (kolen slut, avbrott i fältlindningen etc). Regulatorer med motstånd förekom bl a på Saab på 80-talet.
Med en sådan regulator krävs 4 W laddningslampa för att magnetiseringen säkert ska komma igång utan att man måste rusa upp motorn en gång efter start, har man regulator utan motstånd så bör laddningslampan vara på 2 W eller kanske t o m ännu mindre.
En del fordon (t ex VAG-bilar med LED som laddningslampa, Bofors Haubits 77A, vissa äldre Skoda) har ett motstånd parallellt med laddningslampan för att bidra med en del ström till D+, i så fall måste man ta hänsyn till hur mycket ström som går genom det när man bestämmer laddningslampans effekt. Det där extramotståndet kan ibland sitta inbyggt i instrumentblocket, ibland i fordonets elcentral och ibland i laddningsregulatorn (som då har en extra anslutning, ofta märkt 15 eller 54, som ska kopplas till + efter tändningslåset).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#13 » 09:16:31, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningen 16 V, vart mäts den och med vad?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Erland Karlsson (trådstartaren)

#14 » 22:33:33, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Spänningen 16 V, vart mäts den och med vad?

Jag mätte på batteriet. Samtliga förbrukare inkopplade och kanske 1500 rpm. Mätte med BT multimeter.

Tack så mycket för alla svar och uppslag, Jag har inte hunnit gå på den än, men nu är det klart i skogen så jag kanske hinner i morgon.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Erland Karlsson (trådstartaren)

#15 » 22:35:02, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Har du gjort några mätningar än? Det är vanligt på dagens dieselmaskiner att varvräknarsignal tas från generatorn. Nu har jag ingen aning vad 665 är...


665 är en Valmet traktor från -96
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se