Sida 1 av 2

Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 13:45:42, 03-04-2018
av qsecofr
Hej,

Har eventuellt ett köp på gång av en 400:a från -66. Timmätaren står på ca 3950h.
Kan man se bilderna om det är klena framaxeln? Det ser ut som om det är 6st hjulbultar vilket skall betyda klena axeln?

Kan man se på bilden av den lösa axeln om det är den grova?

Nästa fråga är kring lastaren, det är som synes en Quicke.
Vad kan det vara för kapacitet på den sådan?
Även om den har legat ute flera år så borde kolvarna ha klarat sig från rost då de är indragna?

Traktorn fungerade när den parkerades på sin plats för ca 10år sedan.
Jag känner säljaren så om det blir aktuellt med ett köp så får jag provstarta den osv innan.

Vad skulle ni ca ge för den om den startar och går som den skall?
I priset ingår lastaren med dynggrep samt insatasskopa, extra framaxeln och ett dubbelmontage.

Tack.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 15:02:43, 03-04-2018
av Sparrow
Är den klena framaxeln.Kolvarna är nog inga problem med då dom är enkelverkande.Men du får nog räkna med nya lr nytt batteri om den stått så länge utan att vara körd o sen vet man ju inte hur div p-boxar o packningar mår heller efter 10 års stillestånd.Man behöver köra den riktigt varm o likaså belasta hydrauliken för att se om det håller någorlunda tätt. Priset beror på hur mkt fel o läckor du hittar. 15000 kr +/- ngr tusen gissningsvis :thumme:

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 16:21:33, 03-04-2018
av qsecofr
Är båda axlarna den klena modellen, eller bara den på traktorn?
Tydligen var traktorn uppstartad utan problem förra sommaren.

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 16:30:06, 03-04-2018
av Sparrow
Vad jag kan se är båda den klena.Den grova axeln har som en u-formad förstärkning undertill. Sen tror jag att det är kraftigare framhjul oxå på den.

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 17:18:52, 03-04-2018
av MARCUS L
Om den är med 6 bultar är det den klenare. Du kan också kolla på det längsgående styrstaget, från styrväxel till framaxel, om det är med vänliga styrstagsändar i båda ändor så är det den klenare. Laddaren är inte att lita på att håller olja. Troligtvis behöver den åtminstone få nya packningar, men det är inget stort ingrepp på en sådan lastare :smile:

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 17:35:28, 03-04-2018
av Tinwhistlemaniac
I mina ögon är den som är lös den grova, syns på bogseröglan i mitten. Ta en bild på fälgen och navet så är det lätt att se. Har du plan på att byta i så fall? Är ju annan styrsnäcka och stag med men det går att skarva ihop med varandra. Jag bytte till grova på en 400 men den var från en boxer (tror dom är lika) och då fick jag borra en del nya hål i ramen men annars inga problem.

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 20:42:01, 03-04-2018
av qsecofr
Ok tack för alla svar. Traktorn står 20 mil bort från mig. Ägaren var bara där nu under påsken och tog dessa bilder. Han vet inte så mycket om den då det var hans bortgångne fars traktor. Jag trodde att den grova axeln var utbytbar mot den klena rakt av, men det är lite pyssel alltså. Om det nu är den grova axeln.


Tapatalked.

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 20:42:10, 03-04-2018
av qsecofr
Ok tack för alla svar. Traktorn står 20 mil bort från mig. Ägaren var bara där nu under påsken och tog dessa bilder. Han vet inte så mycket om den då det var hans bortgångne fars traktor. Jag trodde att den grova axeln var utbytbar mot den klena rakt av, men det är lite pyssel alltså. Om det nu är den grova axeln.


Tapatalked.

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 19:58:27, 04-04-2018
av qsecofr
Är den värd 15 000 + moms om den fungerar?
Momsen går att dra av via jordbruket.

Den ser lite ledsen ut på bilderna tycker jag...
Dörrarna finns visst någonstans, eventuellt lite halvdåliga.

Ett problem som kommer att kosta är frakt, den står som sagt 20 mil bort.
Har man kort för tungt släp och en rejäl biltransportkärra så funkar det nog. Verkar som att traktorn väger precis över 2-ton.

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 20:48:40, 04-04-2018
av RD350
Man hittar nog inte en körbar 400 med lastare billigare. Ser ut som spindlarna/bussningarna är slut på framaxeln som sitter på, den ser väldigt hjulbent ut.... Kan ju också va fotot som e konstigt. Lycka till i vilket fall som. :thumme:

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 20:53:16, 04-04-2018
av qsecofr
RD350 skrev:Man hittar nog inte en körbar 400 med lastare billigare. Ser ut som spindlarna/bussningarna är slut på framaxeln som sitter på, den ser väldigt hjulbent ut.... Kan ju också va fotot som e konstigt. Lycka till i vilket fall som. :thumme:


Framvagnen är nog som du säger dålig, det är väl därför det finns en till :)
Jag vet iofs inte om det är en framvagn till en 400:a, inte säljaren heller. Han vet att hans pappa skulle ha den till den traktorn iaf...

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 21:03:30, 04-04-2018
av RD350
Det är trevliga traktorer i alla fall! Jag har tagitöver min 69-a av min far. Han köpte den ny 70, har renoverat just framvagn o styrväxel. Annars bara oljebyte, filter o batterier o allmän (dock eftersatt :vissla: )service. Går bra o billigt! Sen att man sitter direkt på växellådan o ingen ljudisolering får man ju leva med :smile:

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 16:04:23, 05-04-2018
av bonnen513
bogsera bakom bilen, 2 tim om du har skaplig bil

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 16:37:18, 05-04-2018
av qsecofr
bonnen513 skrev:bogsera bakom bilen, 2 tim om du har skaplig bil


Det tar drygt 3h att köra dit från där jag bor... :)
Om det blir affär så får jag transportera den på något.

Re: Frågor kring Buster 400

InläggPostat: 16:57:33, 05-04-2018
av bonnen513
jag hade två småkillar som hjälpte till här för några år sen som ville sälja hästhö. Så dom hitta en press utanför Mariestad, så börja vi fundera på hur faan vi skulle lösa tranporten. Jag ville inte köpa osett och åka dit o hem bara för att titta och sen ta lastbil till transporten kändes dyrt. Så fixade lantbruksdrag på farsans L200 och åkte upp dit och det blev affär. kom ut på E20 och vid 20 km/h börjar pressen hoppa, kollar på trippmätaren,12 mil, det blir drygt detta. In på första mack och pumpa och ut på vägen. Började hoppa vid knappt 30 men då sa jag att det kanske slutar hoppa om vi ökar lite till. Jomen lite över 40 km/tim och pressen låg som en rem