(Genväg till länklista på andra projekt jag lagt upp på Maskinisten:)
Maskinistmedlem... ...med grävlastare
Tänkte visa lite hur jag reparerade pendelleden på Valtra 8150 Hitech framaxeln. Detta är standard Dana Spicer(ursprungligen Sige?) 730? framaxeln med Limited Slip som väl är standard på alla 6000 och 8000 serien. Vissa har dock Carraro axel. Och har man valt den tyngre industriaxeln med elhydraulisk spärr så är det också en annan variant, antingen Sige eller Carraro.
En del påstår att pendelleden inte slits om man smörjer den, men jag vet nu inte det... Jag har väl inte varit den bästa av smörjare men rätt vanligt har jag förstått att detta dilemma är på Valtra. Vet inte om andra märken håller bättre, det är väl rätt långt samma pendelkonstruktion på de flesta traktorers framaxlar. Valtra har ju visserligen typ 40% vikt på framaxeln vilket ju är mera än de flesta andra märken. Min har dessutom gått med frontlyft och bökat upp sten i många herrans timmar så det kanske bidrar... Jag hade väl inte egentligen tänkt så mycket på detta tidigare utan det blev nu med 5500 timmar på mätaren plötsligt mycket tydligt när man körde på väg och bromsade in vid en korsning eller avtag. När man släppte bromspedalen och fyrhjulsdriftsinkopplingsautomatiken kopplade ur framaxeln så hoppade den till så man nästan blev skraj. Det visade sig att jag hade över 30mm glapp i främre lagret och detta glapp spändes upp då man bromsade in och fyrhjulsdriften spände upp drivlinan eftersom hjulen inte hade möjlighet att slira så mycket på hårt vägunderlag.
Jag hade gruvat mig för reparationen ett tag eftersom det syntes tydligt att leden fallit ihop så pass mycket att det garanterat krävs mera insatser än bara bussningsbyte. Det mest rimliga alternativet hade varit att ha lokala traktorverkstaden sköta reparationen och de i sin tur skickat bort axeln för påsvetsning och omsvarvning av lagerlägena eller enbart nersvarvning för underdimensionsbussningar. Ödet ville dock annorlunda då bonden råkade på en billig verkstadsfräs och tanken slog mig med det samma att här kanske vi kan spänna upp axeln och få till ett litet verkstadsäventyr.
I väntan på fortsättningen kan man läsa om äventyret med fräsen här:
Värnamo U-3MM, finns det nått att säga om denna?