BM 4 ever skrev:Verkar besvärligt att få till det där rakt och rätt åt alla håll tycker jag
Jo! Men det finns knep även på denna punkt. Man måste skippa fokus på att centrera axeln först. Eftersom centrumet flyttar genast man justerar planet så är det planet som går först. Att justera centrumet sist påverkar ju inte planet. Sedan kan man bena ut det ännu lite längre, eftersom jag kan justera upp-ner planet enbart med mina skruvhuvuden + klämmorna ovanpå konsolerna, så kan man mäta en position uppe och nere först. När upp-ner är fastspänt kan man skjuta mina konsoler på fräsbordet för att justera "sidoskevningen" och sedan klämma fast dessa konsoler med sina respektive klämmor i T-spåren. Till sist kör man fräsens axlar tills man kan snurra klockan med samma utslag runt alltihopa för att nå centrum.
Visst låter det betydligt enklare nu?!
Sedan visar det sig att mina "rena" ytor är nu kanske inte så intakta trots allt... Så det blir nog lite prövning av det hela trots allt. Tur att det inte är nån hög precision på detta arbete. Inte som i en motor där skiten skär om inte allt är fullständigt hundra. Men kring plusminus 0,1mm siktade jag på och nådde också. Men som sagt, underlaget(mätytorna litar jag nog inte helt på...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Efter att man jobbat en 5-6h så kan det se ut så här då det är färdigt. Skulle väl gå fortare men man är ju nybörjare så det flyter ju inte perfekt alla gånger. Många skärplattor blev det att byta också, kanske en 7-8 st med dubbla eggar. Svetsfog brukar ju påstås inte vara nåt större problem att bearbeta, och det kan jag väl kanske hålla med om på ett sätt. Men det är randområden mellan homogen fog bestående av enbart svetstillsats och gjutstålet som är knepigt. Det är hårt som bara den och plattorna håller bara ett drag. Intermittent skärning som det handlar om dessutom. Det var faktiskt så hårt så jag kände mig tvungen att offra en cbn platta på att ta mig igenom de värst härdade områden. CBN bet nog men det sprack nog sönder mest lika fort som vanliga billiga kinesplattor. Nå, ingen stor kostnad så man ska väl inte klaga allt för mycket. Lite plattbytestid får man i alla fall räkna med.
Pilar visar härdzoner. Syns även en liten svetsmista vid mittpilen. Överlag klarade jag mig bra från mistor, men så hade jag ju lagt på rejält också. Så bör man nog göra också, om man inte har nått sätt att mäta in de exakta höjderna vid svetsningen.
Och så var det dags för lagerhållaren då:
Jag är nu inte så förtjust i det här smörjspåret men jag svetsade ändå ihop nåt som jag kunde hyvla in ett spår med. En tredjedel av bussningen saknar stöd bakom vilket gör den biten helt utan nytta. Men de menar väl att bussningarna ska hålla med det som lämnar. Plus smörjning...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Som synes har jag två nivåer på plansvarvade ytan. Som sagt, det var onödigt. Med sju millimeter schims fanns nog alla möjligheter att svetsa på mera i axiell riktning. Nå, ingen praktiskt betydelse, men i varje fall... Ytan för bussningen tyckte jag var lite väl grov, stor risk att bussningen nöter in sig och börjar snurra i sätet...
...Så jag stannade urborrningen vid 126,80 mm och kom på att om man skulle prova slipa de resterande två tiondelarna, det brukar ju ge fantastiska ytor. Men hur lösa driften av en slipmaskin? Ja det skulle vara en svivel åt luftslipen då... Här har jag svetsat fast en grov axelstump att svarva ur en svivel i:
Lite O-ringar behövs... Och en utgångskanal mot slipen:
Har inga fler bilder från bygget men det blev en 3/4" gänga här mot slipens utgång, montering av en hydraulplugg urborrad för luftsnabbkopplingen samt O-ringsläge:
Sedan blev det en kåpa över detta med en svetsad luftutgång till sidan. Skulle jag göra om detta skulle jag bygga sviveln betydligt annorlunda, men det verkar funka så här också.
Blir ca 600 kilos tryck på den 100mm grova sviveln i axiell riktning på svivelkåpan(och hela hållarskaftet i förlängningen), så det måste dras fast ordentligt mot ursvarvningshuvudet om man inte vill skjuta nån projektil. Och en bra mässingsbricka som axiallager där emellan.
Resultatet blev i varje fall ypperligt! Och med hyffsad presspassning också. Knappast mera än 1 tons kraftbehov. Kunde väl fått varit mera men gjort är gjort. Var samma presskraft på den bakre lagerhållaren som jag inte rörde.
Och efter lite handarbete med att rensa svetsrester och runda diverse sylvassa kanter:
Blev lite video på slipningsspektaklet också. Nån som stött på detta förfarande med luftsviveldrivna verktyg förresten? Har aldrig sett dylikt på 15 år av seriöst forumlurkande på flera språk...
Milling machine with DIY air swivel fed die grinder attachment
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Familjen Bond är inte att leka med. Lillebror Ja Bond är på god väg att överträffa storebror James när det gäller spektakulära uppdrag. Måga intressanta projekt med luriga verktygslösningar.
Hittade en "jig grinder" (vad det nu blir på svenska?) ...med luftsvivelmatning här som fungerar på samma sätt: https://youtu.be/d6_Hzno-u2w?t=3m6s
Blir inte mer än en bild idag:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Perfekt jobb som vanlig Har du noen formening om hvorfor det har blitt så slitt på bare 5500t? Man skulle jo tro at frontlyften som du har er "snillere" med akslingen enn om man kjører permanent med frontlaster. Nå blir vel ikke 8950'n min helt sammenlignbar i og med at den har luftfjæring og carraroaksel, men den har gått 10000t med ålø 980 laster, og det er endast litt glapp i aksialretningen. Det var kontrollert ved service senast i vinter, og ingen skremende slittasje så langt. Begge de gamle 05 valmetene har også orginale pendellager uten noen stor slitasje, 705'n har gått over 14000t med laster. Jeg tror vel egentlig ikke at jeg har vært mere ivrig på å smøre enn deg.
På sista bilden där, är det en enorm tving du har spänt ihop prylarna med? Är den köpt? Förövrigt saknar jag ord, slipen i fräsen var pricken över i på detta projekt
Jepp, tvingen är köpt, på auktion, rakt under näsan på Hansborg tydligen. Används till mycket, skulle vilja ha fler. Tungt as, men det är sånt man får ta... Den når nog 30-35 cm in.
Jag skulle nog tro att bristande smörjning är främsta orsaken. Ena nippeln/smörjkanalen har varit stockad med jord under senare år tror jag. Måste ju vara det främre lagret i så fall...
Här är reservdelarna som gick åt: V31791700 Bussning 120x127x40, 2st V31791600 Tätningsring, 2st V32072600 Schims 120x150x1,0mm, 2 st Agco F334300020120 O-ring, 1 st
Försöker mäta in c/c måttet på lagerhållarna. Verkar landa på 365mm(skruvarna är M20).
Skulle gälla att försöka få till nåt liknande mått med schimsandet då. 2st 1mm schims vid främre lagret och en 5mm hemgjord schims vid bakre lagret verkar stämma ditåt. Reservdelsschimsen är ohärdade så man kan lika bra knåpa ihop dem själv ur nån plåt om man är på det humöret.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal