Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Dragkula på Traktor med hitchkrok

107 inlägg • Sida 5 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman

#61 » 14:54:28, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här varianten har använts av Överum på såmaskiner, öppna länken och rulla ned till inlägg 90 .
Är lätt att backa . ÖVERUM TIVE SÅ JET2004
En motvikt med ett gaffeldrag där det går att sätta kulan i den övre gaffeln så är du hemma .
Ska man rangera är det väldigt bra att ha en draganordning fram på lastaren .
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Skru'are

#62 » 20:24:58, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

x
Senast redigerad av Skru'are 23:58:12, 08-04-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

gaffa

#63 » 20:32:35, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF med frihjul är en spännande traktor att sjösätta saker med :grin: Ett par gånger när jag varit med som åskådare har även MF blivit sjösatt :mrgreen:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

bmrobban

#64 » 00:04:41, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får smida ihop en fast ram till trepunktslyften, alltså inget ledat toppstag.
Då kan inte kärran lyfta lyftarmarna, gäller ju bara att tänka på att inte höja lyftarmarna.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

David, Luleå (trådstartaren)

#65 » 19:02:04, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:MF med frihjul är en spännande traktor att sjösätta saker med :grin: Ett par gånger när jag varit med som åskådare har även MF blivit sjösatt :mrgreen:


Har min MF frihjul?!?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

ls76

#66 » 19:12:52, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den frågan borde du kunna svara på själv om du kar kört den.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

David, Luleå (trådstartaren)

#67 » 19:24:59, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara kört den lite på gården. Har inte haft någon hög fart och inte testat att motorbromsa nåt. Jag skulle vara överraskad om den hade frihjul. Men jag har hittills bara använt fotbroms och aldrig kört i utförsbacke så jag kan inte säga att jag varit i någon situation där det skulle märkts.
Jag visste inte ens att det fanns traktorer med frihjul. Skulle väl vara nån SAAB eller DKW :P Men vet inte om någon sådan traktor.


Fotade båtvagnen. Jag uppskattar att ni hjälper mig med problemet. Men jag vill kunna dra vagnen med bilen också. JAg tycker att den ör lite för slimmad i alla riktningar för att kunna bygga om den. Kölrullar hamnar fel. Flyttar jag fram stävstötan kommer fören över draget. Axeln sitter så stagad att det nog skulle vara lika lätt att bygga en ny vagn om man ska flytta den. Sen om den flyttas mycket längre bak så blir ju kultrycket på en personbil alldeles för högt istället.

Att bygga om vagnen vill jag inte. Däremot kanske en "adapter" som Skru'aren föreslår skulle funka. Men då har jag ju fortfarande inte någon lösning om jag vill rangera runt med min vanliga släpvagn. eller hjälpa grannen att ta upp hans båt.

Fotade vagnen iallafall så ni ser hur den är gjord. Saab bakaxeldelar som är svetsade i en tvärbalk.
Bild
Bild
Bild
Bild
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

gaffa

#68 » 19:54:45, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om din traktor har tre växlar i den långa spaken så har man frihjul eftersom traktorn då är utrustad med MultiPower snabbväxel. I högläget på nämnda snabbväxel är frihjulet bortkopplat så det är inga problem om man tänker på vad man gör och har högläge när man backar ner för en brant ramp.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

David, Luleå (trådstartaren)

#69 » 20:05:13, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha. Det var det jag läst någonstans om att man måste passa sig i backar om man har MP.

Men det klarar jag mig ifrån. 4+back på långa spaken.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

63an

#70 » 20:46:44, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där ska du inte köra med bil nån längre sträcka, de är ju bara en upptagningsvagn å dessutom alldeles för kort till båten. Kölrullar ska vara flyttbara även stäven. man kan ha så högt tryck över dragkulan som 70-100 kg Ingen fjädring talar för Max 30km å jag har erfarenhet med den saken att de går så sakta så jag ökar lite å till slut så ligger man i 70-80km! Tryck på dragkulan är ett måste för ökar farten så lyfter den i fram är vad jag konstaterat! Träffar du Farbror Blå blir de säkert böter om du kör med bilen...Men du gör som du tror själv är bäst :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman

#71 » 21:25:14, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MP på gammal MF låg läge i en backe , första gången blir man jätteförvånad.
Problemet för TS är att han har en båtiläggningsvagn som inte är riktigt lämplig för båten , uttrymmet där båten förvaras kunde varit större . Båten ska vanligtvis flyttas 400 m på land med släpet .
Ska traktorn användas med lastaren är det lämpligt att man har en bakvikt . Om man på den bakvikten har en drag anordning som funkar för att dra lätta släp, kan jag inte se några som helst problem med det.
Att använda hitch kroken i det här fallet kan jag inte se några fördelar med.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

David, Luleå (trådstartaren)

#72 » 21:59:18, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Den där ska du inte köra med bil nån längre sträcka, de är ju bara en upptagningsvagn å dessutom alldeles för kort till båten. Kölrullar ska vara flyttbara även stäven. man kan ha så högt tryck över dragkulan som 70-100 kg Ingen fjädring talar för Max 30km å jag har erfarenhet med den saken att de går så sakta så jag ökar lite å till slut så ligger man i 70-80km! Tryck på dragkulan är ett måste för ökar farten så lyfter den i fram är vad jag konstaterat! Träffar du Farbror Blå blir de säkert böter om du kör med bilen...Men du gör som du tror själv är bäst :vissla:


Det är en upptagningsvagn. Kör oftast 400meter till sjösättningsrampen en ggn på våren och en på hösten.

Kan jag kör jag båten på vatten till ev service. Då tar jag vagnen dit efter bilen. Utan båt kan man nog komma över 30 med den. Kanske upp mot de farter du nämner. På plats får båtfirman sköta upptagningen.
Sen kör jag hem den tomma vagnen efter bilen. Och tar upp båten hemma.

Det är en gammal skitvagn men den gör sitt jobb. Tror dessutom att den är bygd för båten. Kölrullar mm ligger rätt för skrovet. Men inget är justerbart.

Att dra en gammal sjösättningsvagn med last någon längre sträcka är för nödsituationer.

Jag använder den som sagt för 800 meter lastad sträcka totalt om året. När vagnen skär tar jag det problemet just nu. Innan dess är den bara ett nödvändigt ont. Som jag hellre drar med traktor än med bil. Men jag vill fortfarande möjligheten att dra vagnen efter bil.

Men hur och vad jag ska dra spelar väl mindre roll. Och ska väl inte behöva motiveras in i det sista Jag vill ha en kula på traktorn och undrade om någon har nån ide.

Det har jag fått massor av. Nu måste jag bara få tid att verkställa någon av dem. :driver:

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#73 » 22:06:27, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:MP på gammal MF låg läge i en backe , första gången blir man jätteförvånad.
Problemet för TS är att han har en båtiläggningsvagn som inte är riktigt lämplig för båten , uttrymmet där båten förvaras kunde varit större . Båten ska vanligtvis flyttas 400 m på land med släpet .
Ska traktorn användas med lastaren är det lämpligt att man har en bakvikt . Om man på den bakvikten har en drag anordning som funkar för att dra lätta släp, kan jag inte se några som helst problem med det.
Att använda hitch kroken i det här fallet kan jag inte se några fördelar med.
Göran i Björnarbo



Precis. Vagnen var nog rätt när båten var ny och utrustad enl standard spec. Men med några kilo till på aktern så stämmer inte vagnen längre. Men den används ju bara några hundra meter per gång så antingen ny bakvikt med kula eller en hitchkroks adapter med kula. Sista utväg blir att bygga en adapter till vagnen.
Skulle verkligen inte någon av lösningarna funka så får jag väl sätta svetsen i vagnen och dra dit en ögla.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#74 » 16:01:48, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en mockup i trä för att se hur det skulle passa.

Men det hann ju bli mörkt ute innan jag var klar.

Tänker mit ett 15-20 x 100 mm plattstång under hela hitchen och sticker ut lite bakom. I denna sätter man kulan. Ovanför den svetsas en ring fast som sitter i hitchkroken. I framkant får man göra en klack som man kan hänga runt förstärlningsplåtarna på sidorna av hitchkrokens stång och sen fästa med en låsskruv. denna klack är bara för att ta upp lyft i kroken så att inte hela grejen tippar upp.


Bild

Delen lös på backen.
Bild

Kan detta vara nåt att bygga på riktigt? :grin:
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

MARCUS L

#75 » 16:20:18, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle samma idé fungera, men på övre sidan av hitchen? Typ 20 mm stålbit med ett hål i för hitch kroken och någon slags klyka framme som hakar i i hitch krokens platta och så kulan längst bak.
MARCUS L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:28, 20-06-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo T430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se