Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motorolja BM430?

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ante.b (trådstartaren)

#1 » 14:31:00, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kör nu på Agrol Turbo super motorolja är det en bra olja? eller finns det likvärdig som är billigare?
byta till helsyntet eller är det bästa att kör vidare med samma typ av olja?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017



fretchi

#2 » 14:37:45, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en alldeles utmärkt olja till en gammeltraktor :thumme:
Själv brukar jag köra med motsvarande Q8 olja, T520.

Helsyntet skadar inte, men gör ingen direkt nytta heller i en gammal motor designad för smörjmedel som var mycket sämre än allt som säljs idag.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ante.b (trådstartaren)

#3 » 15:01:21, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är Q8 T520 10w 30 ?
isåfall så skiljer det över 200:-/20l i pris jämfört Agrols
Har även kört B20 på agrol turbo, köra vidare eller byta till bättre?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

bert

#4 » 15:31:39, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas den farsan hade gick alltid på Agrol universal 10/30
Har för mig den heter classic10/30 idag och turbo super är nåt steg bättre iom den är för turbo
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Åsa-Nisse

#5 » 16:00:11, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helsyntet är för motorer som går varje dag. Den rinner av i toppen för fort så efter några dygn är kammen torr vid nästa start.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Turbodiesel

#6 » 23:09:06, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kammen i 430 har ett eget oljebad, så den torkar i alla fall inte på undersidan :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PeterR

#7 » 23:48:49, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant är också att Agrol och Q8 oljorna raffineras och tappas i samma lokal. Därmed inte sagt att de är exakt lika, men man finner påfallande ofta identiska data för dessa fabrikat.
Åter till ämnet.
Frågan är intressant för de flesta äldre traktorer/maskiner. En äldre sliten maskin kanske behöver det bästa man kan finna i oljeväg för att hålla lika länge till?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

torbjorn_forsman

#8 » 08:23:41, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte bara motoroljorna som har förbättrats med åren, en annan sak som gör livet lättare för gamla dieselmotorer idag är att alla dieselbränslen som säljs i civiliserade länder är så gott som fria från svavel nuförtiden. Därmed slipper man alla problem som fanns förr i tiden, med att det bildades svavelsyra vid förbränningen som gav frätskador på cylindrar och kolvar vid varje kallstart, svavelföreningar som förstörde motoroljan kemiskt mm.

Det där med att motorolja rinner bort från fria ytor i motorn fort är inte specifikt för just syntetolja. Alla motoroljor med samma viskositet beter sig på samma sätt på den punkten, kletiga transmissionsoljor kan däremot stanna kvar längre (men de är av andra skäl inte lämplig att ha som motorolja).

En gammal motor som är konstruerad för sämre oljor och täta oljebyten har förmodligen aldrig något behov av en del av de fina egenskaperna hos moderna oljor (tålighet mot koksning vid höga temperaturer, lång livslängd innan oljan börjar brytas ner kemiskt mm). Däremot kan den ju ha nytta av den stabilare viskositeten hos t ex en 5W-50 jämfört med 10W-30 , det blir inte så stor skillnad i viskositet mellan kall och varm motor. De goda sotlösande egenskaperna hos alla moderna oljor och i synnerhet syntetoljor är också bra att ha (åtminstone om motorn har någon form av oljefilter och det verkligen blir bytt någon gång emellanåt).

Om en modern olja ska kunna göra nytta för att hålla motorn ren så krävs att den då och då får gå flera timmar i sträck med rejält hög oljetemperatur (minst 80 °C). Det räcker inte med att bara kylvattnet är varmt och tempmätaren gör utslag, man måste förvissa sig om att även oljan blir varm (man kan t ex ta en digital stektermometer, naja fast givaren vid oljefiltret och isolera utanpå).
Att köra en motor korta perioder så att oljan aldrig får bli varm och kondensvattnet från kallstarten aldrig blir bortdrivet ur vevhuset är högst olämpligt, vad man än har för olja. Har man väl startat motorn bör den inte stängas av innan oljan har fått bli genomvarm (att stänga av tidigare någon enstaka gång spelar ingen roll, men låt det inte bli någon vana). En diesel blir ALDRIG genomvarm på tomgång, motorn måste få arbeta med belastning för att oljan ska bli varm inom rimlig tid.
En annan sak som folk ofta inte tänker på men som är mer viktig än exakt vilken olja som används, är att hålla oljeavskiljare, flamskydd mm i vevhusventilationen rena.

9 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#9 » 08:08:28, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vilken kombiolja från Q8 ska jag välja till BM430 och passa gammal bensinbil?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#10 » 10:03:42, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon lämplig. Om det kommer att göras svåra kallstarter bör du välja en olja där W-klassningen är 10W eller kanske t o m 5 W. Ska motorerna bara köras sommartid eller står i varmgarage, duger 15W. Om motorerna inte har särskilt behov av hög viskositet på oljan när den är varm, räcker det med 30 för andra änden av viskositetsområdet, men om det t ex rör sig om slitna motorer som har svårt att hålla oljetrycket uppe eller kanske drar olja, så bör man sikta på 40 eller 50. Likaså om bensinmotorn av någon anledning går med ovanligt hög oljetemperatur (t ex om det är en luftkyld motor eller om modellen är känd för att ha bristande oljekylning).

Syntetoljor (även delsyntet) har bättre sotlösande egenskaper än mineraloljor, så om någon av motorerna misstänks vara svårt igengrodd sedan tidigare och behöver en urtvättning kan det vara bra att använda en sådan.
Om bensinmotorn har tendens att dra olja och dessutom har lambdareglering och katalysator, så bör man absolut använda syntetolja. Den innehåller mindre katalysatorförstörande tillsatser än vad mineraloljor brukar göra.

Undvik s k kombioljor som påstås fungera som både motorolja, transmissionsolja och hydraulolja. Det är bättre att hålla sig till oljor som är enkom avsedda för det ena eller andra användningsområdet.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

frippis

#11 » 10:24:02, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Syntetoljor (även delsyntet) har bättre sotlösande egenskaper än mineraloljor, så om någon av motorerna misstänks vara svårt igengrodd sedan tidigare och behöver en urtvättning kan det vara bra att använda en sådan.


En vanlig invändning man hör är att om motorn är igengrodd så ska man inte lösa upp sörjan för då kan den börja dra olja istället. Ligger det någon sanning i detta påstående?
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

torbjorn_forsman

#12 » 11:26:56, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:
torbjorn_forsman skrev:Syntetoljor (även delsyntet) har bättre sotlösande egenskaper än mineraloljor, så om någon av motorerna misstänks vara svårt igengrodd sedan tidigare och behöver en urtvättning kan det vara bra att använda en sådan.


En vanlig invändning man hör är att om motorn är igengrodd så ska man inte lösa upp sörjan för då kan den börja dra olja istället. Ligger det någon sanning i detta påstående?


På sätt och vis. Det är vanligt att motorn tillfälligt drar kopiöst med olja när avlagringarna har börjat lösas upp och t ex fastbeckade kolvringar är på väg att släppa, men när renkörningen väl är klar så upphör oljeförbrukningen.
Man kan säkert få problem om man t ex har bytt till syntetolja i en gammal ingrodd motor men sedan aldrig kör motorn så länge åt gången att sotlösningsprocessen hinner komma igång på allvar. Eller för den delen om oljan aldrig blir varmare än att de sotlösande tillsatserna just så pass börjar göra verkan.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#13 » 16:26:06, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okq8 t750 (combi) duger men jag skulle välja Okq8 t800 10w-40 ch4+.
- en dedikerad dieselmotor olja. Visst något dyrare än combi oljan men oxo av högre kvalla.
Kör allt på den oljan, gräsklipparen, atosen, durangon, traktorn, snöslungan, kian, valianten...
- en combiolja speciellt kombon vxl- motor blir en kompromiss då behoven skiljer sig kraftigt och i vissa fall kolliderar.
En combiolja hydraul- gl-4 vxl är betydligt mer harmonisk. En hypoid/ gl-5 olja är en art för sig självt, här finns det ingen kombi lösning.
- bara för kul vetande så är ATF närmast en tunn hydraulolja med hyfsade vxl egenskaper, ingen märklig olja alls om det inte vore för friktionstillsatserna.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

fretchi

#14 » 20:09:48, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Okq8 t750 (combi) duger men jag skulle välja Okq8 t800 10w-40 ch4+.
- en dedikerad dieselmotor olja. Visst något dyrare än combi oljan men oxo av högre kvalla.
Kör allt på den oljan, gräsklipparen, atosen, durangon, traktorn, snöslungan, kian, valianten...
- en combiolja speciellt kombon vxl- motor blir en kompromiss då behoven skiljer sig kraftigt och i vissa fall kolliderar.
En combiolja hydraul- gl-4 vxl är betydligt mer harmonisk. En hypoid/ gl-5 olja är en art för sig självt, här finns det ingen kombi lösning.
- bara för kul vetande så är ATF närmast en tunn hydraulolja med hyfsade vxl egenskaper, ingen märklig olja alls om det inte vore för friktionstillsatserna.


Varken T520, T750 eller T800 är kombioljor utan renodlade motoroljor. Alla dessa fungerar utan problem till en BM 430. Det handlar nog mest om hur mycket man vill att skämma bort traktorn, kontra hur mycket man vill pröjsa.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ac tc

#15 » 09:57:04, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta, tänkte på T1000 ( kombiolja)..minnet sviktar ibland. Helt rätt om T750.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se