Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo Bm 2200 / 2250

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jonte 53 (trådstartaren)

#1 » 08:52:18, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ev. köpa en 2200 2250 att köra lite enklare körningar med. Min fråga är då, blivit avrådda från denna mod. pga. problem med bromsar o växling. Är detta verkligheten? Tycker det är en väldigt smidig traktor, men såklart vill jag inte dra på mig problem. Det finns ju andra modeller att välja på. Fast erkänner att jag är nog lite Volvo Bm frälst. Medveten om att detta är mycket IH. 650 700 tycker jag är lite stora o klumpiga. Vill gärna höra er åsikt, många har säkert haft dessa genom åren.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60



LeifAndersson

#2 » 09:01:25, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte köpa en Volvo/BM om du tycker om dem? En sminkad IH är knappast rätt val i det läget.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jonte 53 (trådstartaren)

#3 » 09:44:42, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår ditt svar. Bara det att 600 / 650 / 700 tycker jag är stora o osmidiga. Men tack för ditt svar.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60

LeifAndersson

#4 » 10:20:18, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju många andra trevliga traktorer i den klassen, det är ju onödigt att välja en traktor som inte riktigt håller måttet för att det står Volvo/BM på den, titta på andra märken om det inte finns en riktig BM i rätt storlek. Det finns många andra traktorer som är bättre än just 500/2200/2250, de allra flesta faktiskt! Även om då främst 2200 är en trevlig traktor så får du massor av dåliga lösningar under skalet som dessutom är ovanligt komplicerade att reparera. Priset ska vara ordentligt lågt om det ska vara något att fundera på. :sad:
IH prylarna i dessa har ingen lysande kvalitet, men det kunde nog passera om de var det minsta servicevänliga! Engelska knaslösningar för hela slanten utan minsta tanke på framtida serviceingrepp. Ibland undrar man om många lösningar kommit till på rent jäkelskap, som t.ex få demontera halva hytten och hela hydraulsystemet bak på traktorn för att lossa en låsring för att byta kraftuttagsaxel. Men då kan man ju passa på att byta bandet till parkeringsbromsen när man ändå är där, då är det lättåtkomligt för traktorn lär ju sakna parkeringsbroms. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jonte 53 (trådstartaren)

#5 » 10:45:49, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra dina synpunkter, vaa exakt de jag anade att jag skulle få höra. Nästan alla saknar fungerande handbroms tex. kanske finns en förklaring. Inbillar mig nog att om jag vill "ha den gamla volvo bm " kvaliten så är det nog de andra mod. som gäller. Få tänka på saken.
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Eirik931 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se