Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Smörja Bergsjö 800 lastare

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

gaffa

#16 » 11:48:16, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer inte riktigt för Bergsjö och Trima är olika varumärken från samma fabrik. När lastarna såldes via Ana-maskin (Massey Ferguson) hette de Bergsjö. Under namnet Bersjö såldes fästen och vissa anpassningar gjordes för att optimeras för MF traktorer. Ana var alltid noga med att deras lastare var just deras egen produkt och ingen annans och så var det redan på 50-talet med Grålle traktorerna. En och annan lastare med namnet Bergsjö såldes dock av andra traktorhandlare så ingen regel utan undantag.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson



ac tc

#17 » 13:25:50, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer nog.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

gaffa

#18 » 20:30:03, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min farsa köpte faktiskt en fabriksny Trima lastare 1976 till en Ford men min Bersjölastare på en MF 135 -78 är tillverkad 1980 jag har till och med kvittot kvar.

För att nörda ner sig ännu mer på gamla frontlastare så fanns det på 60-talet en lastare som hette Ilsbo. Denna tillverkare köptes troligen av Trima?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#19 » 23:08:24, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längst ner på broschyren ser man att Bergsjö bara var ett varumärke till Ana-maskin vid den här tiden. Lite data om lastaren kanske ts kan ha glädje av. Man kunde få den med mekanisk tömning också så på den punkten måste jag ge mig.


Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P806 och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se