Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo bm 350 låg motortemp

24 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

birka_bonde (trådstartaren)

#1 » 20:22:15, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckas inte få upp motor temperaturen. Har bytt till en termostat från oie, men den är ju inte exakt likadan men borde ju funka? Med en termometer i kylaren visar den 50 grader efter en lång stunds körning. Funderar på hur den beter sig om topplockspackningen har gått, men den har startat väldigt bra i vinter och drar ingen olja eller vatten.
birka_bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:20, 08-12-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Traktor



63an

#2 » 20:53:23, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är ungefär hur de funkar vill du ha varmare så blir de kylargardin! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#3 » 22:24:23, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill veta om termostaten fungerar, så mät temperaturen både i motorn och i kylaren. Är termostaten i ordning, så ska kylaren (och övre kylarslangen) inte alls bli varm förrän motorn har kommit upp i rätt temperatur. Sedan släpper termostaten inte fram mer varmvatten till kylaren än vad som behöver kylas bort för att hålla konstant temperatur på motorn.
Så det är fullt normalt att kylaren är betydligt kallare än önskad motortemp.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#4 » 08:49:18, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påminner om locket på termohuset, ska finnas överströmningshål i de så termostatens är på alerten ca: 3-4mm så den blir varm därav! Beroende på verksamhet så kan mätaren visa allt mellan 45-75 grader så gör min 1113-elmätning så får den jobba tyngre ökar tempen! De där hålet är ipressat ett kopparrör som kan slamma igen å symtomatiskt så upptäckte jag att packningen hade en urskärning som inte täckte underhuset men väl överfallet så på de viset hittade jag funktionen å tog en borr å fixade till det! Finns oftast en anledning att vara misstänksam om man ser avvikelser i packningar :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

birka_bonde (trådstartaren)

#5 » 23:27:38, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som jag misstänkte,
då är det ju nånting som inte fungerar för temperaturmätaren ligger ju kvar på den vita markeringen. Då läcker det nog förbi termostaten på nåt sätt. Tycker även att det såg ut som det forsade vatten genom övre slangen när man tittar i kylaren när man gav lite gas.
torbjorn_forsman skrev:Om du vill veta om termostaten fungerar, så mät temperaturen både i motorn och i kylaren. Är termostaten i ordning, så ska kylaren (och övre kylarslangen) inte alls bli varm förrän motorn har kommit upp i rätt temperatur. Sedan släpper termostaten inte fram mer varmvatten till kylaren än vad som behöver kylas bort för att hålla konstant temperatur på motorn.
Så det är fullt normalt att kylaren är betydligt kallare än önskad motortemp.
birka_bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:20, 08-12-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Traktor

roddjer

#6 » 00:16:41, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har också problem med tempen på min. Undrar hur det är med tempgivaren och termostaten.

1. Tempgivaren. Hur är de konstruerade? Kan de ge signal som är "lite" fel, eller är de så att antingen funkar de eller funkar inte? Det är väl resistansmätning det där?

När jag höll på och eländades med slangvärmare, som visa sig va kass, tog jag bort en T-koppling och satte tempgivaren i blocket så som jag antar att det är från början. Är 99% säker på att jag använde gängtejp till det. Kanske inte blir så bra med jordningen då? - :klia:
roddjer @ [Traktorer] BM Boxer 350 -62, Cresco hydraulsystem med lastare och lite annat...

2. Termostaten. Har "kokat" min termostat. Den öppnar men det va inte mycket och jag tyckte det tog en stund innan det hände något. Hur snabbt ska det gå? Har bara kokat en termostat till en Jetta en gång i tiden men den va paj så det blev en ny. Så har inte koll på "normal" öppningstid.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#7 » 01:19:55, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1) Tempgivaren är ett NTC-motstånd, dvs resistansen minskar med ökande temperatur. De kan mycket väl bli "halvtrasiga", oftast så att tempmätaren visar en lägre temp än den verkliga.
Och ja, det brukar inte bli så bra om man använder gängtejp till givaren. Bättre att rensa bort alla rester av gängtejp ur gängorna och täta med Loctite Gängtätning, VVS-tätning eller något liknande.

2) Om man lägger termostaten i vatten och sen värmer det i en kastrull, så brukar termostaten följa vattentemperaturen nästan på en gång. Ett vanligt fel på termostater är att de blir skeva, så det blir en glipa längs ena kanten av ventilbrickan långt innan termostaten öppnar på allvar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#8 » 16:07:39, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Hur mycket vatten ska man slå i kylaren egentligen? Hittar ingen nivåmarkering.
De bilar jag haft är det sån här trycktank på så där slår man upp till strecket. Med de här äldre kylarna, ända upp till strax under locket?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jannejoel

#9 » 16:13:40, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Hur mycket vatten ska man slå i kylaren egentligen? Hittar ingen nivåmarkering.
De bilar jag haft är det sån här trycktank på så där slår man upp till strecket. Med de här äldre kylarna, ända upp till strax under locket?
Övre delen av kylaren är expansionstank. Så du ska inte fylla den helt. Men fyller du för mycket så ska överskottet tryckas ut vid locket i det lilla röret.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Murre o2

#10 » 16:18:32, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan ända upp är bra regel då vattnet expanderar när det blir varmt. Överskottet trycks då ut så nivån hittar själv sitt rätta läge. Så så länge nivån är över cellpaketes kant behöver man inte oroa sig. Ser man cellernas överkant vara över vätskeytan är det daga att fylla på.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

roddjer

#11 » 17:37:16, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ett litet sidospår...

Om man pratar motorvärmare vilket är att föredra, block- eller slangvärmare?

Så här ser det ut på min. Den blå grunkan är väl överdelen på en pensionerad blockvärmare. Pluggen i den orangea ringen tolkar jag som att det är den port Calix rekommenderar som inkopplingsställe för sin slangvärmare.
I mitt fall blir blockvärmaren intressant av utrymmesskäl. Med lastarstativ och hydraulpump för hjälpstyrningen blir det trångt och svårt att få en bra placering av slangvärmaren.

Risker att ta bort den blåa gamla värmaren?
Får man inte bättre cirkulation och därmed bättre värmespridning med slangvärmaren?

Bild

Volvo BM 350 monteringsanvisning för Calix motorvärmare

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#12 » 17:48:29, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockvärmare brukar vara att föredra. Mindre värmeförluster genom slangar mm, och mindre risk för dålig uppvärmning genom att det inte blir riktig fart på självcirkulationen. Dessutom är en blockvärmare ofta billigare.

Kolla om det står något fabrikat och typbeteckning på den blå plastklumpen på den gamla blockvärmaren, det kan underlätta anskaffning av en ny.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#13 » 17:57:08, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
- :hurra:

Det va bra!
Har hört nå envisa rykten om att såna där ska vara svåra att få täta om man börjar greja med dem? Nåt fog för det eller bara rykten och förtal?

Ska kolla plastgrunkan. Tänkte på att de lär ju finnas ett antal olika utförande på elementen på dessa. Kan inte knöla i vad som helst i den porten utgår jag ifrån.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ivar Risslén

#14 » 17:58:25, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockvärmaren som sitter på Boxern värmer bara toppen och i vissa fall så har det blivit en ökad risk för motorskador en.l. L.A. . Det kan vara svårt att få tag i en passande värmare nu för tiden.
Slangvärmare är att föredra då den värmer hela blocket och inte bara toppen.
Det finns nyare modeller av slangvärmare som har inbyggd cirkulationspump eller extern pump och då blir det inte lika viktigt att man placerar värmaren på rätt ställe för att få bra cirkulation.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#15 » 18:23:21, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte till el-tempgivare men såg problem med att kyl fläkten blåste rakt på så då isolerade jag enkelt utanpå givaren! Vill du få upp tempen så ut på väg med 5 an å dra på lite då går de tungt! Övriga växlar ger inte så mycket :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se