Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 690 Funderingar *Läcker diesel*

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Svanberg01 (trådstartaren)

#1 » 21:34:35, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allesammans!
Min första tråd på forumet, har kikat in här i några år och beundrat alla projekt och kunskap, mycket att hämta här, har nog själv inte mycket att bidra med så jag är helt grön och nybörjare inom området...
Jag och sambon har precis flyttat till vår första lantbruksfastighet, redan efter visningen sa jag att flyttar vi hit måste vi ha en traktor :) ett par veckor senare hade vi skrivit kontraktet och tjatet om traktor började :D Sambon inte lika engagerad, tyckte vi skulle vänta, fick ge mig... Men så en dag ringer svärmors gubbe och säger att jag måste åka med och kolla på en traktor, sagt och gjort, det blev affär, en 690T -83 med lastare och en tippvagn :)

Nu i helgen blev det transport och tullad över gränsen från Norge och kan inte annat säga än att det känns riktigt bra att ha en traktor på gården :cool:

Har kört lite ris idag och funderar över fyrhjulsdriften, kardanaxeln till framaxeln snurrar även om inte driften är inkopplad, är detta normalt?
Har en knapp/spak bakom stolen för fyrhjulsdriften, i länkaget nedanför sitter en ventil, där ser det ut som det går in ett bromsrör också? Ska det bromsa fram även vid bakhjulsdrift? Alltså att fyrhjulsdriften kopplas in vid inbromsning?
Någon som vet?