Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 690 Funderingar *Läcker diesel*

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Svanberg01 (trådstartaren)

#1 » 21:34:35, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allesammans!
Min första tråd på forumet, har kikat in här i några år och beundrat alla projekt och kunskap, mycket att hämta här, har nog själv inte mycket att bidra med så jag är helt grön och nybörjare inom området...
Jag och sambon har precis flyttat till vår första lantbruksfastighet, redan efter visningen sa jag att flyttar vi hit måste vi ha en traktor :) ett par veckor senare hade vi skrivit kontraktet och tjatet om traktor började :D Sambon inte lika engagerad, tyckte vi skulle vänta, fick ge mig... Men så en dag ringer svärmors gubbe och säger att jag måste åka med och kolla på en traktor, sagt och gjort, det blev affär, en 690T -83 med lastare och en tippvagn :)

Nu i helgen blev det transport och tullad över gränsen från Norge och kan inte annat säga än att det känns riktigt bra att ha en traktor på gården :cool:

Har kört lite ris idag och funderar över fyrhjulsdriften, kardanaxeln till framaxeln snurrar även om inte driften är inkopplad, är detta normalt?
Har en knapp/spak bakom stolen för fyrhjulsdriften, i länkaget nedanför sitter en ventil, där ser det ut som det går in ett bromsrör också? Ska det bromsa fram även vid bakhjulsdrift? Alltså att fyrhjulsdriften kopplas in vid inbromsning?
Någon som vet?

Ska givetvis försöka få upp en bild på farkosten, ska bara klura ut hur man gör..
Senast redigerad av Svanberg01 19:32:38, 27-05-2018, redigerad totalt 1 gång.
Svanberg01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:27, 15-03-2015
Ort: Bohuslän
Sverige



bonnen513

#2 » 22:52:28, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kardanaxeln snurrar alltid när framhjulen snurrar
På frågan om bromsen passar jag. På många traktorer kopplas 4WD in vid bromsning men hur det är på din vet jag ej
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Svanberg01 (trådstartaren)

#3 » 09:05:17, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:kardanaxeln snurrar alltid när framhjulen snurrar
På frågan om bromsen passar jag. På många traktorer kopplas 4WD in vid bromsning men hur det är på din vet jag ej


Tack för svar, det verkar ju logiskt!
Någon som har koll på detta med bromsarna?

Ett bild på traktorn och en fundering till...
Bild
Bild

Vart kan man hitta fjädrar likt denna som är till gaspedalen? Denna är för hård (utbytt tidigare då den gamla gått av), handgasen går tillbaka av sig själv just nu :???:
Svanberg01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:27, 15-03-2015
Ort: Bohuslän
Sverige

gaffa

#4 » 10:33:01, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF handlaren har säkert denna fjäder, om inte så finns det mycket nytillverkat till dessa hos de engelska reservdelsfirmorna.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Svanberg01 (trådstartaren)

#5 » 18:37:25, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:MF handlaren har säkert denna fjäder, om inte så finns det mycket nytillverkat till dessa hos de engelska reservdelsfirmorna.


Tips på bra nätbutik i england? OIE hade inte denna fjäder..

Köpte pallgafflar från Thoréns i Kil, nu står allt hemma på pallar :smile:
Bild
Svanberg01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:27, 15-03-2015
Ort: Bohuslän
Sverige

Svanberg01 (trådstartaren)

#6 » 19:31:12, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn har börjat att läcka diesel, från dieselpumpen.
Se film i länken vart det droppar..
Kan inte riktigt se vart det kommer ifrån, trodde först det var anslutningen till 1 spridaren men är tveksam, testade att göra rent och montera andra kopparbrickor på den undre anslutningen utan skillnad.
Svårt att se på "baksidan" mot blocket, stoppade upp en trasa för att se om det slutade läcka men icke!
Något "vanligt/standard" ställe dessa pumpar läcker på?

Det fuktar även lite runt det plomberade locket :???:

Kan det läcka vid den röda pilen? Mellan "huset" och den svarta klumpen där anslutningarna till spridarna sitter?
Bild


https://photos.google.com/share/AF1QipPPDOR8EAD6WC02I9uQDyR9tGigsGCrd3Trn998g8Ru9IIEv5AxciAMv-lJggrAkg/photo/AF1QipOdSZej7_pBfUKARklhKYgCW7jnrdcERCh7NnA9?key=Y29hSHk0ZGY4Rm9uZGp4MUQxNkx2WVl0cThBa2Z3
Svanberg01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:27, 15-03-2015
Ort: Bohuslän
Sverige

Svanberg01 (trådstartaren)

#7 » 22:15:12, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering!
För att utesluta anslutningarna till spridarrören togs alla ner och gjordes rent och monterade nya tätningsbrickor.
Bytade spridarrören när jag ändå höll på. Allt köptes från OIE, skulle nästan tro att rören vart till fel maskin, vilken dålig passform!! Fick bända och böja alla för att få de på plats.

Resultat: Fortfarande läckage, men nu ser man tydligt att det kommer från tätningen mellan husen, min röda pil i tidigare bild.

Fråga: Kan man byta denna utan att demontera pumpen från motorn? Sitter fyra skruv i bakkant men räcker det?
Svanberg01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:27, 15-03-2015
Ort: Bohuslän
Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 22:40:08, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör definitivt ta loss pumpen från motorn och se till att arbeta under ordnade former med allt väl rengjort, välstädad arbetsbänk osv innan man plockar isär den för att byta O-ringen. Lämpligt är att köpa en packningssats till pumpen och byta O-ringar och packboxar på andra kända läckställen (t ex vid ingående axel och gas- och stoppreglage) när man ändå håller på.
Skaffa fram reparationshandbok för pumpen och läs på grundligt INNAN du börjar skruva i den.

Vad är det för "avgasklämma" som syns längst till höger på bilden? Det känns inte riktigt rätt att ha den där...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Svanberg01 (trådstartaren)

#9 » 22:18:11, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Man bör definitivt ta loss pumpen från motorn och se till att arbeta under ordnade former med allt väl rengjort, välstädad arbetsbänk osv innan man plockar isär den för att byta O-ringen. Lämpligt är att köpa en packningssats till pumpen och byta O-ringar och packboxar på andra kända läckställen (t ex vid ingående axel och gas- och stoppreglage) när man ändå håller på.
Skaffa fram reparationshandbok för pumpen och läs på grundligt INNAN du börjar skruva i den.

Vad är det för "avgasklämma" som syns längst till höger på bilden? Det känns inte riktigt rätt att ha den där...



Tog loss pumpen i helgen, det var trångt!
Lämnade in den till El & Diesel i Uddevalla, blir återmontering senare i veckan :grin:

Avgasklämman håller fästet för gas och stopp wire... någon hemmalösning? hur skall det vara original?

Bild

Passade på nu ikväll att byta ventilkåpspackning, några slangar samt kabeln till oljetrycksgivaren, sånt som inte blivit gjort tidigare :???: skönt när det är gjort, slipper man stå med det i vinter :cool:

2 personer gillar det här inlägget.
Svanberg01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:27, 15-03-2015
Ort: Bohuslän
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se