Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Diesel läkage avgasport mf 165

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

sunkann (trådstartaren)

#1 » 21:32:57, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har diesel läkage från avgas porten på cylindern närmast hytten på min mf 165 med ad4.212.

Tycker det slår konstigt ibland från motorn, och går orent. Ibland snurrar den på fint.

Provade idag att hålla i bränsle ledningarna till spridarna. Dom tre närmast kylaren vibrerar det i och den 4:e är det mer som slag ifrån som ökar/minskar med varvtalet.

Är det läge att ta ur spridarna för koll/service?

Eller är det annat man skall börja titta efter/kontrollera?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164



Janson1

#2 » 21:34:32, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med spridarna, ev byta plats på två i felsökningssyfte.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

sunkann (trådstartaren)

#3 » 21:02:11, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag äntligen fått ur spridarna ur motorn. Dom tre första gick relativt lätt att få ur medans den fjärde satt betydligt hårdare.
Säger dom här bilderna på spridarna er något?



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tätningsbrickorna kom inte med upp och verkar sitta. Några tips om att få ur dom.?
Skall få låna en komptestare, därefter blir spridarna lämnade på kontroll/justering.
Några andra tips på vägen?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

sunkann (trådstartaren)

#4 » 10:45:34, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade spridarna idag dom öppnade jämt runt 150bar och sprutade fin dimma. Pumpen läckte dock bakvägen så kunde inte hålla trycket för att se eventuellt dropp under öppningstryck.

I helgen blir kompprov. Fick rådet att lyfta ventil kåpan och kolla spel innan test när jag ändå höll på och skruvade så det blir under veckan.

3 personer gillar det här inlägget.
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

sunkann (trådstartaren)

#5 » 11:48:26, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen ventil låg på och komp testet visade

cyl 1 28kg
cyl 2 28kg
cyl 3 22kg
cyl 4 22kg.

Detta med dom gamla spridarbrickorna. Fick ur brickorna på cyl 1 och 2 och nästa test med nya brickor visades samma tryck. Dock sitter 3 och 4s brickor fast, får inte ut dom. Samt att 3ans bricka är deformerad så den är nere i 12kg komp. Tips på hur man får ur brickorna mottages tacksamt.

Vad säger komp testet? Är det lika bra att lyfta topppen när två cylindrar halkar efter så. ? Eller är det för osäkert test iom att jag inte fick i nya brickor på dom?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

Janson1

#6 » 14:00:41, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få ut brickorna kan vara marigt... Om hålet i brickan är större än spridarhålet i toppen så går den inte att få tag på så lätt. Kanske ett stort borr som man slipar om lite så den kan greppa i brickan och på så sett få loss den från toppen? I mitt tycke så är det i största laget skillnad mellan bästa/sämsta cylinder så något kanske bör göras... Jag är tveksam till om detta räcker för att den skall gå dåligt mer än att den inte startar på dessa cylindrar direkt vid start. Men för att vara säker så gör om testen när du är helt säker på att det inte läcker.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

sunkann (trådstartaren)

#7 » 20:04:53, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade lite fram och tillbaka och kom fram till att jag tycker inte den går som den skall och litar inte fullt ut på den så jag vill titta under toppen.

Nu vart det enklare att få ur brickorna underifrån med lämpligt don.

Någon har vart före mig att lyft toppen. Avgaspackningarna satt upp och ner så dom stängde kanalen i överkant samt gick nedanför ytan så det var fritt ut i underkant.

Kanalerna 1,2,3 var fuktiga i insuget, kanal 4 torr. Där 1:an var "blötast". Läckande kallstart spridare?
Tittar man ner i ventilsätet är det sot i insugskanalerna 2.3.4 medan 1:an är sotfri.

Kanalerna 3 och 4 ut ur toppen är det blött sot kanal 1 och 2 torrt sot.

Ventiltätnings gummina är mjuka och fina.




Bilder så man förhoppningsvis ser ventilsätena. Dom ser inget bra ut. Bortlämning på slipning enda räddningen för att få dom att fungera igen ?
Hur mkt glapp får det va i ventilstyrningarna? Måste det mätas, får det kännas, kan det va mkt kännbart?


Bild
Bild
Bild
Bild

Ettans cylinder har mkt gropar i locket och ventiler samt avvikande cylinder foder.
Bild före och efter rengöring
Dom andra har också gropar men inte i samma utsträckning.

Bild
Bild

Finns ringar runt cylindrarna som är kännbart med nagel runt 4 och 3 synliga men inte kännbara på 2:an.


Bild

Den måste ha vart utsatt för något tidigare och fått ny sotsats utan vidare renovering/tillfixning antar jag.

Förra ägaren hade ägt den i 2 månader, skälet var att den var betalning för något jobb och inte behövdes. Jag har haft den ett år.

Tips idéer rekommendationer tas gärna emot.
Lämna toppen på planing och slipning av ventiler och Sen montera ihop? Trolig Kostnad på det?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

Janson1

#8 » 21:27:59, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen har det regnat in i avgasröret så ventilsäten och delar av toppen har fått rostangrepp. Ventilsätena måste fixas till, en fräsning behövs nog? Toppens rostangrepp gör man inget åt mer än att dom blir mindre utav planingen som också bör göras. Kolla så inte kallstartventilen inte läcker innan montering också. Pris kan jag ej gissa...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se