Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

David Brown 885 problem med servostyrning

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Zwap (trådstartaren)

#1 » 15:16:12, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en nyinförskaffad David Brown 885 från 1975 som är utrustad med Hydrostat (orbitrol) servo styrning som inte vill som jag vill.
Den går mycket tungt att styra, upplever att den går tyngre att styra vänster än höger men höger går också tungt, provade en 1120 med liknande styrning härom dagen och den gick hur lätt som helst.
Har bytt olja och filter samt tillsatt Omega 917 om det skulle vara något internt läckage, ingen förbättring.
Misstänkte först orbitrolventilen under rattstången men det verkar som om pumpen som drivs av remmen ger dåligt tryck.
Problemet jag har nu är att hitta en pump, har googlat sönder internet och det verkar som att 885 var den enda med just den pumpen men inte hittat någon som säljer, nej inte på ebay heller, 995 och senare har en helt annan pump och även annan drivning av pumpen.
Någon som har någon idé om själva felet?
Någon som har något tips på vart jag hitta en pump?
Skulle det fungera med en annan pump?
Zwap
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:44, 16-12-2017
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dodge Polara



Zwap (trådstartaren)

#2 » 15:36:41, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hitta en bild på pumpen på nätet, syns lite dåligt men det är 2st anslutningar på lågtrycksidan för cirkulation och en utgång på trycksidan:

Bild
Zwap
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:44, 16-12-2017
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dodge Polara

Zwap (trådstartaren)

#3 » 15:38:36, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild till:

Bild
Zwap
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:44, 16-12-2017
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dodge Polara

Zwap (trådstartaren)

#4 » 15:43:09, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schematisk bild:

Bild
Zwap
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:44, 16-12-2017
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dodge Polara

Zwap (trådstartaren)

#5 » 14:07:01, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen?
Zwap
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:44, 16-12-2017
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dodge Polara

smen@bahnhof.se

#6 » 14:18:41, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

remmen bör nog var rätt spänd och fräsch. annars att överströmaren/ säkerhetsventilen hängt sig/kommit skräp i
smen@bahnhof.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:27, 10-06-2011

roland petersson

#7 » 19:14:58, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under downloads finns uppgifter ,dock på engelska , använd översättning så får Du lite hjälp.
roland petersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:01, 06-12-2008
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Zwap (trådstartaren)

#8 » 21:11:10, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

@smen, tack, kollar det.
@roland, jodå, den kan jag nästan utantill nu men det är tyvärr lika svårt att hitta en pump ändå...

DB verkar inte vara någon direkt favorit på detta forum men tänkte att det kanske fanns lite tips här eftersom just orbitrolstyrning i liknande utförande finns på Volvo BM, MF m.fl.
Jag borde såklart använt en annan rubrik.
Zwap
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:44, 16-12-2017
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dodge Polara

Ingoberra

#9 » 23:00:00, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att styrningen är svagare åt ett håll är ju normalt med endast en dubbelverkande cylinder. Traktorn du provade, hade den frontlastare tex. Det kan kännas stor skillnad i en servostyrning med eller utan frontlastare monterad. Mät pumptrycket så har du nåt å gå på.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ivar Risslén

#10 » 23:51:25, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slirande rem kan vara en orsak till att servon känns svag. Byt rem eller kolla sträckningen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#11 » 07:25:35, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ett kontinuerligt flöde i slang nr#7 ?
Har du provat pumpens utgång ? det är ett öppet system så du lär aktivera orbitrolventilen för att det ska byggas ett nämnvärt tryck i ledningen.

Det spelar större roll om du har lika fäste till motorgaveln än om det är två lr tre anslutningar till pumpen.

Har du några reservdelsnummer ? Det är tråkigt att leta nya reservdelar med hjälp av bilder.
Ford slutade också med returledning från servopump på sextiotalet, om det är sammalika fäste kan du också övergå till det nya som har funkat i sextio år.
Senast redigerad av Michael Meier 07:33:24, 20-05-2018, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#12 » 07:31:03, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zwap skrev:Hitta en bild på pumpen på nätet, syns lite dåligt men det är 2st anslutningar på lågtrycksidan för cirkulation ....


Vad menar du med cirkulation ?

Har du cirkulation mellan #5 och #7 ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Zwap (trådstartaren)

#13 » 16:56:04, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all info hittills!!
Cirkulation var klumpigt uttryckt, #5 bör väl vara returledning från pumpen? är det den som Ford slutade med på -60 talet?
Jag får börja med att skaffa utrustning för att mäta tryck och kolla flöden i ledningar/slangar, tänkte även kolla kolven genom att svänga fullt och lossna motsatt anslutning på kolven.
Zwap
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:44, 16-12-2017
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dodge Polara

Michael Meier

#14 » 18:37:08, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så avancerat är det inte, slang nr 7 ska inte ha något flöde från pumphållet i normalfall ( men väl från orbitrolen) OM ja förstå rätt.

Nummer 5 ska då vara sugslang från oljebehållare till pump, sugsil i behållaren till pump ? Kanske bajsig..kolla ner i oljebehållaren .
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Zwap (trådstartaren)

#15 » 09:00:39, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte sett någon sugsil men däremot filter i behållaren och det är nytt. Tömde kolven och systemet så gott det gick vid oljebytet.
Zwap
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:44, 16-12-2017
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dodge Polara


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se