Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Leyland 154 -74

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

gurrap (trådstartaren)

#1 » 11:26:12, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan forumet.
Jag (och sambo) har införskaffat en liten Leyland 154 från -74. Det är vår första traktor och den skall användas som skottkärra, för lastning och lossning och andra saker runt omkring huset som vi renoverar. Traktorn är utrustad med en Kjällve 600H med hydraulisk tipp med en snöskopa.

Bild

Efter lite mankemang vid avlastande från transport så skulle vi köra den sista biten hem när ratten lossnar.
Vid första undersökningen hemma på gräsmattan så upptäcker jag att ratten "bonnamekats" fast då någon har borrat i ratt & rattstång och gängat för en skruv/bult genom ratten som fäste. Denna skruv hade helt enkelt gått av, därför ingen styrning.
Rattstången har smala, tunna, splines där ratten borde sitta, men ratten är anpassad för att sitta fast på en kona.

Bild
Bild

När jag lyfter på några plåtar i hytten för att kika på styrstången så hittar jag också en styrstångsmonterad styrservomanick. Det jag hittade av märkning är att det står Char Lynn och siffrorna 185. Den är kopplad till en servopump som sitter monterad med rem, på en liten skiva utanför traktorns vanliga hydraulpump. Servoenheten är ansluten till två hydraulslangar, en från pumpen och en retur.
Den lilla bit jag kört traktorn märktes ingen tillstymmelse till servoverkan.
Jag noterar också att oljan i den lilla reservoaren är helt borta.

Bild
Servostyrningsenhet, det var hopplöst att få en bra bild.
Bild
Servopump.

Jag ska börja med att köpa en dunk hydraulolja och fylla på och se om servoverkan återkommer.

Men jag har några frågor:
- Vad är det för slags servostyrningsenhet som jag har hittat? Hur funkar den? Den verkar ha en mekanisk kontakt mellan ingående och utgående stång.

- Om inte servoverkan återkommer med olja i servostyrningssystemet, hur felsöker jag vidare? Hur kontrollerar man lättast att det finns hydraultryck fram till den där servostyrningsmanicken?

- Tips på lösningar hur jag fäster in en ny eller gammal ratt på rattstången. Splinesen på rattstången är ganska slitna och misshandlade av en icke-passande ratt under en tid. Jag mätte splinesen till 16,6 mm yttermått igår.

Undrar,
Gustav

____
Vallentuna, Stockholms län, Upplands landskap.

2 personer gillar det här inlägget.
gurrap
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:53, 02-05-2013
Ort: Vallentuna, Sthlm län, Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 154 -74, Husqvarna 338XPG, Husqvarna 550XPG



ac tc

#2 » 09:56:10, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slå i olja i servon, du ska antagligen ha ATF i den men hydraulolja brukar funka.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se