Tänkte berätta om min Volvo 430 som jag har haft lite strul med efter vintern som kan vara till hjälp för andra i samma sits.
Den startar inte börjar kolla att han får diesel till matar pump och dieselpump vilket han får men byter ändå filter och rengör glasfiltret. Ingen diesel kommer upp till spridarna, och ingen luft i bränslesystemet. ringer en god vän som känner en traktormekaniker på lantmännen. Han sa att dagens diesel är mycket torrare än förr så att stoppspjället kärvar i stängt läge.
Hans tips är att tömma dieselpumpen på all diesel, det gör man lättast via den lilla plåten på sidan av pumpen och lossar rören mellan bränslefilter och pump. Försök sedan få in en bit av en trasa med en mejsel för att suga upp all diesel. Sen skruvar du dit luckan på pumpen igen och sen med hjälp av en spruta fyller du pumpen med thinner (cellulosaförtunning) genom hålen för rören, detta låter man sedan stå ett tag, för mig räckte det med ett dygn. Motionerar även spjället och knackar på pumpen emellanåt, körde även på starten dygnet efter med thinner i pumpen för att vispa runt det, givetvis med spridarrören bortskruvade. och helt plötsligt började den spotta i spridarrören och nu går han som en klocka igen och slapp lägga 4000 kronor på en ny pump.